Mycket tänkvärt här. Att det skulle vara så komplicerat att vistas ute hade jag ingen kunskap om. Tur att jag inte kände till det tidigare i livet när jag vistades utomhus, då hade jag sannolikt inte kommit ut .Vintertid klär sig alltförmånga slaviskt efter skalprincipens 3-4 lager. Men klädseln skall anpassas till aktiviteten, inte tvärt om. Eskimåmammans råd "Svettas du barn så dör du." gäller fullt ut.
Skall du lyfta dig och din utrustning några hundra meter vertikalt så måste det arbetet utföras, rätt påkladningsval kan vara underkläder vid vindstilla och vid normal vind kompletterat med vindställ. Handskar behövs bara vid raster och tunn sickad mössa för att hålla bakhuvudet varmt.
Stannar du sen för matrast klä på dig ett isolerlager till, byt till varmare mössa, halsduk och snör åt. Innan du sätter dig ner och äter. Vindsäcken kan spänd över skidorna vara vindskydd.
Skall du stå stilla och ställa in kameran kanske du behöver dunjackan utanpå samt tumhandskar över fingerhandskar-vantar.
Skall du sen fortsätta att lyfta dig och din utrustning klä av dig som från början, att du fryser i fem tio minuter innan du fått upp ångan är inte farligt. Var rädd om din varma mössa så den inte blir svettig.
Du behöver inte bara ett regnställ som är lätt att dra på med pjäxor på, men även isolerlager, under som över.
De som yrkesmässigt är ute ofta och länge brukar gilla vinterstövlar som lättare kan tas av och på framför pjäxor eller kängor.
go tur
Ok, för att göra det enkelt för mig själv (och för andra som läser denna tråd) och med tanke på den erfarenhet du har vad det gäller utomhusaktiviteter, vill du göra dig besväret att sammanställa en lämplig garderob för utomhusaktivitet i form av länkar till för lämpliga persedlar för framförallt vandring. Skidor intresserar mig inte. Mössa och halsduk har jag redan, så det behöver du inte tänka på.