En skaljacka som passar till det mesta

Nej. Ett membrans förmåga att släppa ut fukt är direkt relaterat till avståndet till källan (huden). Ett luftigt membranplagg är således ineffektivt. Däremot får du mer genomströmning av fukt som kan ventileras ut, men inte genom membranet. En god luftspalt är också isolerande och kan absorbera en del fukt vilket leder till ett behagligare klimat, men som sagt, inte på grund av ånggenomsläpplighet.

En annan fundering gällande klädsel och naturfolk, deras dräkt härhör från extrema begränsningar i materialtillgång och teknologi. Det är snarast det som styrt utvecklingen, dvs deras dräkt är optimerade för de förhållandena. De grönländska inuiterna var snabba att byta ut sälskinn mot tuskaftvävd impregnerad bomull för sommarjackorna (s.k. anorak) så fort möjligheten gavs. Naturligtvis ska man inte underskatta kunskap och erfarenhet men samtidigt är det få lantbrukare idag som skulle skriva under på att knäbyxa i sämskat bockskinn är det optimala arbetsplagget när man ska luckra upp rovskiftena. Eller varför inte tjacka ett par råhudsgarvade bandknutna pitenäbbar till nästa skogsäventyr? (Glöm i så fall inte skohöet, men det har ni väl redan skördat, häcklat och torkat?)

Ja det är sant naturligtvis och just luftiga Goretexytterskal så tunna som möjligt ger maximal prestanda som motsvarar regnställ men fortfarande har ventilationsmöjlighet kvar även från Goretex membranet.

Ånggenomsläppligheten har en relation till temperaturskillnaden mellan plaggets/membranets in och utsida.

Vid samma temperatur ingen nettotransport. Kallare inne än ute fukttransport utifrån och in.

Thure

Vida texjackor brukar sättas igen av is på insidan vintertid, det problemet finns inte med mera tätsittande.

Tjockleken på membramet brukar inte spela roll däremot håltäthet och yttertygets genomsläpplighet.

Om det blir vått på sittytan och man bär texbyxor kan det mycket väl hända fukten vandrar in då det blir varmare på utsidan än insidan.

Tex plagg finns med löst membramfoder som ofta skyddas av nät eller annat fodertyg, samt som laminerade med membramet.
go tur

Efter några år med skaljacka har jag kommit till insikt med att det är roligare att lägga pengarna på en g1000-jacka och en billig och lätt regnjacka när vädret slår om. Goretex är ett fantastiskt material men det har några uppenbara nackdelar: det är kallt, känsligt för glödsprätt, prasslar, slits fortare, och andas mycket sämre än g1000.

Om du ändå vill ha en skaljacka kan du kolla lite på norrönas dri3-produkter. Det är typ halva priset mot goretex men fungerar precis lika bra. Jag har tidigare ägt en Trollveggen och har nu en Bitihorn efter en otursam reklamation. Båda är fantastiska jackor på sina sätt, men jag valde bitihorn med tanke på dess låga vikt som ett komplement till en g1000jacka.

Ånggenomsläppligheten har en relation till temperaturskillnaden mellan plaggets/membranets in och utsida.
Vid samma temperatur ingen nettotransport. Kallare inne än ute fukttransport utifrån och in.
Thure
Hmm, ja, det slutar i praktiken oftast på det viset, men egentligen är det skillnaden i ånghalt på in- resp. utsidan av membranet, som är avgörande för om - och i vilken riktning - det sker någon ångtransport. Diffusion ut genom membranet är alltså möjlig, även om luften har samma temperatur innanför som utanför jackan; detta kan inträffa, om man t ex är iklädd en tjock tröja innanför jackan, som står för (i praktiken) hela värmeisoleringen. Villkoret är att den arbetande/transpirerande människokroppen lyckas bemänga luftlagret innanför membranet med mer vattenånga per volymsenhet, än vad som finns i uteluften.
Det är inte svårt att vid fysisk aktivitet "mätta" luftlagret innanför jackan till 100% relativ luftfuktighet, dvs den maximala mängd vattenånga, som luften kan innehålla vid en given temperatur. Men diffusionen genom membranet avstannar, om uteluftens ånghalt också närmar sig 100%, och det är ingen ovanlig situation vid regn eller dimma.

I praktiken är dock luften innanför jackan nästan alltid varmare än utanför, och kan därmed innehålla mer vattenånga per volymsenhet. Då fortsätter ångtransporten genom membranet, även om uteluften är ångmättad - den innehåller ju mindre ånga per volymsenhet, om den är kallare.

Vill man främja "andningen" ut genom membranet, skall man alltså inte klä sig alltför varmt innanför.

Utifrån de svar som nu kommit, känns det lättast att köra på med mina fjällrävenkläder i G-1000 väv och ett enkelt regnställ.

Det fungerar och köra så också men det blir lite mindre multifunktionelt om det är regnställ som är helt tätt.
Ett tex ställ har ju iaf möjligheten att ventilera ut via membranet rätt använt.

Fiskar man stillasittande så är ju vanliga regnställ heltäta perfa men närt man börjar blanda in fysiska aktiviteter så
är dom sämre.

Det fungerar och köra så också men det blir lite mindre multifunktionelt om det är regnställ som är helt tätt.
Ett tex ställ har ju iaf möjligheten att ventilera ut via membranet rätt använt.

Fiskar man stillasittande så är ju vanliga regnställ heltäta perfa men närt man börjar blanda in fysiska aktiviteter så
är dom sämre.
Så är det sannolikt, men eftersom det visade sig vara så komplicerat, detta med -tex skalplagg, förefaller det vara enklast att göra som jag skrev ;).

Haha....jaaa men är du SMART och kan använda funktionsplagg å är det bättre..

Jag kör kanske vanliga regnställ vid fiske framför elden sommartid , allt efter det är Goretex

Bilagor

• Asgarv.gif
    Asgarv.gif
    2.4 KB · Visningar: 765
Haha....jaaa men är du SMART och kan använda funktionsplagg å är det bättre..

Jag kör kanske vanliga regnställ vid fiske framför elden sommartid , allt efter det är Goretex
Säger inte att du har fel, men om du läser de inlägg som är författade av seobserver, vars argumentation MOT just skalplagg, vilka jag också tycker mig finna vara välgrundade, så förefaller det vara enklast att göra som jag skrev.

Men du får gärna gå i polemik med honom, jag lovar att följa diskussionen med stort intresse =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg