Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Jo men grejen är ju att de som träningscyklar gör det i en gråzon, till skillnad mot den som exempelvis får för sig att träna formel ett på landsväg.

Du FÅR cykla "tävlingsmässigt" på (många) allmänna vägar så länge du gör det med tillräcklig hänsyn till övriga trafikanter. Däremot får du INTE köra bil tävlingsmässigt på vägen, eftersom bilens fartresurser överskrider hastighetsbegränsningen.

Nja med det resonemanget funkar väl bägge lika bra så länge man håller sig inom ramen för rådande hastighetsbegränsning?

Varför godtar du inte andras omdömen och riskbedömningar då?
Läs tex inlägg #343.
Ett inlägg som handlade om cykling i tätort eller detaljplanelagt område? Nu var det ju inte det tråde handlade om vilket jag i min tur svarade på riskerna utifrån trådensperspektiv: räserhojar som framförs på väg bredvid motorfordon då intilliggande gcbana existerar.
Du FÅR tävla med bil eller cykel på allmän väg. OM du sökt tillstånd och fått det. Vart vill du komma med detta resonemang?
Men hallå!, den jag svarade skrev ju motsatsen.

Ärligt talat så orkar jag inte källhänvisa dig en gång till när du uppenbarligen bara vränger runt det till något helt annat... Jag har visat dig fakta via källor som får anses trovärdiga, vad du gör med dem (eller maler ner dem till) är upp till dig.

Då jag mest troligt lider av dåligt minne sökte jag på dina inlägg i denna tråd (vänsterklicka på 'användaren'/hitta alla inlägg av 'användaren') för att försöka ta till mig dina källhänvisningar och fakta från trovärdiga källor, men jag hittar väldigt lite relevant? Vad har jag missat?

Inlägg #301 Länk artikel Skanskan, http://www.skanskan.se/article/20111216/LUND/712169945/-/hovrattens-dom-ett-bakslag-for-cyklister
Inlägg #181 Trafikförordningen 3 kap 7§ 2, "fin fil från Polisen om brott mot trafikförordningen" - Du gör en egen tolkning av bla 016B: Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon
Inlägg #75 Länk artikel Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14883772.ab

Jag hoppas att du får goda turer på cykeln och att du slipper komma ivägen för bilister som har dåligt tålamod eller flamsar runt med telefonen i bilen :)
Jag önskar dig likaledes:)

Ett inlägg som handlade om cykling i tätort eller detaljplanelagt område? Nu var det ju inte det tråde handlade om vilket jag i min tur svarade på riskerna utifrån trådensperspektiv: räserhojar som framförs på väg bredvid motorfordon då intilliggande gcbana existerar.
Så du svarar enbart på det som handlar om ursprungsinlägget? Inte vad jag kan se utifrån dina tidgare inlägg.

Men hallå!, den jag svarade skrev ju motsatsen.
Nej. Vart vill du komma med detta resonemang?

Vad tänker folk med bockstyre och snabba hjälmar med när de cyklar i klunga på en 70/80/90 väg med rel. hög årsdygnstrafik. Särskilt när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg?
Om tråden bara handlar om 'bockstyrecyklister som cyklar på 70/80/90 väg när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg' undrar jag hur vanligt det är att det finns både parallella vägar OCH intilliggande GC-väg vid 70/80/90-vägar?
Om det inte finns det så visar det på gott omdöme att cykla på 70/80/90-väg enligt dig?

Senast ändrad:
Det gäller inte bara att träna landsvägscykling. Även pendling. Få cykelpendlare tycker att det är ok att det ska ta längre tid att pendelcykla pga detta.

Här vill jag säga mot. Jag anser mig vara cykelpendlare som cyklar i snitt 3 ggr/vecka utslaget under året till jobbet (mer på sommaren och mindre på vintern) men inte med racer utan med en citybike/mtb med pakethållare. Jag är mycket glad att det finns cykelväg eller GC i princip hela vägen och den är något längre än bilvägen men betydligt säkrare för mig som kör kanske 20-25km/h i snittfart. Visst måste jag ibland sakta in för långsammare cyklister, gående ev med hund men dessa situationer råder jag betydligt mer själv över än att stångas med lastbilar på stora vägen, där jag inte heller anser mig ha laglig rätt att cykla och som bilist skulle jag inte uppskatta cyklister som tolkar sig ha rätt att cykla där. Delar är nog motortrafikled iofs och i värsta rusningstid (som iofs är kort i min småstad) så går de fortare med cykel på cykelbanan än för bilarna i kö på bilvägen. Får jag sakta in någon gång med cykel får jag ju mer träning av att accelerar igen.

Hellre 5 minuter senare till jobbet än aldrig!

/Patrik, som trivs på cykelvägar

De som är ute och tränar cykel väljer kanske vägen istället för GC-banan av respekt för övriga som använder den. Jag vill iaf. inte köra på någon och riskera skada någon, vara sig det är deras fel för att de vinglar ut i vägen för mig eller inte. På samma sätt som att jag håller igen på hastigheten, visar respekt och inte gör några farliga omkörningar när jag sitter i bilen och ska passera ett gäng cyklister!
Man hade ju hoppats på att folk hade vett att visa lite respekt i trafiken, men det verkar för mycket begärt...tyvärr...

Här vill jag säga mot.
Ok. En del cykelpendlare.

brauer sa:
Bara för att jag måste veta... Anser du att ett s.k. anpassat avstånd är mindre än två-tre meter eller mer?
Fråga dig själv, vad är ett anpassat avstånd i bil? Kan du sätta EN siffra på det? Som gäller alltid? I alla hastigheter? På alla vägar? Är det det du ber mig göra som cyklist?
Så mitt svar blir, Det beror på den aktuella situationen. Trafiken runt omkring, de andra cyklisterna, hastigheten.

Generellt:
Kända samspelta medcyklister på lugn väg i hög fart, kort avstånd.
Okända nybörjare på väg med mer trafik i låg fart, längre avstånd.

Vilka källor och fakta hade jag missat alt förvrängt?

/Micke, som också gillar cykelvägar, framförallt när de är snabbare än bilköerna på stora vägen.

Fråga dig själv, vad är ett anpassat avstånd i bil? Kan du sätta EN siffra på det? Som gäller alltid? I alla hastigheter? På alla vägar? Är det det du ber mig göra som cyklist?
Så mitt svar blir, Det beror på den aktuella situationen. Trafiken runt omkring, de andra cyklisterna, hastigheten.

Generellt:
Kända samspelta medcyklister på lugn väg i hög fart, kort avstånd.
Okända nybörjare på väg med mer trafik i låg fart, längre avstånd.
Det är ju bra att du tänker så, och då kan du säkert ge exempel på vad ett kortare avstånd kan vara vid en given hastighet, och vad ett längre avstånd kan vara vid en annan högre hastighet. Givetvis på trafikerad landsväg eftersom det är det tråden främst handlar om.

Jag svarar gärna på din fråga efter att du svarat på min.

Så du svarar enbart på det som handlar om ursprungsinlägget? Inte vad jag kan se utifrån dina tidgare inlägg.
Nu dribblar du, folk som sysslar med lvg gör det inte i tätort med soptunnor kring fötterna. Varvid jag svarade honom med trådens perspektiv - dvs de argumenten ej är aktuella för lvg.
Nej. Vart vill du komma med detta resonemang?
Precis som vad du skrev att det finns möjlighet både på cykel, moppe, bil att träna/tävla om man följer lagen.

Om tråden bara handlar om 'bockstyrecyklister som cyklar på 70/80/90 väg när det finns parallella vägar OCH intilliggande GC-väg' undrar jag hur vanligt det är att det finns både parallella vägar OCH intilliggande GC-väg vid 70/80/90-vägar?
Om det inte finns det så visar det på gott omdöme att cykla på 70/80/90-väg enligt dig?
Vet ej hur vanligt det är. Jag vet däremot att i min gäststad under studietiden (Linköping) gick det att cykla sig trött på raka, fina, fria, cykelbanor. Linköping-Berg, Linköping-Sturefors, Linköping-vikingstad -malmslätt. bla. Att utbudet är sämre på andra orter är säkert fallet.

Om det ej finns en intilliggande cykelbana tycker jag inte det är prov på gott omdöme på 90-väg pga hastigheten och reaktionstiden för en inbromsning. 70-väg kan diskuteras beroende på vägens kategori och som bekant är vägområdet bredare på en 90-väg, vilket skulle tala för det då.
Finns det verkligen inga andra alternativ, har jag de gångerna inget emot om några väljer att cykla i vägrenen (förutsatt att den existerar). Jag skulle inte välja att göra det. Men jag skulle förstå varför det görs.Jag tycker ändock att man gör ett onödigt risktagande.

/.../Visst måste jag ibland sakta in för långsammare cyklister, gående ev med hund men dessa situationer råder jag betydligt mer själv över än att stångas med lastbilar på stora vägen, /.../
Precis, cyklisten på cykelbanan bestämmer och beslutar om sin egen säkerhetsnivå. Även om man inte riktigt kan kalla sig lvg:are...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg