Jag har flera gånger både här i tråden och på andra forum läst folk som försvarar klungcyklistet utifrån premissen att likna klungan som helhet vid ett stort fordon. Vilket förstås är befängt.
Frågan är bara var du hittar detta. För jag hittade inte det, iaf inte sedan du senast ondgjorde dig över det.
På en kurvig väg utan sikt är det möjligt att köra förbi cyklister om de som de ska cyklar så långt möjligt mot vägkanten och inte flera i bredd så de tar upp halva körfältet. Då är en teoretisk omkörning möjlig utan att någon skadas om mötande trafik dyker upp bakom kurvan. Cyklar två cyklister i bredd är inte ett möte möjligt utan krock eller kollision. Därför tvingar cykelklubgan biltrafiken att krypa bakom dem. De väljer alltså att blockera tragiken
Det är inte att visa hänsyn eller hjälpas åt i trafiken
Men vilka avstånd räknar du då på i "teorin"? Jag hävdar att du då snålar på avstånden på ett sätt som gör att jag inte kan hålla med om att man visar hänsyn till cyklisten.
Poängen här är då varför man skall förvänta sig att cyklisten skall visa hänsyn? För att bilisterna skall kunna göra hänsynslösa omkörningar?
Notera att bara för att ingen skadas så betyder det inte att man har varit hänsynsfull.