Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det påverkar hur smidigt det är för mig att köra om, det påverkar hur snabbt jag kan ta mig ut i mötande körfält och ta mig förbi.

D.v.s. även om det är fritt från mötande trafik så är det svårare att köra om en klunga än att köra om ett singelled. Längden på singelledet är inte avgörande eftersom när jag väl kommit ut i mötande körfält och fått upp farten så handlar det bara om sekunder innan jag är förbi även ett rätt långt singelled. Men att ta sig ut i mötande körfält och accelerera påverkas av hur snävt jag måste svänga (som jag så fint visade med paint-bilder tidigare).
Ok, ponera följande.
Förutsättningar;
Bredd bil 2,0 m, kör 1,0 m från diket.
1. Cyklister 1-led, cyklar så vä axel befinner sig 1 m från diket.
Bilist måste gå ut så hö däck är 2,5 m från diket för att erhålla 1,5 m säkerhetsavstånd. Dvs svänger 1,5 m.
Omkörning påbörjas 10 m bakom cyklist.
Sin v1 = 1,5/10 => v1 = 8,63 grader.

2 Cyklister 2-led. Vä axel vä cyklist befinner sig 1,8 m från diket.
Bilist måste hålla ut 3,3 m från diket för att erhålla samma säkerhetsavstånd på 1,5 m. Dvs bilist svänger 2,3m.
Omkörning påbörjas 10 m bakom cyklister.
Sin v2 = 2,3/10 => v2 = 13,29 grader.

v2-v1 = 4,66 grader!

Så det nermander nu bråkar om är en gradskillnad på mindre än 5 grader i det här fallet som han tycker det är jobbigt att vrida ratten...vem är det egentligen som är en olägenhet i trafiken?

Edit. Jag skäms, skyller på tung dag. Ska ju vara tan och inte sin....
Men det blir bara värre för nermander:)
V1=8,53
V2=12,9
V2-v1=4,42!!!!

Usch vad tung dag, glömde ju varför jag angav bilbredden...
I fall 1 befinner sig vä däck på bilen 4,5 m från höger dike/vägkant vid omkörningen. Dvs är körfältet smalare än så passeras mittlinjen.
I fall 2 beginner sig vä däck på bilen 5,3 m från hö dike/vägkant vid omkörningen. Är körfältet smalare än så passeras mittlinjen.

Vill du nermander att vi fortsätter räkna? Ok.
I fall 1 behöver bilisten köra 10,11m för att förflytta sig 1,5 m i sidled på 10 m. Hypotenusan du vet.
I fall 2 behöver han köra 10,26m för att förflytta sig 2,3 m i sidled på 10m.
Hur mycket längre behöver han köra i fall 2? Hela 0,15m!

Jag ids faktiskt inte räkna på förlorad tid.

Paint känns så trubbigt, siffror är bättre;)

Innan du fortsätter räkna kanske du kan ge dig ut på en väg och ställa upp koner och prova vilken skillnad det är med 5 grader snävare vinkel?

För varken paint eller siffror kan visa hur det känns.

Jag upplever helt klart att det blir en skarpare sväng så jag inte vill/vågar gasa lika hårt.

Innan du fortsätter räkna kanske du kan ge dig ut på en väg och ställa upp koner och prova vilken skillnad det är med 5 grader snävare vinkel?
För varken paint eller siffror kan visa hur det känns.
Jag upplever helt klart att det blir en skarpare sväng så jag inte vill/vågar gasa lika hårt.

Men herreguuud.
Nu är du bara löjlig.
Du lär kunna gasa precis lika hårt som när du kör om bilar, lastbilar eller andra precis lika breda fordon. Varför ska du/vill du gasa ännu mer bara för att det är cyklister du ska om!?
Köp en bil med klenare motor så behöver du inte vara så rädd.

Idag svängde jag, ända upp till 90 grader. I de farter man vanligtvis kan köra om cyklister. Utan att dö.

Precis som jag har skrivit tidigare så är det lika svårt att köra om en klunga cyklister som ett husvagnsekipage.

Men, det är lättare att köra om cyklister på singelled är ett husvagnsekipage eller en klunga cyklister.

Din 90-graderssväng får mig att tänka på den gamla TV-serien Automan. Den bilen svängde 90 grader, vilket innebar att föraren pressades mot sidorutan.

Men, det är lättare att köra om cyklister på singelled är ett husvagnsekipage eller en klunga cyklister.

Ja, fyra grader lättare. Inget som normalt fungerande bilister ens funderar på.
Så vad du säger är att du lätt vill kunna köra om ett enkelled mycket fortare än du kör om andra fordon. Då vet vi det. Cyklisterna lär ju tacka dig när du tokvarvar förbi.

Som sagt var, ut och prova får du se.

Nej tack. Jag har gjort omkörningar, med bil, sen -88 så jag har testat nog.

Men om du nu upplever vinkelskillnaden så jobbig så är det ju bara att lämna större lucka innan du påbörjar omkörningen...

Vet du hur långt bakom du ska ligga för att få samma lätta vinkel som när du kör om Singelled?
15,2 meter! Du skrev ju själv att omkörningslängden inte var ett problem?

Vet du vad jag tycker är lättast när jag kör bil? Det är att alla andra trafikanter håller sig hemma. Sen kan gatukontoret fixa alla trafikljus så jag alltid har grönt. Det vore lättast för mig. Men det är inte så världen fungerar, eller hur?

Som sagt var, ut och prova får du se.

Sant, jag tycker inte man behöver grotta ner sig i beräkningar och paint-bilder här...

Jag upplever det helt enkelt inte som speciellt bemödande eller tidskrävande att svänga över i vänsterfilen när jag kör om. Jag vet inte riktigt vad du tycker är som gör det betungande. Att trycka till körriktningsvisaren? (vilket du ändå behöver om du bara går över en bit i annat körfält) eller är det att du behöver vrida på ratten?

I vilket fall som helst om man tycker det är betungande att vrida på ratten eller slå till körriktningsvisaren så skall man kanske överväga ifall man alls är lämpad att köra bil.

För övrigt det som gör det svårare att köra om en husvagn har inte så mycket med fordonets bredd i sig att göra. Det har dels att göra med att husvagnen lätt skymmer sikten och dels att hastighetsskillnaden är mycket mindre (eller rent av obefintlig på vägar där man kan förvänta sig cyklister).

Sant, jag tycker inte man behöver grotta ner sig i beräkningar och paint-bilder här...

Nej, det tycker inte jag heller. Men när totalt missvisande paint-bilder används som nån typ av bevis för Nermanders utlägg så behövs det lite reella siffror för att styra resonemanget rätt och visa på de rent ut sagt småaktigheterna som ligger bakom.

Oj så djupa åsikter det finns.

Nu är jag ingen riktigt inbiten landsvägscyklist, men så här har det fungerat i alla sammanhang jag cyklat landsväg i mer eller mindre sammanhållen grupp.

* Man håller gruppstorleken på en hanterbar nivå. Exakt vad som är "hanterbart" beror förstås på hur rutinerad gruppen är, men jag skulle säga att tio funkar, tjugo är för många.
* Man väljer vägar som passar för landsvägscykling. Dvs man undviker 90-vägar och uppåt i möjligaste mån, man väljer helst så glest trafikerade vägar att varje möte med/omkörning av bil blir ett undantag.
* Man cyklar på två led när det fungerar (med hänsyn till vägarna och trafiken). Blir det trångt eller stökigt byter man till singelled och minskar farten.
* Man har ständig uppsikt efter mötande och upphinnande bilar och gör hela gruppen uppmärksam på möten och omkörningar.
* Märker man att en bil ligger bakom och har svårt att ta sig förbi så gör man vad man kan (inom rimliga gränser) för att underlätta. Det är dock faktiskt så att tio cyklister på en kurvig 70-väg alltid kommer vara en olägenhet för en bil som vill förbi, precis som husvagnar och traktorer. Det går liksom inte att trolla bort tio personer på en millisekund.
* Cykelbanor och vägrenar används men med omdöme. Om en grupp cyklister medvetet avstår från en cykelbana eller bred vägren så finns det troligen en bättre anledning till det än att jävlas med bilister.

Kort sagt, man försöker verkligen att få trafiken (inklusive den egna gruppen) att löpa så smidigt som möjligt.
Ja, men kör helst på två led. Bilister som stör sig på detta har nog inte provat att cykla i grupp. För alternativet till två led är ju inte så enkelt som "ett led" utan "Ett led plus en eller flera cyklister som kör om eller blir omkörda av ledet", dvs även om gruppen inte ligger på två led så kommer ofta någon cyklist att ligga i "spår två". Och då blir ju bredden densamma som om halva gruppen gör det. (Samtidigt som längden är betydligt större.)
Dessutom underlättar två led kommunikationen så att hela gruppen vet att det kommer en bil och kan anpassa sig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg