Dyra knivar!

Mjukt stål

I fällkvivens kvivar har för mig att stålet kallas VG10 eller nåt. har ii vilket fall haft turen att få testa A1:an ett halvår och det är ingett jag skulle köpa. förutom storleken så var det ett alldeles för mjukt stål i kniven. inte undra på att dom måste tillverka den så tjock. Vill du ha en dyr kniv skulle jag leta vidare tills jag hittar någon kniv som bättre kan behålla särpan.

D.Sch
 
Re: Mjukt stål

schander; sa:
I fällkvivens kvivar har för mig att stålet kallas VG10 eller nåt. har ii vilket fall haft turen att få testa A1:an ett halvår och det är ingett jag skulle köpa. förutom storleken så var det ett alldeles för mjukt stål i kniven. inte undra på att dom måste tillverka den så tjock. Vill du ha en dyr kniv skulle jag leta vidare tills jag hittar någon kniv som bättre kan behålla särpan.

D.Sch

Så får du inte skriva, man måste gilla hilleberg, fällkniven, lundhag och klättermusen annars får man inte vara med i den tuffa friluftsklubben!!
 
Zaijdan; sa:
Plastig? Det är väl samma material som kniven (inte den gummibeklädda delen där du håller)
Menar du att centimetern ovan och nedan det gummiklädda skaftet är samma material som slidan? Visst det är väl också någon sorts plast. Dock tycker jag inte det känns "plastigt" på samma sätt som slidan. "Plastig" är ett uttryck för att beskriva känslan i ett material. En del plast känns mer plastig än annan plast, särskilt när det är tunnt som knivens slida.
 
Re: Mjukt stål

schander; sa:
I fällkvivens kvivar har för mig att stålet kallas VG10 eller nåt. har ii vilket fall haft turen att få testa A1:an ett halvår och det är ingett jag skulle köpa. förutom storleken så var det ett alldeles för mjukt stål i kniven. inte undra på att dom måste tillverka den så tjock. Vill du ha en dyr kniv skulle jag leta vidare tills jag hittar någon kniv som bättre kan behålla särpan.

D.Sch

För mjukt???

Jag uppfattar inte att VG10 är ett mjukare stål än vad det är i min Gerber "Applegate" - jämfört utifrån hur det är att bryna dem.

Vidare är min erfarenhet att efter synnerligen omild behandling i flera veckor, så hålls skärpan alldeles utmärkt i Fällkninvens knivar.

En bekant använder flitigt sin F1 både till jakt och i sitt arbete i princip dagligen, utan att ha slipat den en gång på tre år.

Behövs något hårdare får det väl bli titankarbid...


/Ulf - som fortfarande behöver en WM1
 
Öhrn; sa:
Hört rykten om att när en Gurka väl dragit sin Kukrin (Har för mig att kniven heter så) måste det vara blod på den om han skall stoppa ner den igen.

Känns som om att friluftslivet inte riktigt uppfyller de kraven... ;)

Lite näsblod kan det väl vara värt för en så tuff kniv eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
P.D Bara dyra GPSer ? Utrustning allmänt 7
rakel Dyra glaögon! Utrustning allmänt 3
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg