En skaljacka som passar till det mesta

Näe det behövs inga långa trådar mellan två läger - det är som det är - så det skall jag inte bidra till

Skalplagg i Tex material är användbara rätt använt och det är täta regnställ också.

Därmed kan man konstatera att det bästa är att investera i två uppsättningar kläder, ett ställ med -tex material och ett utan och välja skalplagg beroende på vilken typ av aktivitet man ämnar hänge sig åt, det blir den logiska slutsatsen.

Och i o m det kan jag konstatera att det får bli på det sättet jag kommer att agera, d v s att jag köper två uppsättningar av skalplagg. Eftersom de är finns hyfsat billiga skalplagg utan membran, blir det ingen stor extrakostnad. Problemet som kvarstår blir att finna ett skalplagg med -texmaterial och av den typen finns det som bekant en del att välja på :)))) !!

Det enda jag vet i dagsläget (om vi skall tala om Goretex specifikt), är att jag skall satsa på pro-utförandet av Goretex, av den enkla anledningen att det är mest slitstarkt och därmed lämpar sig bäst för aktiviteter där man använder sig av ryggsäck.

Nåja, jag har inte bråttom och förhoppningsvis kommer tråden inte att dö i o m detta inlägg ;).

Ingen membranjacka är miljövänlig. Nu har ingen påstått det men det bör påpekas igen. På samma sätt är inte heller g1000 särskilt ekologisk även om man åter vinner polyestern i den. Den kommer aldrig att brytas ner ändå och bomullen är vad jag vet inte ekologisk. Sen transporterna på det.

I övrigt vill jag avråda från tankevurpan att ha en fritidsjacka som vardagsjacka men det beror ju på vad man gör. Mina friluftsstunder präglas av eld och därmed ved. Och sen fiske, sova ute osv. Friluftskläderna lever ett hårt liv helt enkelt. Och ponera att du varit ute i spenaten en helg. Svettats, eldat och blivit lite smutsig. Ska du då bara dra på dig samma jacka igen på måndagen utan att låta materialen vädras och tvättas? Förefaller osunt för jackan.

När jag är i en urban miljö vill jag inte se ut som en trashank. Jag har heller inget behov av att presentera mig som sportig eller äventyrlig. Jag har mkt hellre paletå än dunjacka på vintern t.ex, och regnar det har jag hellre en raglan och paraply än svart goretex. Men det är ju mina val.

Senast ändrad:
Ingen membranjacka är miljövänlig. Nu har ingen påstått det men det bör påpekas igen. På samma sätt är inte heller g1000 särskilt ekologisk även om man åter vinner polyestern i den. Den kommer aldrig att brytas ner ändå och bomullen är vad jag vet inte ekologisk. Sen transporterna på det.

I övrigt vill jag avråda från tankevurpan att ha en fritidsjacka som vardagsjacka men det beror ju på vad man gör. Mina friluftsstunder präglas av eld och därmed ved. Och sen fiske, sova ute osv. Friluftskläderna lever ett hårt liv helt enkelt. När jag är i en urban miljö vill jag inte se ut som en trashank. Jag har heller inget behov av att presentera mig som sportig eller äventyrlig. Jag har mkt hellre paletå än dunjacka på vintern t.ex, och regnar det har jag hellre en raglan och paraply än svart goretex. Men det är ju mina val.

Jag tror du har missförstått något här! Dessa jackor skall bara användas i urban miljö! Och det just i urban miljö som 90% av alla friluftskläder används! Undantaget är dunjackor, där används 99% i urban miljö.

Om de då skulle skadas av t ex glöd, så är det bara glöd från cigaretter som är aktuell

Jag tror du har missförstått något här! Dessa jackor skall bara användas i urban miljö! Och det just i urban miljö som 90% av alla friluftskläder används! Undantaget är dunjackor, där används 99% i urban miljö.

Om de då skulle skadas av t ex glöd, så är det bara glöd från cigaretter som är aktuell

Ah vilken tur, min främsta friluftsjacka passar nog bättre på en urban gentrifierad pub än i skogen. Då gör jag iaf mitt för att jämna ut det.

Jag är jättenöjd med min Norröna Falketind. Den har räddat mig från många regnskurar/ösregn till vardags, på fjället, på cykeln... Andas bra, har rejält långa dragkedjor under ärmarna och är vindtät. Luvan går att justera så den sitter perfekt. Har haft på mig den i flera dagar med tung ryggsäck utan att få skav någonstans. Ser efter två år fortfarande ut som ny.

Enda nackdelen jag kan komma på är väl fickorna. Den har en innerficka som är pinsamt liten, varken plånbok eller mobil får plats. Sidofickorna är mer rymliga, men där vill jag kunna stoppa händerna.

Osäker på vilka färger den finns i dock, min är knallgrön och syns på en mil. ;)

Du ska satsa på Goretex Pro eftersom det inte är 100% vindtätt utan släpper igenom någon promille luft vilket gör Pro mer effektivt än äldre Goretex membran. https://www.youtube.com/watch?v=_PfR2dRe4T4

Här en video om andra icke 100% vindtäta membran
https://www.youtube.com/watch?v=6TmzwZgEVmA
Intressant test som visar på luftgenomsläppet och vattentätheten. Luft ut-inget vatten in. Fascinerande !

Sedan en brasklapp vad det gäller miljön. Visst är miljön viktig, inget snack om den saken, det är trots allt den vi lever av, men jag upplever att det gått inflation i miljödiskussionen. Visst man skall beakta stort som smått vad det gäller framställan av miljöfarliga produkter, men man borde kanske koncentrera sig på de stora miljöbovarna först och sedan när dom är eliminerade, ta de små.

För att ta ett exempel på fullständigt vanvettiga transporter; Man fångar torsk i norra ishavet som sedan fraktas med båt till Kina för " förädling " (fileas) och sedan transporterar man det tillbaka till Europa/Skandinavien för försäljning !

Eller som när jag var på naturkompaniet och tittade på fjällrävenjackor. Made in China ! Vilken överraskning !!

Nä, skall man tala om miljön och de problem vi människor ställer till med så bör man angripa de stora miljöbovarna först och sedan ta itu de små, inte tvärt om, annars skapar resonemangen ingen trovärdighet.

Avskaffa hela den pretoliumbaserade flottan på land såväl som i vatten samt stäng alla kolkraftverk och kärnkraftverk, så börjar man vinna mitt förtroende vad det gäller diskussionen om miljön. Vad man skall göra med den arbetskraft som blir övertalig vid ett sådant förfarande är en sekundär fråga, det viktigaste är miljön och det håller jag faktiskt med om.

Vill man däremot inte genomföra de förändringar jag listade ovan, då skall man inte heller komma och peka finger mot att framställningen av Gore-tex är miljöfarlig, IMHO.

Senast ändrad:
Otroligt intressant utveckling på svaren av denna fråga. Stora kunskaper gällande expeditions bruk, bruk vid väldigt ansträngande och svettIga aktiviteter. T.o.m meddelande hur eskimå år klär sig under djurhudar. Endast ett fåtal av oss har sådan äventyrsaktivitet att svett underkläderna kan leda till döden. Det som har sån aktivitet på agendan kommer inte att ställa Basic frågor kring vilken jacka man skall välja. Jag tror att man med gott samvete kan rekommendera trådstartaren att köpa en membranjacka. Ibland skulle gummikläder vara att föredra i extremt ös regn i andra fall skulle en stadig bomullsjacka Vara bäst. Det är dock tydligt i frågans karaktär att trådstartaren vill ha en jacka som tål nederbörd som andas ut vatten ånga och som är lämplig till ganska vanligt friluftsliv. I kravspecifikationen nämndes ventilationsöppningar under armar OSV. Jag skulle därför vilja föreslå till trådskaparen att köpa en jacka enligt den egna specifikationen som känns fin. Det kommer att bli en jättebra jacka. Kanske innebär det att du någon gång blir lite blöt om det ös regnar och kanske innebär det att du blir lite svettig vid ansträngande aktivitet. Vid vanligt friluftsliv spelar dessa två saker mindre roll.

Bosse

Otroligt intressant utveckling på svaren av denna fråga. Stora kunskaper gällande expeditions bruk, bruk vid väldigt ansträngande och svettIga aktiviteter. T.o.m meddelande hur eskimå år klär sig under djurhudar. Endast ett fåtal av oss har sådan äventyrsaktivitet att svett underkläderna kan leda till döden. Det som har sån aktivitet på agendan kommer inte att ställa Basic frågor kring vilken jacka man skall välja. Jag tror att man med gott samvete kan rekommendera trådstartaren att köpa en membranjacka. Ibland skulle gummikläder vara att föredra i extremt ös regn i andra fall skulle en stadig bomullsjacka Vara bäst. Det är dock tydligt i frågans karaktär att trådstartaren vill ha en jacka som tål nederbörd som andas ut vatten ånga och som är lämplig till ganska vanligt friluftsliv. I kravspecifikationen nämndes ventilationsöppningar under armar OSV. Jag skulle därför vilja föreslå till trådskaparen att köpa en jacka enligt den egna specifikationen som känns fin. Det kommer att bli en jättebra jacka. Kanske innebär det att du någon gång blir lite blöt om det ös regnar och kanske innebär det att du blir lite svettig vid ansträngande aktivitet. Vid vanligt friluftsliv spelar dessa två saker mindre roll.

Bosse

Usch och fy för rim och reson! Mer sälhud mindre logik i inläggen tack.

Fjällräven montt Jacka G1000

Hej,

Jag har en jacka från Fjällräven i G1000 material. Det har blivit hål längs med sömmen på fickan den är helt utsliten enligt reklamationsavdelningen på Fjällräven. Otroligt konstigt då jag endast använt jackan på helgerna på promenader med min hund och ej i vildmarken. Jag uppfattar det som att kvaliteten har blivit mycket sämre med åren och jag har slutat att köpa Fjällrävens produkter idag.

En före detta storköpande fjällrävenkund!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogsrå70 Lättare skaljacka m avtagbar/stuvbar huva? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg