Dödslängtan eller dåligt omdömme?

  • 016B Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon - 1000 kr

Bara för att jag måste veta... Anser du att ett s.k. anpassat avstånd är mindre än två-tre meter eller mer?

Tresekundersregeln är ju inte lag men den tycker jag är tillämplig i de flesta fall. i 45 km/h är det 37,5 meter - vilket tyvärr inte torde ge någon lä-vinst vid cykling.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tresekundersregeln
Om jag minns rätt så är reaktionstiden -dvs tiden från att ögat registrerar fara tills det du börjar bromsa är 1 sekund - 12,5 m i 45km/h. Tillkommer sedan bromssträckan
http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Kör man närmare men istället styr undan så krävs att det finns utrymme för detta på vägen/cykelvägen - annars har man inte hållit rätt avstånd till framförvarande.

Men visst, om alla i klungan reagerar samtidigt och bromsar exakt lika så bromsar ju hela klungan synkroniserat men tyvärr för de bakre i klungan tror jag de främre upptäcker en ev fara tidigare.

Trafikförordningen 3 kap 2§:
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.

/Patrik,
 
Nu kom det svar från en trafikpolis så ni "haters" kan lugna er lite. (Jag har inte skrivit brevet och brukar heller inte träna landsvägscykling).

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2139035/page=1

Lägger in både fråga och svar också:

Detta har jag skickat till polisen med anledning av att vi blev stoppade i torsdags för att ha kört två led. Jag håller er uppdaterade om det kommer något svar.


Hej,

I torsdags var jag tillsammans med en grupp andra cyklister från Vallentuna Cykelklubb ute och tränade medan vi njöt av försommarvärmen. Körandes längs Almungevägen, strax norr om Kimsta, blev vi omkörda av en polisbil som efter ytterligare ett par hundra meter slog på blåljuset och vinkade in oss till kanten.

Polismannen gjorde tidigt klart att han ansåg att vi framfört våra cyklar på ett olagligt sätt genom att vi färdats på två led, dvs två i bredd och ca 6-8 på längden. Gruppen förde en diskussion med polisen under ca en kvart där vi diskuterade olika syn på trafiksäkerhet för cyklister, lagen, vätternrundan och en rad andra saker. Överlag var det en lugn och sansad diskussion, men någon direkt konsensus kan man väl inte påstå att vi nådde. Vi hävdade att lagen tillåter cyklister att köra i bredd om det kan ske utan fara. Polismannen å sin sida hävdade att man aldrig fick cykla i bredd och att vi var tvungna att cykla i mindre grupper och på ett led.
I trafikförordningen kan man läsa följande gällande cykling på väg:

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Om jag som lekman läser denna text tolkar jag det som att det är tillåtet att cykla i bredd så som vi gjorde, förutsatt att vi uppfyller villkoren att det ”sker utan fara” samt ”utan olägenhet för trafiken”. Då vägen vi åkte på är lågt trafikerad och med många möjliga platser för omkörning orsakades aldrig någon köbildning bakom klungan. Givetvis måste en bil som hinner ikapp klungan invänta ett tillfälle med fri sikt för att kunna göra en säker omkörning, men det är inte något unikt för omkörning av cyklister. När en bil kommer ikapp klungan bakifrån ropas det genom ledet ”bil bakom” för att uppmärksamma samtliga i gruppen om bilens närvaro. Vi försöker då hjälpa till genom att klämma ihop ledet så gott det går och i vissa fall markerar även cyklisterna längst fram i ledet om det är fritt att köra om. Begreppet ”ske utan fara” torde innebära att det ska vara trafiksäkert för såväl cyklister som bilister eller andra trafikanter som rör sig längs vägen. Att cykla i två led anses generellt vara det säkraste sättet att cykla i grupp och jag tänkte förklara detta lite närmare nedan.

Landsvägscykling handlar mycket om att kämpa mot vinden, det är ingen slump att det är tighta kläder och aerodynamiska cyklar som används. För en grupp cyklister som åker tillsammans kommer den eller de som är i täten tvingas ta en betydande del av vindfånget. Detta innebär att det är markant tyngre att ligga först. Vid träning brukar man därför systematiskt rotera, dvs växla vem som är längst fram och drar. Det finns generellt två metoder för att rotera. Om man kör i två led växlar man likt en kedja som rör sig runt, så det ena ledet rör sig successivt framåt och fyller på, medan det andra ledet faller bak. På detta sätt förändras inte formen av klungan, bara inbördes positioner. Om man kör i ett led får cyklisten som har dragit väja ut i sidled och sedan låta resten köra förbi på insidan. Cyklisten som har släppt ligger då under en period ensam utanför resten av gruppen och är i detta läge i en mycket utsatt position.

Den största faran vid cykling på landsväg är risken för kollision med bilar. Givetvis är mötande bilar skrämmande, men det är mycket sällan de orsakar problem. Mer frekvent är däremot problem med omkörande bilar. En omkörande bil som inte håller avstånd i sidled kan orsaka olyckor även om bilen inte nuddar någon cyklist. Dels på grund av vinddraget som blir kring en bil men även på grund av att en sådan manöver kan vara skrämmande vilket kan innebära att man som cyklist gör en plötslig och ogenomtänkt undanmanöver. Vid större hastighetsvariationer mellan bilen och cyklisten blir givetvis även effekterna större.

Om cyklisterna kör på ett led lockas många bilister att utan närmare eftertanke eller inbromsning köra om. Problemet är dock att även en sådan omkörning kräver att bilen går ut i mötande körfält för att ske säkert. Dessa typer av omkörningar sker ofta vid hög hastighet och med lite marginal i sidled. Särskilt farliga kan dessa omkörningar bli om det dessutom är en cyklist som har dragit och är på väg att släppa förbi ledet eftersom denna cyklist då är ensam bredvid gruppen. Om cyklisterna i stället kör på två led kommer bilen tvingas sakta in och invänta en säker omkörning. Eftersom bilisten har bromsat in kommer omkörningen ske vid lägre hastighet. Dessutom blir omkörningssträckan bara hälften så lång. I cykelsverige är det generella ställningstagandet att cykling på två led det säkraste sättet att färdas i grupp (givet att vägen och trafiksituationen tillåter det).

Tillbaka till Trafikförordningen. Jag har här gett min bild som cyklist på den aktuella skrivelsen, och jag har hört en polisman ge sin bild. Tyvärr var det dock lite smolk i bägaren eftersom han uppenbarligen inte kände till detta avsnitt och när han körde iväg dessutom genast bekräftade vår tes om att inte hålla avstånd i sidled om vi kör i ett led. Med mitt brev skulle jag därför vilja få lite mer information från Polisen i ämnet. Finns det till exempel några prejudikat gällande att cykla i två led? Hur tolkar juridiskt skolade denna lagtext?

Vi cyklister vill givetvis fortsätta cykla, umgås och njuta av våra fina omgivningar på säkrast möjliga sätt. Men självklart ska det ske inom lagens ramar. Därför önskar jag en fortsatt givande diskussion.


Med vänliga hälsningar,



Nu kom svaret!


Hej Henrik

Du har redan citerat Trafikförordningen och det är den som gäller. Har aldrig varit något problem förut om man inte missbrukar eller feltolkar paragrafen. Inget har ändrats och ni kan med sunt trafikbeteende som du beskriver, och som uttryckligt är nedskrivet i förordningen fortsätta att cykla som ni gjort förut. Om det var så att ni missat något i trafiksäkerhet vid just det tillfälle som polisen stoppade er, så kan det hänföras till just det tillfället. Annars så gäller grundregeln.


Vänligen

Samuel / trafikpolis

Trafikpolisenheten

I Stockholm
 
Det är ju det som vinklas och överdrivs åt båda hållen i några hundra inlägg nu. Tror det blir agree to disagree som summering här.
 
Gott med ett svar.

Jag håller med mr. P, ett förtydligande hade inte varit fel, men det är kanske inte polisens sak att komma med ett sådant?
 
Med resonemanget ovan tar ju cyklisterna på sig ansvar även för hur bilisten ska köra. Om nu klungcyklare anser det säkrare att bli omkörda då upphinnade bil ska tvingas över i mötande körfält så borde det väl även gälla ensamcyklare som då även de borde ligga i mitten eller kanske tom något vänster om mitten i körfältet.
Jag personligen skulle uppleva olägenhet om jag som bilist skulle tvingas köra om två led cyklister som kör väldigt nära varandra både i längd och sida och skulle givetvis hålla väl till vänster men det skulle jag även göra vid omkörning av en ensam cyklist och med ett dubbelt så brett "fordon" att pasera minskar marginalerna. Och i en cykelklunga blir det lätt falleren-falleralla och jag vill inte att cyklister ska ramla och särskilt inte då en bil kör om.

Jag undrar vad polisen skulle säga om ett gäng motorintresserade ungdomar skulle vilja träna slip-streaming med sina bilar och ligga tätt bakom varandra på även öva omkörningar (dock under högsta tillåtna hastighet) på allmän väg.

Att cyklister vinkar förbi bilister "när det är ledigt" ser jag som helt förkastligt. Självklart måste omkörande bilist själv vara helt säker på sin omkörning. Minns tydligt hur man på körskolan predikade att en långtradare som blinkar höger betyder INTE att det är fritt att köra om.

/Patrik, som själv bestämmer när han kör om, vilket ibland leder till lång tid bakom
 
Den här tråden är så lång så sommaren är snart över och "problemet" ett minne blott.

Klungkörning avtar kanske på vintern men om man ska eller inte måste använda cykelbana är ett åretruntproblem enligt inlägg 108:
http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=643537&postcount=108

Nu blir det meta-diskussioner i tråden - hoppas vi kan svänga åter till ämnetigen - hur och var man lagligast och lämpligast bedriver träning i landsvägscykling i grupp.

/Patrik, som idag hade härlig medvind till jobbet på sin cykelbana och fick sakta in för en gående med hund samt stanna vid ett övergångsställe
 
Min åsikt är att landsvägscykling bedrivs säkrast just på landsvägen och inte på GC-vägen. Det har ju skrivits spaltmeter om hur man från cyklistperspektiv cyklar säkrast och undviker att bilar kör om nära utan att sakta ner (genom att ta upp plats). När man kör MC är det liknande att man ska ta upp hela filen för att undvika att bilar klämmer sig emellan = farligt att ligga nära.
 
Min åsikt är att landsvägscykling bedrivs säkrast just på landsvägen och inte på GC-vägen. Det har ju skrivits spaltmeter om hur man från cyklistperspektiv cyklar säkrast och undviker att bilar kör om nära utan att sakta ner (genom att ta upp plats). När man kör MC är det liknande att man ska ta upp hela filen för att undvika att bilar klämmer sig emellan = farligt att ligga nära.

Fast en MC stör ju inte trafiken genom att köra sakta. Utgör därmed ingen olägenhet för trafiken.
 
Min åsikt är att landsvägscykling bedrivs säkrast just på landsvägen och inte på GC-vägen. Det har ju skrivits spaltmeter om hur man från cyklistperspektiv cyklar säkrast och undviker att bilar kör om nära utan att sakta ner (genom att ta upp plats). När man kör MC är det liknande att man ska ta upp hela filen för att undvika att bilar klämmer sig emellan = farligt att ligga nära.

Med detta resonemang borde ju även ensamma cyklister cykla mitt i fil, för att ta plats och tvinga bilister till omkörning i mötande körfält.

Detta tycker jag strider mot underlätta omkörning i trafikförordningens §38:
38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.


Rimmar illa med att "hävda sin plats" i mina ögon.

/Patrik
 
Jag har förstått att ni tycker att det här är ett väldigt stort problem. Jag stöter på det här icke-problemet 0-5 ggr per år och har då inga problem att invänta lämplig plats för omkörning. Tidigare när jag tyckte att cyklister var nördar och själv bara körde bil och MC så störde jag mig ofantligt mycket på klungkörande cyklister. Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg