Dödslängtan eller dåligt omdömme?

Fast det är ju sällan räserhojarna trivs inom detaljplanerat område eller tätort. Så att koppla en cykelbana/cykelfält till detta blir lite långsökt.
Jo och att cykla samma slinga gång på gång är ju inget kul det heller. Visst är vägområdet till för alal trafikanter, men precis som min initiala frågeställning och undran var om inte omdömet och riskbedömningen i bland haltar då det föredras att välja vägen istället för den parallella cykelbanan.

Jag brukar möta Fredrikshofs cykelklubb på klungträning onsdagkvällar på en gata Västergårdsvägen i Huddinge. De cyklar på vägbanan och inte på den smala dubbelriktade cykelbanan på vänster sida i deras färdriktning. Denna cykelbana är farlig på flera sätt avseende korsningar med tvärgående villagator.

Jag menar att de cyklar betydligt säkrare på bilkörbanan än på cykelbanan.

Thure

Jag menar att de cyklar betydligt säkrare på bilkörbanan än på cykelbanan.

Thure

Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.

Hjälp mig då jag tydligen aldrig lyckas fatta det då.

På vägen styr de själva inte över sin säkerhet gentemot ett hot om att bakomvarande fordon hinner upp eller inte ser dem varvid en olycka kan tänkas vara närstående. Inte heller kan de avhjälpa eller hindra detta på något sätt. Endast förebyggande genom att tillse att de har en hög grad av synlighet.
På cykelbanan däremot är det de som sätter tempot - dvs anpassar sin hastighet vid omkörning eller hinder. Ingen eller liten risk för att bli överraskade bakifrån.

Jag har svårt att tro att du inte fattar egentligen...

Om syftet endast är att cykla så säkert som möjligt är det självklart bättre att använda cykelbanan, med fart och utrustning anpassade för detta.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.

Om syftet endast är att cykla så säkert som möjligt är det självklart bättre att använda cykelbanan, med fart och utrustning anpassade för detta.

Om syftet är att träna landsvägscykling (dvs cykling i högt tempo med utrustning anpassad för detta) så faller många cykelbanor bort då det skulle innebära antingen att riskerna blev högre än på vägbanan eller att syftet med cyklingen omintetgjordes.

Ditt resonemang förutsätter att cykelbanan skulle vara i dåligt skick? Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
Även på vägen behöver man sänka hastigheten under begränsningen, ex vid rondeller, korsningar, kurvor både i plan och profil. Eller om vägen är i dåligt skick...

Tja, ursrpungsfrågan kan ju omformuleras till "är du dum eller är du dum", och frågan är om man har ett öppet sinne med den ingången.

Det är väl helt enkelt så att viss typ av cykling, tex träning eller jobbpendling, definieras bort med en strikt läsning av lagen.

Ditt resonemang förutsätter att cykelbanan skulle vara i dåligt skick? Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
Även på vägen behöver man sänka hastigheten under begränsningen, ex vid rondeller, korsningar, kurvor både i plan och profil. Eller om vägen är i dåligt skick...
Om jag räknar upp varenda riskfaktor jag råkat på längs en cykelbana/gångväg jag använde till och från jobbet året runt för några år sedan...

- Oplogat på vintern
- Grusigt på våren
- Soptunnor på cykelbanan varannan tisdag
- Småbarn på väg till skolan
- Mammor/pappor med barnvagnar
- Bilar som måste blockera hela cykelbanan för att se något innan de svänger ut på bilvägen
- Gupp vid varje infart till villafastighet

...vad mer behöver du egentligen veta för att förstå varför jag oftast valde att cykla på bilvägen intill (35 - 45 km/h beroende på vindförhållanden)?

Jag upplevde bilvägen som betydligt säkrare för mig och de som annars höll till på cykelbanan/gångvägen.

Jag tror du trollar...

Om jag räknar upp varenda riskfaktor jag råkat på längs en cykelbana/gångväg jag använde till och från jobbet året runt för några år sedan....
Jo fast nu har vi ju gjort en distinktion och separerat nöjesåkarna eller sportcyklarna i denna tråd.
- Oplogat på vintern
- Grusigt på våren
- Soptunnor på cykelbanan varannan tisdag
- Småbarn på väg till skolan
- Mammor/pappor med barnvagnar
- Bilar som måste blockera hela cykelbanan för att se något innan de svänger ut på bilvägen
- Gupp vid varje infart till villafastighet

...vad mer behöver du egentligen veta för att förstå varför jag oftast valde att cykla på bilvägen intill (35 - 45 km/h beroende på vindförhållanden)?

Jag upplevde bilvägen som betydligt säkrare för mig och de som annars höll till på cykelbanan/gångvägen..
Det två första gäller ju även för en väg. Soptunnor är sällan på cykelbanor utmed en länsväg då fastigheter inte ligger i direkt anslutning till dessa. De övriga handlar endast om hänsyn och uppsikt hos den som framför ett fordon eller dylikt. Den sista är inte trolig då få bosätter sig i anslutning till en länsväg och de fastigheter som ligger nära en ny väg löses in.
Jag tror du trollar...
Nopp.Gör du?

... och icke att förglömma

Att cykelbanor skall jämställas med parkeringsyta för bilen tror väldigt många bilister av mängden parkerade bilar längs cykelbanor att döma.

Cykelbanor är dimensionerade för 40 km/h vilket borde räcka?
You wish...

Skymda korsningar är mer regel än undantag på cykelbanor, för att inte tala om GC-banor. Att hålla träningstempo på dessa vore verkligen trafikfarligt.

Visst finns det cykelbanor som duger utmärkt, men långt ifrån överallt.

Saken är helt enkelt den att om man kräver att cyklister strikt skall hålla sig till cykelbanor (där de finns) med de begränsningar som detta ger, så är det inte möjligt att träna landsvägscykling utan att ordna med avlysta vägar eller särskilda polistillstånd.

Skymda korsningar är mer regel än undantag på cykelbanor, för att inte tala om GC-banor. Att hålla träningstempo på dessa vore verkligen trafikfarligt.
Det är ju knappast fullt ös som gäller på några andra vägar. Precis som att en bilist eller vem nu inte kan köra i 90 km/h i sitt körfält med några cyklister bredvid på höger sida.
Visst finns det cykelbanor som duger utmärkt, men långt ifrån överallt.
Jo men det är ju knappast ett argument även om det är det som är verkligheten. Det finns ju lämpliga och ej lämpliga ställen att utöva vilken hobby/träning/tävling som helst.
Saken är helt enkelt den att om man kräver att cyklister strikt skall hålla sig till cykelbanor (där de finns) med de begränsningar som detta ger, så är det inte möjligt att träna landsvägscykling utan att ordna med avlysta vägar eller särskilda polistillstånd.
Det vore väl jättebra om det vore så då andra trafikanter fick veta att här uppehålls cyklister på vägen välj annan väg eller kör max XXkm/h.

tobbe_LM sa:
Efter ett enda inlägg i tråden? Lägg av!
:D

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Framväxel eller Classified tvåväxlade nav? Landsvägscykling 15
nijsejik Torr eller våt olja, normalcykling Landsvägscykling 22
gusbo Byta kassett/kedja eller både och eller inte alls? Landsvägscykling 33
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
MagArne Racer eller Cyclo Cross Landsvägscykling 27
avslutad131001 Nishiki eller Trek? Hybridhjälp behövs! Landsvägscykling 5
Thrifty Finns denna cykel eller måste jag bygga den själv? Landsvägscykling 12
cykelsemester Tält, WBT2 eller Bergans Compact 2? Landsvägscykling 4
lualua9 Pintan eller Spezeliced Allez Landsvägscykling 3
SirKnasen Small eller Medium Hybrid till tjejen? Landsvägscykling 6
lualua9 Merida Juliet 94 eller Columbus Pinta? Landsvägscykling 5
niking Gå eller cykla Landsvägscykling 0
Glännman Ny pendlar/brukscykel. Nishiki, Scott eller Kalkhoff Landsvägscykling 23
gussebu 20 eller 23 mm däck Landsvägscykling 3
kalalokki Slang- gummi eller latex? Landsvägscykling 5
KristianMattiasson Någon med BOB kärra eller likanade se hit! :) Landsvägscykling 0
kalalokki SPD eller SPD-SL Landsvägscykling 22
Ainon Bra cykelshop i köpenhamn (eller Malmö) Landsvägscykling 3
SkogsCalle Skeppshult STC Steel eller... Landsvägscykling 10
kalalokki Sram eller Shimano Landsvägscykling 4
simonh Bra köp eller ej!? Landsvägscykling 5
jonas71 Columbos GTO eller Columbus Capo Landsvägscykling 0
bbkkyy triathlon eller vanlig racer? Landsvägscykling 8
qv_ parkeringsbroms eller lättare att få bort däck Landsvägscykling 2
mazda1 Träningsbackar i Norge eller Sverige Landsvägscykling 6
Fackelmann Kedjan eller lagerproblem? Landsvägscykling 11
Mikael1970 Cyclocross eller Hybrid Landsvägscykling 13
sutcher Nishiki Pro SL large eller medium Landsvägscykling 5
MarcusHelsingborg Bianchi eller ? Landsvägscykling 1
avslut1102 GPS eller? Landsvägscykling 2
aronsson.j Två eller tre kransar på framdrevet? Landsvägscykling 7
Jesper1981 Scott Speedster S60 eller Nishiki Pro SL?? Landsvägscykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg