En bra långfärdscykel?

Re: Varför för kort?

Lissen; sa:
Läste lite inlägg med intresse.

Jag förstod inte riktigt varför du tycker att BOB:en är för kort? Använder sedan förra året själv BOB och tycker att det är ett riktigt bra och bekvämt sätt att få med sig packningen. Och som redan påpekats, parkerad med kärra står cykeln stabilt och säkert.

Som redan har sagts tio gånger så är en fiollåda 80 cm lång, dvs för lång för en BOB.

Om jag själv skulle cykla med något som jag var riktigt rädd om vet jag inte riktigt om jag skulle packa den saken på tvärs över pakethållaren. Förr eller senare (med fullastad cykel) är det lätt hänt att man tappar koncentrationen och cykeln välter åt något håll. Vad tar först emot då? På en kärra eliminerar du det i princip helt eftersom kärran ligger lägre och fallhöjden blir låg (dessutom svårt att få BOB att välta helt på sidan!).

Det har du rätt i, men en tvåhjulig kärra måste vara bättre ur "vältsynpunkt" än en enhjulig.

Om jag inte missminner mig så skiljer sig inte totalpriset så värst mycket mellan BOB och en uppsättning cykelväskor (Vaude/Ortlieb). Och som Thure påpekar, kärra kan man ha stor nytta av i många sammanhang. Planerar själv att köra lite weekendturer och det är betydligt mer lockande att bara haka på kärran istället för att lasta på alla väskor (vilket för mig också innebär att mekka lite med cykeln för att sätta på pakethållare etc.).

Det blir tom billigare att köpa en kärra än en uppsättning väskor, för man måste ju ha bra pakethållare också. Då rinner ju priset iväg fort!

Styrväska använder jag (inräknades i min prisjmförelse ovan). Är nog att föredra eftersom du har plats för karta och småsaker mycket lättåtkomligt. Att inte behöva hoppa av cykeln varje gång man vill ta ett just kort eller äta en bit underlättar oerhört (minskar även risken för att ekipaget när man vrider och vänder på sig för att komma åt saker lite här och där på cykeln).

Jag får se hur jag gör med det där. Beror på ekonomin. Styrväskor är verkligen dyra med tanke på vad man får. Men visst vore det onekligen praktiskt!

Vad gäller däck så finns det nog andra som kan den saken bättre. Men touringdäck är väl att föredra som är jämna i mitten (typ slick) och mönstrade på kanterna.

Ni lär få en härlig sommar misstänker jag!

/Nicklas

Tack! Det tror jag också. Att göra det roligaste man vet i en hel sommar som ett sommarjobb är ju inte så tokigt!

Re: Re: En gång till...

cykelstina; sa:
På vissa kyrkogårdar tar de vattnet från en närbelägen bäck e dy. Det står skyltar då. Så kolla efter dem först.

Bra att du upplyste mig om detta! Det verkar ju vettigt, för att vattna blommor måste man ju inte använda friskt dricksvatten.

Burley har två hjul, tycker inte att det gör så mycket om man mest cyklar asfalt och hyfsad grusväg. Den fästs lätt i höjd med bakaxeln, ingen grej behöver monteras på cykeln om man inte har skivbroms. Fästet är ledat så att kärran kan stå upp även om cykeln välter, och det funkar! Burley vs BOB vs andra kärror har diskuterats förr, prova att söka. Generellt kan man säga att Burley och BOB inte är billiga, men bra och lätta (jämfört med kärror på Biltema, Cykelringen osv). Vet man att man kommer att använda dem mycket är det värt pengarna.
/Stina

Har du cyklat långa sträckor med mycket packning på den? Låter kanon om den går lätt både på asfalt och grus. Att kärran står kvar även om cykeln välter tycker jag låter som en MYCKET bra grejj!!!

Cykelringen och Biltema har jag redan räknat bort. Litar inte på kvaliteten på saker som kostar så lite... Fast man kan säkert ha tur och få tag på bra grejjer där med!

Re: Kronan Cyckel

AG847; sa:
Hej!
Jag trycker det låter som en jätte bra cyckel!
Själv ska jag försöka ta mig från Torsång (ligger utanför Borlänge) till Varberg i Halland på en Kronan utan växlar. Man får se det som en utmaning och som en kul grej. Skulle något gå sönder finns det säkert vänliga människor som hjälper till att fixa reservdelar.
Vet någon förresten vart man kan köpa bra packväskor?

Med vänliga hälsningar
Pär i Borlänge

Om du vill ha vattentäta så du slipper få vatten bland kläderna så är de billigaste jag har hittat på http://www.getout.se

köp min cykelkärra

Beträffande cyklekärra. Jag har en enhjulig cykelkärra som jag byggt själv. 120cm lång och ganska smal. Kanske är precis det du letar efter. Kan fixa lite bilder på den vid ett senare skede.

säljer den mycket billigt då jag skall flytta snart och inte har plats för hemtransport av kärran.

/Ted

ted-albertsson@home.se

Re: Re: Varför för kort?

[/QUOTE]
Som redan har sagts tio gånger så är en fiollåda 80 cm lång, dvs för lång för en BOB.
[/QUOTE]

Jag skrev lite slarvigt... Om lådan lastas högst upp kan den ju sticka ut lite över fram- och bakkant på BOB:en (går enkelt att med spännremmar surra div. saker som ligger utanpå själva väskan som kommer med kärran). Kärrans längd blir då inte avgörande. Om du har möjlighet kanske det bästa är att provcykla både tvåhjulig och enhjulig kärra för att känna hur de känns.

OM du väljer styrväska kan det vara bra om den har någon form av "snäppfäste" så det enkelt går att lossa väskan från styret. Styrväskan fungerar ju som en praktisk "handväska", även om den kanske inte är den snyggaste... Skönt att veta att man får med sig det mest oumbärliga när man lämnar ekipaget (förutom cykeln då förstås).

/Nicklas

Rasmus:

Tycker den ser ut att sitta lite för högt upp på cykeln. Det måste väl vara bättre med en som sitter fast längre ner på cykeln? I alla fall till långfärdscykling. Den var väldigt snygg måste jag säga, smaklig.

Ted:

Kanske är min kompanjon intresserad. Hur lång är kärran? Minst 80 cm måste den som sagt vara...

Niklas:

Jag hade i så fall tänkt mig en av Vaudes vattentäta styrväskor, och de är ju bara att ta lös ganska lätt efter vad jag har förstått. Kan verkligen se de praktiska fördelarna med en sån. Just när man ska av och handla nåt snabbt.

Det lutar mer åt en Burley än en BOB. Burleyn verkar fungera säger de som använt den mycket, och får jag mer och stadigare kärra för pengarna ser jag ingen anledning att betala ett högre pris för en BOB.

Aminida; sa:
Jag hade i så fall tänkt mig en av Vaudes vattentäta styrväskor, och de är ju bara att ta lös ganska lätt efter vad jag har förstått. Kan verkligen se de praktiska fördelarna med en sån. Just när man ska av och handla nåt snabbt.

Jag har själv en av Vaudes styrväskor. Enkelt och snabbt att ta bort väskan från fästet!

Lycka till med fortsatta planeringen! Man får väl hålla koll på er webbplats och se om en konsert dyker upp i närheten av där man befinner sig!

/Nicklas

Re: Re: Modifiera MTB

ipg289h; sa:
niking; sa:

Det är en alldeles utmärkt artikel som står sig. Men en stilla undran: är du lika säker idag på att en långfärdshoj helst ska vara gjord av Chromoly? Har inte aluminiumbehandlingen utvecklats så att de idag väl matchar Chromly-ramarna?

Vi har använt väl reducerade aluminium-ramar, en Klein Adroit, o en Fischer Supercaliber, våra senaste cykelsemestrar, och det har varit super. Så jag har ändrat uppfattning. Men det medges, utan omsvep, jag skulle tveka inför att hoja till Långtbortisthan på en aluminumhingst.

Per

Tja, själv hojar jag på en Cannondale CAAD Touring aluminiumram sedan 1996 och den har ännu inte gått sönder... Det gjorde dock föregångaren i stål...

Dock får ett rambrott på en aluminiumram troligtvis tristare följder än ett rambrott på en stålram, helt enkelt för att fler svetsare kan svetsa i stål än i aluminium. Dessutom sker väl sällan rambrott precis utanför en mekanisk verkstad, där arbetarna just för tillfället råkar slå dank...

Ps tack Per, för att du gillar min artikel, även om den har några år på nacken.

/Niklas

En gång i kvarten

Aminida; sa:
Hur ofta ska man dricka egentligen? Räcker det med en gång i halvtimmen?

Om det inte är oftare än en gång i halvtimmen så ser jag inget dåligt med att behöva stanna för att skruva upp en PET-flaskekork.

Oavsett om det är långtur eller träningsrunda så dricker jag en gång i kvarten, klunkens storlek beror främst av omgivningstemperatur och tempo.

Det passar min kropp bra.

Två 75 cl:s cykelflaskor

Aminida; sa:
ala; sa:
Om du tänker dig tre flaskställ monterade på ramen blir det nog problematiskt. Du lär inte kunna ha ett PET-flasställ på undersidan av ramen så då får du ha vanliga flaskan där så då spricker det med att dricka i farten i alla fall. Mitt tips är ett PET-flaskställ på ovansidan av diagonalröret eller på vertikala röret, beroende på vad som blir stadigast (ett och ett halvt kilo som skumpar är ganska mycket belastning på infästningen). Sedan två vanliga flaskställ varav ett på undersidan av diagonalröret. Känner du att du behöver mer vatten till kvällen kan du ha en extra PET i en av cykelväskorna/på pakethållaren. Beroende på hur bra flaskställ du köper kan du behöva komplettera med en liten rem om inte flaskstället på undersidan orkar med flaskan riktigt.

Bra tips.

Frågan man behöver ställa sig är väl snarast hur MYCKET vatten jag behöver. Det kan jag bara undersöka genom att testa. För det är ju dumt att köra runt med 4 liter vatten på ramen när det bara behövs 3 liter. Ett kilo är ju alltid ett kilo!

Jag har sett på foton att Janne Corax har lyckats med att ha en PET på undersidan av ramen. Men han kanske har en specialram. Det är dock inte säkert att det passar på min ram.

Jag har gjort några längre turer på cykel i Skandinavien genom åren, kör oftast mellan 12 till 15 mil per dag.

Jag brukar ha två 75 cl:s cykelflaskor, min erfarenhet är att det räcker gott enär påfyllningsmöjligheterna längs vägarna alltid är goda. Jag har aldrig blivit nekad att fylla min vattenflaska på bensinmackar, korvkiosker etc.

När jag cyklat i Norrlands inland så har det hänt att det är för glest med civilisation för att fylla flaskan med kranvatten. Men i gengäld så går det där att fylla på vatten i bäckar, åar och sjöar efter vägen.

Vid någon etapp under rejäl värme har jag varit uppe i en vattenåtgång på 4 liter för tio mil.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg