Så du svarar enbart på det som handlar om ursprungsinlägget? Inte vad jag kan se utifrån dina tidgare inlägg.
Nu dribblar du, folk som sysslar med lvg gör det inte i tätort med soptunnor kring fötterna. Varvid jag svarade honom med trådens perspektiv - dvs de argumenten ej är aktuella för lvg.
Nej. Vart vill du komma med detta resonemang?
Precis som vad du skrev att det finns möjlighet både på cykel, moppe, bil att träna/tävla om man följer lagen.
Om tråden bara handlar om 'bockstyrecyklister som cyklar på 70/80/90 väg när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg' undrar jag hur vanligt det är att det finns både parallella vägar OCH intilliggande GC-väg vid 70/80/90-vägar?
Om det inte finns det så visar det på gott omdöme att cykla på 70/80/90-väg enligt dig?
Vet ej hur vanligt det är. Jag vet däremot att i min gäststad under studietiden (Linköping) gick det att cykla sig trött på raka, fina, fria, cykelbanor. Linköping-Berg, Linköping-Sturefors, Linköping-vikingstad -malmslätt. bla. Att utbudet är sämre på andra orter är säkert fallet.
Om det ej finns en intilliggande cykelbana tycker jag inte det är prov på gott omdöme på 90-väg pga hastigheten och reaktionstiden för en inbromsning. 70-väg kan diskuteras beroende på vägens kategori och som bekant är vägområdet bredare på en 90-väg, vilket skulle tala för det då.
Finns det verkligen inga andra alternativ, har jag de gångerna inget emot om några väljer att cykla i vägrenen (förutsatt att den existerar).
Jag skulle inte välja att göra det. Men jag skulle förstå varför det görs.Jag tycker ändock att man gör ett onödigt risktagande.
/.../Visst måste jag ibland sakta in för långsammare cyklister, gående ev med hund men dessa situationer råder jag betydligt mer själv över än att stångas med lastbilar på stora vägen, /.../
Precis, cyklisten på cykelbanan bestämmer och beslutar om sin egen säkerhetsnivå. Även om man inte riktigt kan kalla sig lvg:are...