Re: Varför för kort?
Som redan har sagts tio gånger så är en fiollåda 80 cm lång, dvs för lång för en BOB.
Det har du rätt i, men en tvåhjulig kärra måste vara bättre ur "vältsynpunkt" än en enhjulig.
Det blir tom billigare att köpa en kärra än en uppsättning väskor, för man måste ju ha bra pakethållare också. Då rinner ju priset iväg fort!
Jag får se hur jag gör med det där. Beror på ekonomin. Styrväskor är verkligen dyra med tanke på vad man får. Men visst vore det onekligen praktiskt!
Tack! Det tror jag också. Att göra det roligaste man vet i en hel sommar som ett sommarjobb är ju inte så tokigt!
Lissen; sa:Läste lite inlägg med intresse.
Jag förstod inte riktigt varför du tycker att BOB:en är för kort? Använder sedan förra året själv BOB och tycker att det är ett riktigt bra och bekvämt sätt att få med sig packningen. Och som redan påpekats, parkerad med kärra står cykeln stabilt och säkert.
Som redan har sagts tio gånger så är en fiollåda 80 cm lång, dvs för lång för en BOB.
Om jag själv skulle cykla med något som jag var riktigt rädd om vet jag inte riktigt om jag skulle packa den saken på tvärs över pakethållaren. Förr eller senare (med fullastad cykel) är det lätt hänt att man tappar koncentrationen och cykeln välter åt något håll. Vad tar först emot då? På en kärra eliminerar du det i princip helt eftersom kärran ligger lägre och fallhöjden blir låg (dessutom svårt att få BOB att välta helt på sidan!).
Det har du rätt i, men en tvåhjulig kärra måste vara bättre ur "vältsynpunkt" än en enhjulig.
Om jag inte missminner mig så skiljer sig inte totalpriset så värst mycket mellan BOB och en uppsättning cykelväskor (Vaude/Ortlieb). Och som Thure påpekar, kärra kan man ha stor nytta av i många sammanhang. Planerar själv att köra lite weekendturer och det är betydligt mer lockande att bara haka på kärran istället för att lasta på alla väskor (vilket för mig också innebär att mekka lite med cykeln för att sätta på pakethållare etc.).
Det blir tom billigare att köpa en kärra än en uppsättning väskor, för man måste ju ha bra pakethållare också. Då rinner ju priset iväg fort!
Styrväska använder jag (inräknades i min prisjmförelse ovan). Är nog att föredra eftersom du har plats för karta och småsaker mycket lättåtkomligt. Att inte behöva hoppa av cykeln varje gång man vill ta ett just kort eller äta en bit underlättar oerhört (minskar även risken för att ekipaget när man vrider och vänder på sig för att komma åt saker lite här och där på cykeln).
Jag får se hur jag gör med det där. Beror på ekonomin. Styrväskor är verkligen dyra med tanke på vad man får. Men visst vore det onekligen praktiskt!
Vad gäller däck så finns det nog andra som kan den saken bättre. Men touringdäck är väl att föredra som är jämna i mitten (typ slick) och mönstrade på kanterna.
Ni lär få en härlig sommar misstänker jag!
/Nicklas
Tack! Det tror jag också. Att göra det roligaste man vet i en hel sommar som ett sommarjobb är ju inte så tokigt!