En bra långfärdscykel?

Aminida; sa:
Det lutar nog åt två petfalskeställ och sen ett ställ för en vanlig stor sportflaska. Verkar praktiskt att kunna dricka i farten.

Tror nog att 3.70 liter vatten räcker ett tag. Man får väl spara! Och precis som du säger kan man nog fylla på ganska frekvent.

Om du tänker dig tre flaskställ monterade på ramen blir det nog problematiskt. Du lär inte kunna ha ett PET-flasställ på undersidan av ramen så då får du ha vanliga flaskan där så då spricker det med att dricka i farten i alla fall. Mitt tips är ett PET-flaskställ på ovansidan av diagonalröret eller på vertikala röret, beroende på vad som blir stadigast (ett och ett halvt kilo som skumpar är ganska mycket belastning på infästningen). Sedan två vanliga flaskställ varav ett på undersidan av diagonalröret. Känner du att du behöver mer vatten till kvällen kan du ha en extra PET i en av cykelväskorna/på pakethållaren. Beroende på hur bra flaskställ du köper kan du behöva komplettera med en liten rem om inte flaskstället på undersidan orkar med flaskan riktigt.

/Andreas

ala; sa:
Om du tänker dig tre flaskställ monterade på ramen blir det nog problematiskt. Du lär inte kunna ha ett PET-flasställ på undersidan av ramen så då får du ha vanliga flaskan där så då spricker det med att dricka i farten i alla fall. Mitt tips är ett PET-flaskställ på ovansidan av diagonalröret eller på vertikala röret, beroende på vad som blir stadigast (ett och ett halvt kilo som skumpar är ganska mycket belastning på infästningen). Sedan två vanliga flaskställ varav ett på undersidan av diagonalröret. Känner du att du behöver mer vatten till kvällen kan du ha en extra PET i en av cykelväskorna/på pakethållaren. Beroende på hur bra flaskställ du köper kan du behöva komplettera med en liten rem om inte flaskstället på undersidan orkar med flaskan riktigt.

Bra tips.

Frågan man behöver ställa sig är väl snarast hur MYCKET vatten jag behöver. Det kan jag bara undersöka genom att testa. För det är ju dumt att köra runt med 4 liter vatten på ramen när det bara behövs 3 liter. Ett kilo är ju alltid ett kilo!

Jag har sett på foton att Janne Corax har lyckats med att ha en PET på undersidan av ramen. Men han kanske har en specialram. Det är dock inte säkert att det passar på min ram.

Guest

Gäst
Jag har funderat på om man skulle kunna göra en ställning som sitter inne i ramtriangeln, som kunde hålla flaskor i tygfickor, halvvertikalt.
På så sätt skulle man kunna få plats med kanske 2-3 stora vattenflaskor, alla på armlängds avstånd.

haskell; sa:

Men de är ju snordyra ju...

Finns det verkligen inget annat som är åtminstone nästan lika bra till lägre pris?

Tubus är i en klass för sig

Aminida; sa:
Finns det verkligen inget annat som är åtminstone nästan lika bra till lägre pris?

Nej, Tubus är i en klass för sig, http://www.tubus.net/eng/index.php och eftersom vi varit inne på dålig aluminum vill jag nämna att jag sett knäckta Toppeak räcken. Det finns aluminiumramar som väl matchar stålramar. Däremot när det gäller räcken håller de ännu inte måttet. Min framväska satt på en aluminiumbåge och den sprack när materialet blev kallt och utsattes för stötig väg.

Per

[Ändrat av ipg289h 2005-03-31 kl 22:31]

Modifiera MTB

Det var en intressant tråd du starta Frida...

Jag instämmer i mycket som har sagts här, t.ex. undvik Skeppshult för långcykling och kör gärna en MTB med stel gaffel.

Vad gäller MTB så kan den ju med fördel modifieras ordentligt, så att den passar som långfärdscykel.

Mer info finns bl.a. på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Vad drickat gäller så skulle jag satsa på den vanliga cykelflask-storleken. Defenitivt ingen Camelpack för vägcykling. Dock skulle jag fundera på keramiska vattenflaskor, även om de är lite dyra.

För nattlägret skulle jag satsa på en större vattenpåse, t.ex. http://www.msrcorp.com/hydration/dromedary.asp som finns i välsorterade friluftsbutiker.

Jag skulle också slänga spritbrännaren åt h-vete och satsa på ett smidigt gasolkök. Det finns utmärkta gasolbrännare avsedda för de i övrigt utmärkta trangiaköken. Gasolbrännare för Trangia-kök finns också hos välsorterade friluftsbutiker. Notera dock att gasolkök är pest när det är kallt ute (läs vinterhalvåret).

/Niklas

Re: Modifiera MTB

niking; sa:

Det är en alldeles utmärkt artikel som står sig. Men en stilla undran: är du lika säker idag på att en långfärdshoj helst ska vara gjord av Chromoly? Har inte aluminiumbehandlingen utvecklats så att de idag väl matchar Chromly-ramarna?

Vi har använt väl reducerade aluminium-ramar, en Klein Adroit, o en Fischer Supercaliber, våra senaste cykelsemestrar, och det har varit super. Så jag har ändrat uppfattning. Men det medges, utan omsvep, jag skulle tveka inför att hoja till Långtbortisthan på en aluminumhingst.

Per

Re: Modifiera MTB

niking; sa:
Det var en intressant tråd du starta Frida...

Jag instämmer i mycket som har sagts här, t.ex. undvik Skeppshult för långcykling och kör gärna en MTB med stel gaffel.

Vad gäller MTB så kan den ju med fördel modifieras ordentligt, så att den passar som långfärdscykel.

Mer info finns bl.a. på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

Hihi, been there and seen that! Men bra att du nämner
dessa sidor, för det kan ju finnas fler som vill läsa.
=)

Jag måste säga att jag blev glatt överraskad att det
var så trevligt att cykla på en mountainbike. De ser ju
så klumpiga ut! Skenet bedrar måste jag säga.

Vad drickat gäller så skulle jag satsa på den vanliga cykelflask-storleken. Defenitivt ingen Camelpack för vägcykling. Dock skulle jag fundera på keramiska vattenflaskor, även om de är lite dyra.

För nattlägret skulle jag satsa på en större vattenpåse, t.ex. http://www.msrcorp.com/hydration/dromedary.asp som finns i välsorterade friluftsbutiker.

Hm, tja kanske det. Men jag tror ändå jag kör på två
PET och så en stor sportflaska. Tror faktiskt inte att
vattnet kommer bli nåt större problem. Ska ju hålla mig
i Sverige på den här lilla turen.

Jag skulle också slänga spritbrännaren åt h-vete och satsa på ett smidigt gasolkök. Det finns utmärkta gasolbrännare avsedda för de i övrigt utmärkta trangiaköken. Gasolbrännare för Trangia-kök finns också hos välsorterade friluftsbutiker. Notera dock att gasolkök är pest när det är kallt ute (läs vinterhalvåret).

Japp, jag vet. När det är kallt är det visst fotogen som gäller har jag fått lära mig. Jag hade tur och lyckades få tag på ett ex av 25-3 fast med gasolbrännare. Trodde inte de sålde såna alls faktiskt, utan att man var tvungen att köpa brännaren för sig. Nåja, jag är mycket nöjd med den iaf.

I matväg är det bara en liten plastsked jag behöver. Har ju teflonstekpanna. Konstigt detta med små plastskedar. De verkar inte existera! Snart får jag väl gå in i en babyaffär och köpa en med Bamse på...

Appropå pakethållare, jag inser ju att jag måste satsa på de bästa. Inget roligt om packningen faller av mitt på vägen ju. =(

Å andra sidan lär de väl hålla ett par år. Min erfarenhet är ju att ju bättre (och oftast dyrare) grejjer man har desto bättre och längre håller de. Hela ute-upplevelsen blir mycket roligare!

(Fråga mig om att tälta med dåligt tält...)

Allt är redan sagt om cykling men får väl lägga till lite om fiolcykling. När jag cyklade till Bingsjö-stämman hade jag min fiol i en Ford, mycket praktiskt :)

Jag spelar fiol själv och förstår mycket väl dilemmat med fiolförvaringen. I er situation hade jag sparat in så mycket jag kunde på cyklar och kringutrustning och lagt pengarna på en bra cykelkärra. Jag skulle aldrig riskera min fiol på en pakethållare.

Om du har otur och ramlar omkull eller om cykeln välter faller fiolen från en hög höjd och det är stor risk att den slås sönder. Hur väl man än tror att man spännt fast grejerna rör det alltid lite på sig, och det rör sig allra mest när det går som fortast i den där nerförsbacken samtidigt som man blir omkörd av en lastbil.

Dessutom kommer den att att ligga utsatt för drag och för regn uppepå en pakethållare. I en cykelkärra kan man bädda ner två fioler och packa in dem ordentligt. De kommer ligga mycket stadigare och mycket mer skyddat från regn, vind och otur.

Kärra!

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg