Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Ni måste sluta göra jämförelser mellan klungan som helhet och stora fordon som traktorer

En cyklist på en cykel är ett fordon. Varje individ har som skyldighet att underlätta för sina medtrafikanter

Ni har inte rättigheter som grupp och utifrån den befängda tanken att ni är en oskiljbar organism

Jag har fått krypa i cykelhastighet bakom en grupp på 6 lycracyklister i bredd på en kurvig landsväg i cirka 10-12 minuter. Det hade varit möjligt att åka in bakom varandra utan att sitta ihop i ett enda långt band. Varför anser folk det vara en rättighet att stoppa upp trafiken ? De här personerna vände sig dessutom om och hånflinade emellanåt.

En traktor kan inte dela upp sig själv i 6 delar och släppa förbi trafik. Det kan däremot en klunga.
 
15,2 meter! Du skrev ju själv att omkörningslängden inte var ett problem?

Ja, men nu har du liksom missat hela grundfrågan här.

Grundfrågan är vad cyklister kan göra för att underlätta för övrig trafik.

Det är klart att det finns hundratals sätt som andra trafikanter kan underlätta för cyklisterna med, men det var ju inte det som frågan handlade om här. Du verkar enbart argumentera för att cyklister helt ska slippa anpassa sig efter andra trafikanter.
 
Ja, men nu har du liksom missat hela grundfrågan här.

Grundfrågan är vad cyklister kan göra för att underlätta för övrig trafik.

Det är klart att det finns hundratals sätt som andra trafikanter kan underlätta för cyklisterna med, men det var ju inte det som frågan handlade om här. Du verkar enbart argumentera för att cyklister helt ska slippa anpassa sig efter andra trafikanter.

Du svarar ja? Så då ger du mig rätt...tack för det.
Du anser att de ska underlätta för DIG. Det anser inte jag. Hur ska cyklister veta att det är du som kommer och tycker si och inte jag som tycker så? MAN KAN INTE VARA ALLA TILL LAGS! ALLA BILISTER TYCKER INTE SOM DU!
Läs GustavOhs fina inlägg och försök förstå vad han skriver.
 
Ni måste sluta göra jämförelser mellan klungan som helhet och stora fordon som traktorer

En cyklist på en cykel är ett fordon. Varje individ har som skyldighet att underlätta för sina medtrafikanter

Ni har inte rättigheter som grupp och utifrån den befängda tanken att ni är en oskiljbar organism

Jag har fått krypa i cykelhastighet bakom en grupp på 6 lycracyklister i bredd på en kurvig landsväg i cirka 10-12 minuter. Det hade varit möjligt att åka in bakom varandra utan att sitta ihop i ett enda långt band. Varför anser folk det vara en rättighet att stoppa upp trafiken ? De här personerna vände sig dessutom om och hånflinade emellanåt.

En traktor kan inte dela upp sig själv i 6 delar och släppa förbi trafik. Det kan däremot en klunga.

Nu har jag förstås ingen aning om vad som pågick i just dessa sex cyklisters huvuden och gudarna skall veta att det finns gott om empatibefriade puckon i trafiken såväl till fots som på två eller fyra hjul, med eller utan motor.

Jag kan bara uttala mig generellt och från egna erfarenheter. Vid inget tillfälle där jag cyklat i grupp (organiserad klubbtur eller med lösa bekanta) skulle man någonsin avsiktligt blockera en bil i tio tolv minuter, eller ens EN minut.

Men rent generellt... Låt säga att vi inte betraktar din oempatiska klunga som en enhet utan som sex oempatiska individer som var och en ger tusan i att underlätta för dig.
Hur skulle det då blivit för dig som bilist?

Det var uppenbarligen hopplöst att köra om två cyklar i bredd som håller gissningsvis 35 km/h på vägen. Om det tog tio minuter att hitta ett ställe där du kunde ta dig förbi sex cyklar på en gång, hur lång tid skulle det ta dig att hitta ett ställe där du kunde köra om EN cyklist?
Låt säga halva tiden?
Så istället för att fastna bakom en klunga i 35 km/h i tio-tolv minuter, så hade du fastnat bakom en serie av cyklar i 30 km/h i uppåt en halvtimma. Låter det bättre?
 
Ni måste sluta göra jämförelser mellan klungan som helhet och stora fordon som traktorer

En cyklist på en cykel är ett fordon. Varje individ har som skyldighet att underlätta för sina medtrafikanter

Ni har inte rättigheter som grupp och utifrån den befängda tanken att ni är en oskiljbar organism

Jag har fått krypa i cykelhastighet bakom en grupp på 6 lycracyklister i bredd på en kurvig landsväg i cirka 10-12 minuter. Det hade varit möjligt att åka in bakom varandra utan att sitta ihop i ett enda långt band. Varför anser folk det vara en rättighet att stoppa upp trafiken ? De här personerna vände sig dessutom om och hånflinade emellanåt.

En traktor kan inte dela upp sig själv i 6 delar och släppa förbi trafik. Det kan däremot en klunga.

Är det någon som hävdat att klungan är en oskiljbar organism? Sedan du senast påtalade det? Eller innan?

Angående att få krypa i cykelhastighet bakom en grupp lycracyklister: jag har fått krypa i cykelhastighet bakom en grupp av en (1) cyklist också. Poängen här är att det ofta är just det faktum att man har för dålig sikt, mötande trafik, heldragen linje eller liknande som gör att man inte kan köra om, men det är ju kanske lättare att skylla på breddcyklande cyklister istället för problemen. Frågan är vad man skall skylla på när det är en grupp av en (1) cyklist som man hamnar bakom? Skall man då ondgöra sig över att cyklisten har mage att öht ge sig ut på vägarna samtidigt eller?
 
Du svarar ja? Så då ger du mig rätt...tack för det.
Du anser att de ska underlätta för DIG. Det anser inte jag. Hur ska cyklister veta att det är du som kommer och tycker si och inte jag som tycker så? MAN KAN INTE VARA ALLA TILL LAGS! ALLA BILISTER TYCKER INTE SOM DU!
Läs GustavOhs fina inlägg och försök förstå vad han skriver.

Precis så är det. De flesta cyklister (och de flesta bilister!) försöker agera så allt flyter smidigt. (Undantag finns förstås. Världen är full av puckon)

Men eftersom vi inte är så bra på tankeläsning så blir det tokigt ibland. Cyklisterna håller ihop en tajt klunga för att de själva skulle uppskatta att cyklister betedde sig så när DE sitter bakom ratten.

Samma sak gäller omvänt. De flesta bilister försöker köra hänsynsfullt, men det är inte säkert att cyklisten upplever det så. (Det är inte alltid lätt att höra skillnad på "Tut, skulle bara kolla att ni sett mig" och "Tut, här kommer jag. Flytta på er för H-e!")
 
Du anser att de ska underlätta för DIG. Det anser inte jag. Hur ska cyklister veta att det är du som kommer och tycker si och inte jag som tycker så? MAN KAN INTE VARA ALLA TILL LAGS! ALLA BILISTER TYCKER INTE SOM DU!
Och alla bilister tycker inte som du.

Alla cyklister tycker inte heller som du.

Hur ska jag veta om den cyklist jag kör förbi är nån som tycker att jag ska hålla 2 meters avstånd eller om det är nån som tycker det räcker med 30 cm avstånd?

Ser du hur konstigt resonemanget blir när man försöker att bara ta hänsyn till de man behöver visa minst hänsyn till?
 
Om man istället för att gissa om sidoutrymmen och fordonsbredder, vill kolla lite "riktiga" värden, kan man slå upp det i Trafikverkets "Vägar och gators utformning" under "Dimensionerande trafiksituation".

Här finns de värden som använts/används för projektering av det svenska vägnätet.
Om jag gör ett snabbt överslag, kommer jag fram till att man för god framkomlighet i 70km/h, behöver 3,8m på sin sida av mittlinjen för att köra om en ensam cyklist utan att vrida på ratten. Man behöver mindre sidoutrymme om man sänker hastigheten eller helt enkelt accepterar "måttlig" framkomlighet istället för "god".

En typisk vägbredd för 70-väg är 7m. Alltså måste man låna lite av mötande trafiks bredd för att passera en cyklist, men inget problem om man inte har möte med en lastbil, eller för den del personbil som också passerar en cyklist i sin riktning. Om så är fallet måste man sänka hastigheten när man passerar.

Det finns alltså ofta helt ok utrymme för tillräckligt säkra omkörningar av ensamma cyklister. Om man ska titta i facit alltså. Men konstigt nog har Trafikverket inte någon dimensioneringsdata för fordonet "klunga"....




PDF finns här: http://www.trafikverket.se/TrvSeFil...nerande_trafikanter_och_trafiksituationer.pdf
 
Och alla bilister tycker inte som du.

Alla cyklister tycker inte heller som du.

Hur ska jag veta om den cyklist jag kör förbi är nån som tycker att jag ska hålla 2 meters avstånd eller om det är nån som tycker det räcker med 30 cm avstånd?

Ser du hur konstigt resonemanget blir när man försöker att bara ta hänsyn till de man behöver visa minst hänsyn till?

Det påstår jag aldrig heller.
Och du fortsätter att jämföra äpplen och det där blodbadet.
Vad du inte verkar vilja förstå är att cyklister, och andra trafikanter, för det mesta försöker göra det bästa utifrån den givna situationen.

Av 2 meter och 30cm är 2 meter ALLTID det bästa utifrån den givna situationen för den oskyddade trafikanten! Eftersom du inte vet vad de tycker, eller hur?

Och än hur konstigt det kan verka för dig, nermander, så är det enda sättet jag kommer i kontakt med ensam- eller gruppcyklister nuförtiden som gångtrafikant eller bilist. Jag har knappt rört en cykel de senaste åren pga hälsoskäl.
 
Senast ändrad:
Är det någon som hävdat att klungan är en oskiljbar organism? Sedan du senast påtalade det? Eller innan?

Angående att få krypa i cykelhastighet bakom en grupp lycracyklister: jag har fått krypa i cykelhastighet bakom en grupp av en (1) cyklist också. Poängen här är att det ofta är just det faktum att man har för dålig sikt, mötande trafik, heldragen linje eller liknande som gör att man inte kan köra om, men det är ju kanske lättare att skylla på breddcyklande cyklister istället för problemen. Frågan är vad man skall skylla på när det är en grupp av en (1) cyklist som man hamnar bakom? Skall man då ondgöra sig över att cyklisten har mage att öht ge sig ut på vägarna samtidigt eller?

Jag har flera gånger både här i tråden och på andra forum läst folk som försvarar klungcyklistet utifrån premissen att likna klungan som helhet vid ett stort fordon. Vilket förstås är befängt.

På en kurvig väg utan sikt är det möjligt att köra förbi cyklister om de som de ska cyklar så långt möjligt mot vägkanten och inte flera i bredd så de tar upp halva körfältet. Då är en teoretisk omkörning möjlig utan att någon skadas om mötande trafik dyker upp bakom kurvan. Cyklar två cyklister i bredd är inte ett möte möjligt utan krock eller kollision. Därför tvingar cykelklubgan biltrafiken att krypa bakom dem. De väljer alltså att blockera tragiken

Det är inte att visa hänsyn eller hjälpas åt i trafiken
 
Om man istället för att gissa om sidoutrymmen och fordonsbredder, vill kolla lite "riktiga" värden, kan man slå upp det i Trafikverkets "Vägar och gators utformning" under "Dimensionerande trafiksituation".

Här finns de värden som använts/används för projektering av det svenska vägnätet.
Om jag gör ett snabbt överslag, kommer jag fram till att man för god framkomlighet i 70km/h, behöver 3,8m på sin sida av mittlinjen för att köra om en ensam cyklist utan att vrida på ratten. Man behöver mindre sidoutrymme om man sänker hastigheten eller helt enkelt accepterar "måttlig" framkomlighet istället för "god".

En typisk vägbredd för 70-väg är 7m. Alltså måste man låna lite av mötande trafiks bredd för att passera en cyklist, men inget problem om man inte har möte med en lastbil, eller för den del personbil som också passerar en cyklist i sin riktning. Om så är fallet måste man sänka hastigheten när man passerar.

Det finns alltså ofta helt ok utrymme för tillräckligt säkra omkörningar av ensamma cyklister. Om man ska titta i facit alltså. Men konstigt nog har Trafikverket inte någon dimensioneringsdata för fordonet "klunga"....


PDF finns här: http://www.trafikverket.se/TrvSeFil...nerande_trafikanter_och_trafiksituationer.pdf

Å andra sidan dimensionerar de ju motorvägar utifrån antagandet att man har en kapacitet på 1800 bilar/körfält/timme samtidigt som man får lära sig att hålla tresekundersregeln (dvs att man inte skall passera en punkt förrän tre sekunder efter framförvarande bil passerar). Hur går det ihop?

Mot den bakgrunden så kan man fråga sig hur välgrundade sidoavstånden är. Visst det är så de dimensionerar, men dimensioneringen har ju visat sig inte stämt så bra överens med vad som är lämpligt avstånd.

Sen att vifta bort problemet med att gå ut i vänster körfält med ursäkten att mötande trafik gott kan flytta på sig tycker jag nog är lite arrogant för att uttrycka det milt. Har man mötande trafik i vänster körfält så skall man helt enkelt inte gå ut i vänster körfält alls.

Och bortsett från att lämpligt avstånd inte stämmer överens med de som används för dimensionering så bör man fundera på vilken utrymmesklass det är på vägar där cyklister gärna cyklar - det torde vara klass B eller C vilket kräver inkräktande på mötande körfält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg