Det problem du beskriver löser du inte med en skaljacka, det handlar om klädesel lagom för aktiviteterna, dvs under och mellanlager.
Är du ute och fotograferar över dagen kan du ha helsyntetiska underkläder närmast kroppen, långbenta och ärmade givetvis. Isolerlagret i ullkombination rekommenderas.
Skaljackor fungerar likadant som byxor men du har många fler svettkörtlar på överkroppen och där blir bland annat av hjärta och lungor betydligt snabbare varmare.
Vindtäta 50-50 (och bomulls) jackor, anorackar brukar jag helst när det inte regnar just för att de släpper ut den värme och fukt som kunnat göra turen misserabel.
Intet är i min uppfattning så överreklamerat som -tex plagg! Det fungerar inte så väl som i reklamen.
Precis som smuz har jag inte hitintills hittat någon regnjacka som ventilerar tillräckligt väl. Tunna regnjackor och byxor föredras då de väger och fyller minst.
Håller du på länge på samma plats med stativ och blixtar etc då kan du ta på dig regnstället som ett extra isolerlager, ytterst. Halsduk och stor rejäl mössa är väsentliga. Glöm inte funktionella vantar och handskar.
Att ifrågasätt vänliga råd och ha bestämt sig från början är sällan en billig väg till en bra friluftsgarderob i min beskedna erfarenhet.
go tur
Det mesta du skriver ovan kände jag redan till, den s k trelagersprincipen. Jag använder mig av den principen enligt ovan, men med den skillnaden att jag har ett fleeceunderställ istället för ull.
Åter igen, jag ifrågasätter inte goda råd, men jag vill känna mig övertygad om att jag fattar rätt beslut utifrån mina premisser och jag försöker få så många synpunkter ifrån så många som möjligt, innan jag skrider till verket.
Om nio personer av tio säger samma sak om t ex skalplagg med -tex material, då har jag inget att argumentera mot, men jag känner mig inte riktigt övertygad i denna stund, även om jag börjar vackla. Dessutom har jag redan följt ett gott råd som jag fått här på utsidan och det var inför inskaffandet av mina
nyligen inköpta redwings och när jag väl var i butik och klämde på dom, kändes det som ett säkert köp.
Jag kan utifrån resonemanget som tidigare förts i tråden konstatera att jag behöver inte tänka på att köpa någon -tex jacka med tillhörande byxor då jag redan har en fjällrävenjacka (som redan omnämnts) och ett par fjällrävenbyxor, om än i yngre upplaga, i s.k G-1000 väv.
Problemet och ursprungsfrågan kvarstår dock, även om vi flyttar fokus; Vilket
regnställ rekommenderar panelen
som väger lite, tar liten plats i ryggsäcken, är lätt att kränga på sig, inte minst med kängor på fötterna, som håller vätan ute och inte kostar en mindre förmögenhet.
Låt mig här avsluta med att jag gärna betalar lite extra (inom rimlighetens gränser) om kvalitén återspeglas i priset.