Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Det finns ju lämpliga och ej lämpliga ställen att utöva vilken hobby/träning/tävling som helst.

Jo men grejen är ju att de som träningscyklar gör det i en gråzon, till skillnad mot den som exempelvis får för sig att träna formel ett på landsväg.

Du FÅR cykla "tävlingsmässigt" på (många) allmänna vägar så länge du gör det med tillräcklig hänsyn till övriga trafikanter. Däremot får du INTE köra bil tävlingsmässigt på vägen, eftersom bilens fartresurser överskrider hastighetsbegränsningen.

...Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h...
Visa mig gärna fakta på det. Det jag läst mig till är att cykelbanor i en del fall är dimensionerade för 20km/h. Vissa för 10-12km/h. Och ändå är lagstadgad tillåten hastighet på dessa 50-70km/h!

Jasså? På vilka grunder då?
Det undrar alla cyklister också. Förstår inte dessa bilister av skyltar och vägmärkningar att det är cykelvägar de parkerat på? Brister det i intelligensen eller i skyltningen?

En nyfiken fråga, du skrev tidigare att all nöjesåkning var av ondo. Vid vilka tillfällen nyttjar du själv vägnätet? Bara i arbetet? Allt annat ser jag som nöjesåkning.

Jo fast nu har vi ju gjort en distinktion och separerat nöjesåkarna eller sportcyklarna i denna tråd.
Du har försökt göra den distinktionen. Jag är cyklist då jag sitter på cykeln, oavsett om det är för pendling, finåkning eller träning/tävling. Jag gör inte skillnad lagmässigt på när jag cyklar eller kör bil, utan försöker följa de absoluta regler som finns. 'Gråzons'reglerna, som nån skrev, kan inte nån annan trafikant komma och säga åt mig hur jag ska tolka i alla lägen.

Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.

Gatan går genom ett villaområde. Cykelklubben kör i klunga här men glest och inte i tävlingstempo. Cykelbanan har många skymda korsningar. Som cyklist hör man tydligt bilar som närmar sig bakifrån och dessa bilister ser förstås cykelgruppen i god tid om de är på körbanan.

Thure

Visa mig gärna fakta på det. Det jag läst mig till är att cykelbanor i en del fall är dimensionerade för 20km/h. Vissa för 10-12km/h. Och ändå är lagstadgad tillåten hastighet på dessa 50-70km/h!

Det undrar alla cyklister också. Förstår inte dessa bilister av skyltar och vägmärkningar att det är cykelvägar de parkerat på? Brister det i intelligensen eller i skyltningen?

En nyfiken fråga, du skrev tidigare att all nöjesåkning var av ondo. Vid vilka tillfällen nyttjar du själv vägnätet? Bara i arbetet? Allt annat ser jag som nöjesåkning.
Återkommer ang. dimensionering då jag endast har mobil att tillgå tills imorgon.
Bedömt brist på omdöme och i förlängningen intelligens.
Ja för transport och till och från arbetet, då grus eller snö ligger på cykelbanan. Resväg 17 km enkel. Vissa dagar behöver jag även fordon i tjänsten då kör jag även under sommaren.
Du har försökt göra den distinktionen. Jag är cyklist då jag sitter på cykeln, oavsett om det är för pendling, finåkning eller träning/tävling. Jag gör inte skillnad lagmässigt på när jag cyklar eller kör bil, utan försöker följa de absoluta regler som finns. 'Gråzons'reglerna, som nån skrev, kan inte nån annan trafikant komma och säga åt mig hur jag ska tolka i alla lägen.
Ja jag gjorde den skillnaden i trådstarten för att hindra diskussionen skulle bli för spretig. Men vill du fortsätta gå från ämnet kan du väl dela med dig av ett recept på en god rabarberpaj.

Jag har svårt att se att du får lov att hålla 50km/h på en cykelbana i stan
Vadå får lov? Lagen säger så.

...det finns reglerat att det ska hållas avstånd framåt.
Ja. Men din definition av säkert avstånd mellan cyklister skriver jag inte under.

