Ok, ponera följande.Det påverkar hur smidigt det är för mig att köra om, det påverkar hur snabbt jag kan ta mig ut i mötande körfält och ta mig förbi.
D.v.s. även om det är fritt från mötande trafik så är det svårare att köra om en klunga än att köra om ett singelled. Längden på singelledet är inte avgörande eftersom när jag väl kommit ut i mötande körfält och fått upp farten så handlar det bara om sekunder innan jag är förbi även ett rätt långt singelled. Men att ta sig ut i mötande körfält och accelerera påverkas av hur snävt jag måste svänga (som jag så fint visade med paint-bilder tidigare).
Förutsättningar;
Bredd bil 2,0 m, kör 1,0 m från diket.
1. Cyklister 1-led, cyklar så vä axel befinner sig 1 m från diket.
Bilist måste gå ut så hö däck är 2,5 m från diket för att erhålla 1,5 m säkerhetsavstånd. Dvs svänger 1,5 m.
Omkörning påbörjas 10 m bakom cyklist.
Sin v1 = 1,5/10 => v1 = 8,63 grader.
2 Cyklister 2-led. Vä axel vä cyklist befinner sig 1,8 m från diket.
Bilist måste hålla ut 3,3 m från diket för att erhålla samma säkerhetsavstånd på 1,5 m. Dvs bilist svänger 2,3m.
Omkörning påbörjas 10 m bakom cyklister.
Sin v2 = 2,3/10 => v2 = 13,29 grader.
v2-v1 = 4,66 grader!
Så det nermander nu bråkar om är en gradskillnad på mindre än 5 grader i det här fallet som han tycker det är jobbigt att vrida ratten...vem är det egentligen som är en olägenhet i trafiken?
Edit. Jag skäms, skyller på tung dag. Ska ju vara tan och inte sin....
Men det blir bara värre för nermander
V1=8,53
V2=12,9
V2-v1=4,42!!!!