Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jag har förstått att ni tycker att det här är ett väldigt stort problem. Jag stöter på det här icke-problemet 0-5 ggr per år och har då inga problem att invänta lämplig plats för omkörning. Tidigare när jag tyckte att cyklister var nördar och själv bara körde bil och MC så störde jag mig ofantligt mycket på klungkörande cyklister. Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.

Jag kan hålla med om att rubriken är illa vald, i klass med "Har du slutat slåss på sistone?" - du ger bara två dåliga svarsalternativ redan i frågan.

Men frågan om hur vi ska underlätta samspelet mellan tränande cyklister och övrig trafik för att undvika olyckor tycker jag är viktig. Som cyklist (ensam) vill jag inte bli påkörd och jag vill såklart som bilist inte heller köra på någon, oavsett vem som har juridiskt rätt eller fel.
Att förstå hur klungcyklister tänker hjälper mig när jag är bilist, även om jag tycker de bryter mot flera lagar medan jag tolkar det som att de själva verkar tycka att de underlättar för medtrafikanter.

/Patrik

Som jag ser det så ställer klungcyklister till viss olägenhet för bilister för att, ur cyklistperspektiv, öka säkerheten genom att inte underlätta farliga omkörningar. Jag kan tro att de bilister som har kort stubin reagerar på dåligt sätt och det kan få motsatt effekt. Dvs. de tutar, gormar och klämmer sig emellan fast det egentligen inte finns plats. Känns som viss rundgång i tråden sedan länge.

Som jag ser det så ställer klungcyklister till viss olägenhet för bilister för att, ur cyklistperspektiv, öka säkerheten genom att inte underlätta farliga omkörningar. Jag kan tro att de bilister som har kort stubin reagerar på dåligt sätt och det kan få motsatt effekt. Dvs. de tutar, gormar och klämmer sig emellan fast det egentligen inte finns plats. Känns som viss rundgång i tråden sedan länge.

Förstår inte riktigt din tanke där - utan cyklister eller annan fara i vägrenen görs det väl ingen omkörning av dessa? Alla övriga fordon som håller sig kring hastighetsbegränsningen behöver i teorin inte göra en omkörning. Att det finns vissa som systematiskt håller sig över hastighetsbegränsningar och ständigt gör omkörningar gör ju ingen skillnad mot.

Jag tycker att alla bilister som har problem med cyklister på vägen i fortsättningen kan köra enbart på motorväg eller motortrafikled. Problem solved.

...utan cyklister eller annan fara...
Än en gång. Är det cyklisterna eller bilisterna som direkt utsätter den andra parten för fara?
Vad säger lagen om upphinnande fordon? Att man får cykla på väg i klunga är fastställt.

På väg anser du att bilarna går före, för cyklarna är den farliga parten.
På cykelväg anser du att gångarna går före, för cyklarna är den farliga parten?!?!

Jag kan inte förstå hur man som trafikant inte kan inse att det är det upphinnande, snabbare och tyngre fordonet, oavsett om det är bil på väg eller cykel på gc-väg, som HAR större ansvar för att det inte ska ske olyckor?

Alla övriga fordon som håller sig kring hastighetsbegränsningen behöver i teorin inte göra en omkörning.
Hur fungerar din teori i praktiken? Varför ens ta upp ett sånt argument?

Varför kan du inte acceptera att det inte är ditt omdöme och din säkerhetsbedömning som är inskriven i Sveriges Rikes lag?

Senast ändrad:
Så det ÄR hastigheten som är problemet?
Har du inte själv medgett tidigare att cyklister på vägen inte stör/förhindrar din framfart nämnvärt?

Som ett hinder stör en cyklist mig inte mig något om jag framför ett motorfordon. Självklart är det tempot och hastigheten i kombination med skyddsnivån som utgör olägenheten

Jag kan inte förstå hur man som trafikant inte kan inse att det är det upphinnande, snabbare och tyngre fordonet, oavsett om det är bil på väg eller cykel på gc-väg, som HAR större ansvar för att det inte ska ske olyckor?
Jag tycker att du har rätt i detta. Som trafikant ska du hålla dig bakom om du inte kan köra om säkert.
Men det är ju inte så att det gör alla beteenden lagliga för fordonet framför, vare sig det nu är cykel, traktor eller hemmabygd lådbil. Två kan göra fel samtidigt.

Varför kan du inte acceptera att det inte är ditt omdöme och din säkerhetsbedömning som är inskriven i Sveriges Rikes lag?

Jag skulle gärna se att du svarar på min fråga i inlägg #371 så kan vi diskutera klungor och deras laglighet sedan.

Jag tycker som andra att det där med "dödslängtan" i trådtiteln är en riktigt dålig och osmaklig formulering.

Provar och vänder lite på begreppen i tråden så kanske jag kan skapa en och annan tankeställare...

Undrar hur man från bilistsynpunkt skulle reagera på en tråd som hette "Mordlängtan eller dåligt omdöme?" som tog upp problematiken kring bilister som tvunget ska köra om en ensam cyklist över dolda krön och kurvor utan någon som helst hänsyn...

Ett betydligt vanligare problem (och allvarligare) än cyklar i klunga... Cyklisterna riskerar inte någon annans liv, de orsakar bara lite tidsfördröjning för bilisten...

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg