Jag vågar hävda att i världen, alltså stora världen utanför utsidan där vi bor, så ÄR det självklart för även "lycracyklister" att hjälpas åt.
Och i de allra flesta fall fungerar det faktiskt utmärkt.
Korrekt, för det mesta fungerar det utmärkt.
De enda fall det inte fungerar är om det är ärkepuckon inblandade. (ärkepuckon förekommer som sagt tyvärr både bakom styret och ratten)
dvs om det:
a) råkar vara ett gäng ärkepuckon som är ute och cyklar och av nån sorts princip inte släpper förbi trafik fast de har möjlighet.
b) råkar vara ett ärkepucko som är ute och kör bil. För ett sådant ärkepucko spelar det ingen roll om cyklisterna hjälps åt eller inte. Ärkepuckot nöjer sig bara om cyklisterna stannar hemma.
Det var ju ärkepuckot till bilist som tvärnitade framför en klunga som "omstartade" denna tråd. Ingen har heller framfört att just den klungan bar sig olämpligt åt.
Antalet cyklister har ökat lavinartat de senaste 15 åren. Den andel ärkepuckon som cyklar har alltså också ökat ordentligt. Vi märker inte så mycket av de som är normala cyklister, men puckona sticker ut ordentligt. I Stockholm (kanske även andra tätorter) är risken på inget sätt obefintlig att bli påkörd av en cyklist. Både som gående och cyklist. Det är trångt och infrastrukturen har inte hängt med.
Detta har gett upphov till en polarisering när det gäller cyklisters beteende i trafiken. Sakliga och osakliga debattartiklar. Heta känslor, tom våld och slagsmål i trafiken.
Vi har lång väg att gå innan vi når rätt respekt för de olika trafikslag (än det vi för tillfället tillhör) som ingår i trafikbilden. Jag upplever att de delar av Stockholm som jag frekventerar har nått långt vad gäller bilisters respekt mot gående i positiv bemärkelse. Ömsesidig respekt och hänsyn mellan cyklister och bilister är det sämre ställt med.
Vad kan vi själva bidra med, som trafikanter och i media (bloggar, forum, inom klubbar osv)?
Vilka har någon nytta av alla negativa artiklar om "galna cyklister"?
Det kan ju vara dags för lite självinsikt om man ska kunna ändra ett felaktigt beteende, både som bilist och cyklist. Denna självinsikt kommer givetvis drabba puckona sist.
Se till att puckona är i minoritet!
mvh thomas