Jodå, det kunde ha gjorts bättre. Och inte minst billigare. Den totala handfallenheten inför den uppgiften fick mig att både förvånas och oroas i höstas. Jag har som sagt, i tidernas gryning, varit inkallad till civilförsvaret, med snarlika uppgifter på mitt bord. En av dem, som faktiskt nämndes uttryckligt under värvningssamtalet, var att hantera en stor flyktingström vid en väpnad konflikt i Centraleuropa...
Även då fick man väl reda på rätt så häpnadsväckande glapp i systemet, typ att "Blocket" - det jättelika universitetssjukhuset i Lund - visserligen hade reserv-el, men dock inget reservvatten!
Men på det stora hela fanns en hygglig beredskap för att man med kort varsel ska kunna ta hand om, informera, transportera, inhysa, föda etc stora folkmassor, ifall de måste evakueras/förflyttas.
Krig, kärnkraftsolycka eller flyktingström kvittar ju lika.
Vart tog allt detta vägen?
När jag inte längre blev kallad till repövningar, skrev jag och undrade om min gamla krigsplacering fortfarande gällde, men gav upp när jag inte fått något svar, och antog så småningom att det var för att jag blivit för gammal och inte värd att ens slösa ett brev på. Inte fattade jag, att hela organisationen tydligen rivits ner till grunden.
Den här, för en välordnad och rik stat häpnadsväckande, bristen på katastrofberedskap har nu blivit till en destruktiv ond cirkel för alla inblandade. Den göder mindre nogräknade privata "flyktingentreprenörer" med oceaner av våra skattepengar, främjar missförhållanden och därmed sammanhängande frustration på förläggningarna, bekräftar fördomarna och göder myterna hos de redan främlingsfientliga, och gör även normalt neutrala/positiva människor tveksamma till det hela.