Vart vill du med detta? Skrev jag inte nyss att det är helt okej om det inte stör men att polisen rekommenderade ett led? Polisen skriver ju också rakt ut i ditt citat att det säkert är okej i de flesta fallen men att det beror på trafiksituationen!
Nu vet jag ju inte vad han menade, men antagligen att det vore lämpligt att flytta sig om det är mycket mötande trafik eller blir lång köbildning bakom cyklisterna. Polisen svarar ju här om breddcykling, inte hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Läs inte in mer i citaten än vad det faktiskt står!
Tråden handlar om mer om än hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Cykelbana eller inte. Breddcykling bu eller bä.
Jag frågade om jag skulle citera som ett svar på min egen fråga om breddcykling var tillåten och du skrev att det var ok. Alltså citerar jag.
Och konstaterar: Breddcykling är lagligt i de flesta enskilda fall.

Ja för transport och till och från arbetet, då grus eller snö ligger på cykelbanan. Resväg 17 km enkel. Vissa dagar behöver jag även fordon i tjänsten då kör jag även under sommaren.
Men om du kör så lite bil förstår jag inte hur du kan tycka att cyklister på vägen är ett problem?
Och om du bara bilpendlar för att cykelvägarna är dåligt underhållna lär det ju inte vara så många andra heller som cyklar just de perioderna?
Under pendlings-/arbetstid är det väl inte heller många träningscyklister i farten? De kommer ju mest ut på kvälls-/helgtid.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.
Det gäller inte bara att träna landsvägscykling. Även pendling. Få cykelpendlare tycker att det är ok att det ska ta längre tid att pendelcykla pga detta.

Men om du kör så lite bil förstår jag inte hur du kan tycka att cyklister på vägen är ett problem?
Och om du bara bilpendlar för att cykelvägarna är dåligt underhållna lär det ju inte vara så många andra heller som cyklar just de perioderna?
Under pendlings-/arbetstid är det väl inte heller många träningscyklister i farten? De kommer ju mest ut på kvälls-/helgtid.

Jag har aldrig påstått att det är ett problem för mig. efterssom jag håller mig till cykelbanan längs den 8 km långa vägen jag cyklar bedvid så ser jag räserhojarna. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att köra på vägen när jag kan köra på gcbanan ostört och orädd.
Kvällstid är det många ute, absolut, särskilt då vätternrundan är stundande.

... men precis som min initiala frågeställning och undran var om inte omdömet och riskbedömningen ibland haltar då det föredras att välja vägen istället för den parallella cykelbanan.

Du försöker pracka på oss andra DITT omdöme och DIN riskbedömning. Jag har svarat tidigare i tråden på hur MIN riskbedömning ser ut. Läs gärna om det.

Jag kan tycka att det visar på dåligt omdöme att välja bil framför cykel bara för att det är lite snö eller grus på cykelbanan. Med tanke på bla miljön.

Vadå får lov? Lagen säger så.

Ja. Men din definition av säkert avstånd mellan cyklister skriver jag inte under.

Tråden handlar om mer om än hur många som ligger på rad eller med vilka mellanrum. Cykelbana eller inte. Breddcykling bu eller bä.
Jag frågade om jag skulle citera som ett svar på min egen fråga om breddcykling var tillåten och du skrev att det var ok. Alltså citerar jag.
Och konstaterar: Breddcykling är lagligt i de flesta enskilda fall.
Ärligt talat så orkar jag inte källhänvisa dig en gång till när du uppenbarligen bara vränger runt det till något helt annat... Jag har visat dig fakta via källor som får anses trovärdiga, vad du gör med dem (eller maler ner dem till) är upp till dig. Jag hoppas att du får goda turer på cykeln och att du slipper komma ivägen för bilister som har dåligt tålamod eller flamsar runt med telefonen i bilen :)

Du försöker pracka på oss andra DITT omdöme och DIN riskbedömning. Jag har svarat tidigare i tråden på hur MIN riskbedömning ser ut. Läs gärna om det.

Jag kan tycka att det visar på dåligt omdöme att välja bil framför cykel bara för att det är lite snö eller grus på cykelbanan. Med tanke på bla miljön.

Nej då om du läser igen står det orden: min frågeställning och undran. Läs inte in det du vill läsa i allt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg