Nu kom det svar från en trafikpolis så ni "haters" kan lugna er lite. (Jag har inte skrivit brevet och brukar heller inte träna landsvägscykling).
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2139035/page=1
Lägger in både fråga och svar också:
Detta har jag skickat till polisen med anledning av att vi blev stoppade i torsdags för att ha kört två led. Jag håller er uppdaterade om det kommer något svar.
Hej,
I torsdags var jag tillsammans med en grupp andra cyklister från Vallentuna Cykelklubb ute och tränade medan vi njöt av försommarvärmen. Körandes längs Almungevägen, strax norr om Kimsta, blev vi omkörda av en polisbil som efter ytterligare ett par hundra meter slog på blåljuset och vinkade in oss till kanten.
Polismannen gjorde tidigt klart att han ansåg att vi framfört våra cyklar på ett olagligt sätt genom att vi färdats på två led, dvs två i bredd och ca 6-8 på längden. Gruppen förde en diskussion med polisen under ca en kvart där vi diskuterade olika syn på trafiksäkerhet för cyklister, lagen, vätternrundan och en rad andra saker. Överlag var det en lugn och sansad diskussion, men någon direkt konsensus kan man väl inte påstå att vi nådde. Vi hävdade att lagen tillåter cyklister att köra i bredd om det kan ske utan fara. Polismannen å sin sida hävdade att man aldrig fick cykla i bredd och att vi var tvungna att cykla i mindre grupper och på ett led.
I trafikförordningen kan man läsa följande gällande cykling på väg:
6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.
Om jag som lekman läser denna text tolkar jag det som att det är tillåtet att cykla i bredd så som vi gjorde, förutsatt att vi uppfyller villkoren att det ”sker utan fara” samt ”utan olägenhet för trafiken”. Då vägen vi åkte på är lågt trafikerad och med många möjliga platser för omkörning orsakades aldrig någon köbildning bakom klungan. Givetvis måste en bil som hinner ikapp klungan invänta ett tillfälle med fri sikt för att kunna göra en säker omkörning, men det är inte något unikt för omkörning av cyklister. När en bil kommer ikapp klungan bakifrån ropas det genom ledet ”bil bakom” för att uppmärksamma samtliga i gruppen om bilens närvaro. Vi försöker då hjälpa till genom att klämma ihop ledet så gott det går och i vissa fall markerar även cyklisterna längst fram i ledet om det är fritt att köra om. Begreppet ”ske utan fara” torde innebära att det ska vara trafiksäkert för såväl cyklister som bilister eller andra trafikanter som rör sig längs vägen. Att cykla i två led anses generellt vara det säkraste sättet att cykla i grupp och jag tänkte förklara detta lite närmare nedan.
Landsvägscykling handlar mycket om att kämpa mot vinden, det är ingen slump att det är tighta kläder och aerodynamiska cyklar som används. För en grupp cyklister som åker tillsammans kommer den eller de som är i täten tvingas ta en betydande del av vindfånget. Detta innebär att det är markant tyngre att ligga först. Vid träning brukar man därför systematiskt rotera, dvs växla vem som är längst fram och drar. Det finns generellt två metoder för att rotera. Om man kör i två led växlar man likt en kedja som rör sig runt, så det ena ledet rör sig successivt framåt och fyller på, medan det andra ledet faller bak. På detta sätt förändras inte formen av klungan, bara inbördes positioner. Om man kör i ett led får cyklisten som har dragit väja ut i sidled och sedan låta resten köra förbi på insidan. Cyklisten som har släppt ligger då under en period ensam utanför resten av gruppen och är i detta läge i en mycket utsatt position.
Den största faran vid cykling på landsväg är risken för kollision med bilar. Givetvis är mötande bilar skrämmande, men det är mycket sällan de orsakar problem. Mer frekvent är däremot problem med omkörande bilar. En omkörande bil som inte håller avstånd i sidled kan orsaka olyckor även om bilen inte nuddar någon cyklist. Dels på grund av vinddraget som blir kring en bil men även på grund av att en sådan manöver kan vara skrämmande vilket kan innebära att man som cyklist gör en plötslig och ogenomtänkt undanmanöver. Vid större hastighetsvariationer mellan bilen och cyklisten blir givetvis även effekterna större.
Om cyklisterna kör på ett led lockas många bilister att utan närmare eftertanke eller inbromsning köra om. Problemet är dock att även en sådan omkörning kräver att bilen går ut i mötande körfält för att ske säkert. Dessa typer av omkörningar sker ofta vid hög hastighet och med lite marginal i sidled. Särskilt farliga kan dessa omkörningar bli om det dessutom är en cyklist som har dragit och är på väg att släppa förbi ledet eftersom denna cyklist då är ensam bredvid gruppen. Om cyklisterna i stället kör på två led kommer bilen tvingas sakta in och invänta en säker omkörning. Eftersom bilisten har bromsat in kommer omkörningen ske vid lägre hastighet. Dessutom blir omkörningssträckan bara hälften så lång. I cykelsverige är det generella ställningstagandet att cykling på två led det säkraste sättet att färdas i grupp (givet att vägen och trafiksituationen tillåter det).
Tillbaka till Trafikförordningen. Jag har här gett min bild som cyklist på den aktuella skrivelsen, och jag har hört en polisman ge sin bild. Tyvärr var det dock lite smolk i bägaren eftersom han uppenbarligen inte kände till detta avsnitt och när han körde iväg dessutom genast bekräftade vår tes om att inte hålla avstånd i sidled om vi kör i ett led. Med mitt brev skulle jag därför vilja få lite mer information från Polisen i ämnet. Finns det till exempel några prejudikat gällande att cykla i två led? Hur tolkar juridiskt skolade denna lagtext?
Vi cyklister vill givetvis fortsätta cykla, umgås och njuta av våra fina omgivningar på säkrast möjliga sätt. Men självklart ska det ske inom lagens ramar. Därför önskar jag en fortsatt givande diskussion.
Med vänliga hälsningar,
Nu kom svaret!
Hej Henrik
Du har redan citerat Trafikförordningen och det är den som gäller. Har aldrig varit något problem förut om man inte missbrukar eller feltolkar paragrafen. Inget har ändrats och ni kan med sunt trafikbeteende som du beskriver, och som uttryckligt är nedskrivet i förordningen fortsätta att cykla som ni gjort förut. Om det var så att ni missat något i trafiksäkerhet vid just det tillfälle som polisen stoppade er, så kan det hänföras till just det tillfället. Annars så gäller grundregeln.
Vänligen
Samuel / trafikpolis
Trafikpolisenheten
I Stockholm