Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag har flera gånger både här i tråden och på andra forum läst folk som försvarar klungcyklistet utifrån premissen att likna klungan som helhet vid ett stort fordon. Vilket förstås är befängt.

Frågan är bara var du hittar detta. För jag hittade inte det, iaf inte sedan du senast ondgjorde dig över det.

På en kurvig väg utan sikt är det möjligt att köra förbi cyklister om de som de ska cyklar så långt möjligt mot vägkanten och inte flera i bredd så de tar upp halva körfältet. Då är en teoretisk omkörning möjlig utan att någon skadas om mötande trafik dyker upp bakom kurvan. Cyklar två cyklister i bredd är inte ett möte möjligt utan krock eller kollision. Därför tvingar cykelklubgan biltrafiken att krypa bakom dem. De väljer alltså att blockera tragiken

Det är inte att visa hänsyn eller hjälpas åt i trafiken

Men vilka avstånd räknar du då på i "teorin"? Jag hävdar att du då snålar på avstånden på ett sätt som gör att jag inte kan hålla med om att man visar hänsyn till cyklisten.

Poängen här är då varför man skall förvänta sig att cyklisten skall visa hänsyn? För att bilisterna skall kunna göra hänsynslösa omkörningar?

Notera att bara för att ingen skadas så betyder det inte att man har varit hänsynsfull.

Vad du inte verkar vilja förstå är att cyklister, och andra trafikanter, för det mesta försöker göra det bästa utifrån den givna situationen.
Har du provat lite att googla och läsa vad folk i allmänhet tycker om cyklister på vägarna?

Uppenbarligen skiljer sig cyklisternas "det bästa" från vad folk i allmänhet tycker vore "det bästa".

Hela kärnan i den här tråden är ju, om du inte märkt det, att cyklisterna inte vill "ge upp sina rättigheter". De vill ha rätten att cykla i klunga. De vill inte behöva cykla på singelled, sakta in eller cykla åt sidan för att underlätta för andra trafikanter. Antagligen för det är för jobbigt.

Jag brukar själv cykla ibland så jag vet precis hur jobbigt det är att behöva sakta ner så man måste växla ner och tappar tempot. Titta t.ex. på hur cyklister beter sig vid ett rödljus. Cyklar de fram och stannar och väntar, eller ligger de och rullar sakta sakta framåt för att slippa stanna?

Just därför cyklar jag inte särskilt ofta, för jag tycker det är för jobbigt att anpassa sig i trafiken när man är på cykel.

Och av exakt samma anledning kör jag bil med automatlåda, helt enkelt eftersom med manuell låda är det mycket bökigare att behöva växla ner om man måste sakta in. Det märker man på många bilister med manuell låda, de verkar hata att behöva växla ner och gör allt för att undvika det.

Har du provat lite att googla och läsa vad folk i allmänhet tycker om cyklister på vägarna?

Uppenbarligen skiljer sig cyklisternas "det bästa" från vad folk i allmänhet tycker vore "det bästa".

Hela kärnan i den här tråden är ju, om du inte märkt det, att cyklisterna inte vill "ge upp sina rättigheter". De vill ha rätten att cykla i klunga. De vill inte behöva cykla på singelled, sakta in eller cykla åt sidan för att underlätta för andra trafikanter. Antagligen för det är för jobbigt.

Jag brukar själv cykla ibland så jag vet precis hur jobbigt det är att behöva sakta ner så man måste växla ner och tappar tempot. Titta t.ex. på hur cyklister beter sig vid ett rödljus. Cyklar de fram och stannar och väntar, eller ligger de och rullar sakta sakta framåt för att slippa stanna?

Just därför cyklar jag inte särskilt ofta, för jag tycker det är för jobbigt att anpassa sig i trafiken när man är på cykel.

Och av exakt samma anledning kör jag bil med automatlåda, helt enkelt eftersom med manuell låda är det mycket bökigare att behöva växla ner om man måste sakta in. Det märker man på många bilister med manuell låda, de verkar hata att behöva växla ner och gör allt för att undvika det.

Folk i allmänhet? För att du läst det på webben? Hahahaha.

Och att du ger exempel på hur du tolkar andras beteenden utifrån ditt eget ger jag ingenting för. Tyvärr. Jag känner inte igen mig i nått av det där, varken som cyklist eller bilist...
Men de ger en klarare bild av hur du resonerar vilket känns lite skrämmande. Snacka om generaliseringar....

Senast ändrad:
Jag har flera gånger både här i tråden och på andra forum läst folk som försvarar klungcyklistet utifrån premissen att likna klungan som helhet vid ett stort fordon. Vilket förstås är befängt.

På en kurvig väg utan sikt är det möjligt att köra förbi cyklister om de som de ska cyklar så långt möjligt mot vägkanten och inte flera i bredd så de tar upp halva körfältet. Då är en teoretisk omkörning möjlig utan att någon skadas om mötande trafik dyker upp bakom kurvan. Cyklar två cyklister i bredd är inte ett möte möjligt utan krock eller kollision. Därför tvingar cykelklubgan biltrafiken att krypa bakom dem. De väljer alltså att blockera tragiken

Det är inte att visa hänsyn eller hjälpas åt i trafiken

Du har fel.

Där jag kör kan jag, som det påpekats flera gånger i tråden tidigare av mig och andra, inte köra om vare sig enskild cyklist, cykelklunga, barnvagn, skördetröska, husvagn, bil eller vad du nu vill. Enda chansen är att gå över i mötande vägbana och då är det enklare, snabbare och ffa säkrare om cyklisterna ligger i klunga än på ett långt led. Genom att de ligger i klunga så är min tid och sträcka i fel vägbana så kort som möjligt. Dessutom är platserna där omkörning är möjlig ganska få och är det ett långt cykelled finns ingen möjlighet att komma förbi där för jag kan inte vara säker på att det är fritt hela vägen förbi. OCH det är min bestämda åsikt att det för alla är en större risk om jag tvingas att gå in mitt i cykelledet och ligga där i nån km till nästa möjlighet att köra om.
Det är nästan så att jag skulle vilja sträcka mig till att om jag gör en omkörning där jag tvingas gå in i förtid så har jag gjort omkörningen på fel sätt/fel tillfälle och att det är vårdslöshet i trafik.

Hela kärnan i den här tråden är ju, om du inte märkt det, att cyklisterna inte vill "ge upp sina rättigheter". De vill ha rätten att cykla i klunga. De vill inte behöva cykla på singelled, sakta in eller cykla åt sidan för att underlätta för andra trafikanter.

VILKA cyklister? VAR skriver de det du påstår?
Du uppvisar ett så tydligt trollbeteende så jag tackar för mig nu.
Skriv ihop nått riktigt j*vla korkat så återkommer jag kanske.

0020: varför utgår du att en klunga cyklister ska sitta ihop i ett långt led om de slutar cykla i en klunga? Det är som sagt ingen rättighet för en viss grupp fordonsutövare att gemensamt bestämma att man skall färdas i en enda stor klunga på offentliga vägar. Tänk om bilister betedde sig så

Cyklister i stora grupper får väl skilja sig sakta av eller åka åt sidan ev stanna om de blockerar biltrafiken genom sitt handlingsmönster

Jag har ofta varit mer om att en traktor åker in på en p-plats när den får bilar efter sig

0020: varför utgår du att en klunga cyklister ska sitta ihop i ett långt led om de slutar cykla i en klunga? Det är som sagt ingen rättighet för en viss grupp fordonsutövare att gemensamt bestämma att man skall färdas i en enda stor klunga på offentliga vägar. Tänk om bilister betedde sig så
Lustigt, mötte härom helgen en säkert 300 m lång karavan av veteranbilar/jänkare utanför Luleå som körde i kolonn, kofångare mot kofångare, i 30-40.
Vanliga bilister gjorde vansinnesomkörningar för att ta sig förbi...andra förståndigare satt fast bakom kolonnen.
Men så skulle ju bilister aldrig göra enligt stenblock.

Såna där karavan-evenemang mer långsamma fordon krävs väl tillstånd för eller? Om inte borde det ju det

För övrigt symptomatisk halmdocka : du förutsätter att jag identifierar mig som bilist eller har höga tankar om bilister som grupp. "Det skulle väl aldrig bilister göra". Faktum är att jag cyklat 10 timmar i veckan och åker bil 1 timme i veckan.

Det gör inte att jag vare sig anser att bilister i allmänhet är föredömen som grupp eller att lycracyklister är det. Dock finns det rötägg framförallt bland landsvögscyklister i grupp. Det verkar omöjligt att förstå för vissa i tråden att man kan behöva släppa förbi motorfordon på en bilväg och att det kan vara en idé art inte medvetet blockera trafiken

Cyklister i stora grupper får väl skilja sig sakta av eller åka åt sidan ev stanna om de blockerar biltrafiken genom sitt handlingsmönster

Jag har ofta varit mer om att en traktor åker in på en p-plats när den får bilar efter sig

Hmm, vad hade du annars tänkt dig? Att de skulle sätta sig på varandras axlar? Eller hoppa ner och gömma sig i diket?

Det förefaller ju ganska naturligt ifall man nu bestämmer sig för att inte cykla i bredd längre så kommer man cykla på led istället. Ja naturligt för mig iaf, hur andra tänker sig vad som konsekvensen blir får de stå för själva...

Tillägg: vet inte om jag tog upp det i samband med de så kallade privilegierna. Motorcyklister får t.ex. köra i klunga inklusive breddkörning (har de dessutom ryggmärken så tenderar folk att "acceptera" beteendet utan gliringar).

Om man pga att man är en stor grupp m 20 personer blockerar trafiken får man väl skilja sig åt åka två åt gången med några minuters mellanrum eller nåt . Varför skulle det vara en rättighet att cykla i grupper om 10 eller 20 på små landsvägar om man stör övrig trafik ? Hänsynslöst

Om man pga att man är en stor grupp m 20 personer blockerar trafiken får man väl skilja sig åt åka två åt gången med några minuters mellanrum eller nåt .
Eller nåt? Nä, styr nu upp det här ordentligt så det blir ordning och reda i trafiken. Hålla på och vela med "eller nåt"...

Jag förstår av det där att du som cyklist/bilist alltid lämnar ett par minuters lucka till framförvarande fordon. Stort tack för det!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg