• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Återigen: hur kopplar du de problem du listar till just/bara invandringen? Det framgår inte av det du hittills skrivit. Däremot framgår motsatsen av en hel del av det andra skrivit - så bemöt dem vänligen med motargument :)
(och nu bortser jag från att du missbrukar ordet "förödande" för att beskriva tillståndet i ett rikt, välordnat land med välskötta statsfinanser och pågående högkonjunktur, etta på innovationsrankinglistan och - än viktigare - etta på rankinglistan för social tillit.
Vilket ord reserverar du då för "konsekvenser" i lilla fattiga Libanon eller Turkiet, som tagit emot en dryg resp. nära tre miljoner flyktingar?).

Källa på det? Proffsekonomerna meningar är, hmm, något mer nyanserade. Utfallet beror som sagt till stor del på hur man tar vara på dem som invandrar.

Som sagt. Detta är inget nollsummespel. Dessutom:
"(...) det är under en halv procent av Sveriges BNP, och det kan den offentliga sektorn hantera. (...)". Läs f.ö. hela artikeln - författaren är nationalekonom och verkar veta vad han talar om, men det borde intressera dig att han vill slopa asylmottagningen så som den ser ut idag.
Med det sagt, så häpnar även jag över ineffektiviteten, och att man låter privata vinstintressen sko sig helt hejdlöst på situationen.

Jag håller helt med dig om att det är skamligt litet. Stödjer SD tanken på att rikta de pengarna dit, som de vill spara på stoppat flyktingmottagande i Sverige?

Ge mig gärna en källa på det, men är det sant, så är det ju integrationspolitiken som misslyckats. Har du funderat på varför den lyckats bättre på, för att ta ett exempel, Järnåkraskolan i Lund än Verner Rydénskolan på Rosengård? Den stora skillnaden kan ju liksom inte bero på invandrarna som sådana.

...och kanske även anpassa samhället till invandringen :).
Detta går ju att föra en diskussion om (utan att nödvändigtvis komma till helt lika slutsatser). Men det är ju inte det SD är ute efter.

1. Jag kopplar inte de saker jag listat till ENBART invandring.
Dock är massinvandringen en alltför stor del av problemen vi ser.

Det finns ju ingen bostadspolitik i hela världen som klarar 200 000 människor på 24 månader. Oavsett hur mycket det än skulle byggas eller förenklas avseende regler osv osv.

Segregationen. Den kan i princip till 100% beskyllas massinvandringen.
Arbetslösheten och våra laglösa förorter likaså.

Göteborg och stadsdelen Molenbeek i Bryssel är de två platser där flest IS krigare helt ostört kunnat åka fram och tillbaka utan att nån brytt sig. Är detta en slump? Knappast.

Stoppar man inte fortsatt massinvandring som vi haft det senaste decenniet så kommer aldrig någon, någons lösa problemen. Så enkelt är det. Man har försökt så länge nu men problemen har blivit sju resor värre. För varje dag blir segregationen större, klyftorna större och arbetslösheten bland utrikesfödda en allt större del av statistiken.

Du säger "ett rikt välordnat land". Ja... där du bor. Där jag bor. Dock har Sverige idag 53 områden som klassas som stora problemområden, laglöshet och i det närmaste ghetton med tanke på trångboddheten, kriminalitet osv.
Säg dessa ord till dem. Hur rikt och välordnat de har det.
Detta är inget samhälle jag vill ha. Detta är inget samhälle värdigt Sverige.

Du kan inte jämföra Sverige med grannländer till krigsområden såsom Libanon och Turkiet. Där handlar det om helt andra saker än här. Glöm inte Jordanien.

2. Proffsekonomer som du fint uttrycker det räknar som de vill räkna.

Ingen seriös ekonom idag anser att massinvandring är positivt för ekonomin i Sverige. Ingen.

270 Miljarder svenska kronor under 4år kostar detta spektakel. Och då är vi bara halvvägs i tiden mot hur lång tid det tar i genomsnitt för en invandrare att få sysselsättning i Sverige. Och då räknar vi inte ens heltidstjänster utan det kan vara så lite som en timme i veckan.

Detta räcker för att du ska kunna dra egna slutsatser.

RUT (riksdagens utredningstjänst) kom med en ännu dystrare statistik i Februari i år där endast 1 av 4 asylsökande var i arbete efter 8 år.

Angela Merkel i Tyskland fick precis en nota på 880 miljarder svenska kronor för sin del i migrationskaoset.
Inte så konstigt att hon kommer vara borta ur maktens korridorer väldigt snart.

Man kan inte ha dessa utgifter och samtidigt ha en fungerande välfärdsstat. Lägg dessa 270 miljarder på skolan istället. På sjukvården och våra äldre. Då hade det gjort skillnad på riktigt! och åt rätt håll.

3. Du ska tacka gudarna för att privata aktörer tog hand om situationen i vintras. Så klaga inte på dem!
Den klassiska vänsteråsikten om att man hellre har kaos, folk på gatan under bar himmel och stora laglösa flyktingläger än att nån ska göra pengar på en verksamhet är för mig helt absurt.

Återigen, tacka de privata aktörerna.

De enda som ska toppas vad gäller tjänade pengar är flyktingsmugglarna.

4. SD har de största bidragen till UNHCR ja. Helt riktigt. De vill omfördela pengarna dit istället för den hutlösa kostnad för i sammanhanget några få individer här.
Hellre hjälpa barn och kvinnor än de starka och relativt välbärgade männen som tar sig hela vägen hit.
SD vill också öka antalet kvotflyktingar. Vilket är bra.
Då får de som verkligen behöver skydd den hjälp de ska ha.
Man kommer då också bort ifrån döden på Medelhavet som Sverige är en av de största orsakerna till. Tillsammans med Tyskland.

5.. Nä varför ska samhället anpassa sig till invandringen?? Det var det sjukaste jag hört.
Så är det ingenstans i världen och så ska det självklart inte vara här heller.

Ska vi då anpassa Sverige till Syriers kvinnosyn menar du?
Ska vi anpassa Sverige tillbaka till medeltiden?

Du behöver varken någon integration eller nått annat trams som aldrig någonsin har fungerat. Faktum är att sedan Sverige införde nån form av integrationspolitik så har det gått ännu mera bakåt vad gäller de punkter jag tidigare tog upp.

En assimilering är det som ska gälla. Man ska anpassa sig till sitt nya hemland, punkt slut. Vill man inte det och anser att Sverige inte har värderingar som man vill stå för så kan man dra härifrån.
Väldigt enkelt i min bok.

Olika folkslag, olika grupper med olika värderingar och religion är grogrunden till i princip alla konflikter och krig i världen.
Så jag förstår verkligen inte massinvandrarkramarna som till varje pris ska ha in så många människor till en så stor summa pengar som möjligt...

Riktigt, riktigt sjukt i mina ögon. Och det har ju även 7 av 8 partier nu också upptäckt...

Var i tråden har du sett att någon "inte vill erkänna problem"?
Läser du överhuvudtaget vad andra skriver?

Ingen kan beskylla mig för att inte ha gjort ett par ärliga dialogförsök, men nu lägger jag ner, tills du kommer med något annat än dina gamla upprepningar. Gärna riktigt skarpa, kritiska och välunderbyggda bemötanden av vad andra verkligen skrivit :)

Jag har sett folk i den här tråden inte trott på vad polisens egna myndigheter skriver och jag har sett folk här inne ljugit lögner för att rättfärdiga sin egna världsbild.

Man kan gärna tycka olika. Men utgå ifrån fakta och vad som faktiskt existerar.
Man kan inte häva ur sig att SD inte är känt för att vilja samarbeta med någon. Då fakta är att de kan tänka sig samarbeta med precis varje parti i de frågor de är överens.

Man kan inte hävda att polisens egna uttalanden inte är sant pga att det inte stämmer överens med vad man själv tror/tycker.

Osv osv.

Att erkänna problemen är väl det största av alla problemen i Sverige idag, både bland politiker och allmänheten. Framförallt bland politiker skulle jag vilja säga.
Detta har dock bättrats och i Almedalen i år trodde man att man nästan befann sig i Danmark.

Visst är det så. Men då kan man inte hitta på egna teorier om vad som är grunderna till problemet.

Men måste titta på vad som kom först, och eftersom problemen fanns innan invandringen blev "okontrollerad" så finns det med andra ord inget som helst belägg för att invandringen skulle vara orsaken.

Ja, befolkningen i USA består ju enbart av infödda indianer, eller hur?

Och befolkningen i Sverige består enbart av infödda samer?

Hur ser ditt eget släktträd ut ut 5-6 generationer bakåt?

Pratar du om invandring eller flyktingmottagning? Det är två helt olika saker, tyvärr brukar de flesta främlingsfientliga inte riktigt klara av att förstå det.

En flykting är någon som flyr för sitt liv, en flykting beviljas bara asyl om det finns asylskäl. Denna rätten är internationell och alla länder som är med i FN har förbundit sig att följa den.

Sen kan man såklart diskutera hur asylsökande ska hanteras under den tid som de väntar på att få sin ansökan prövad, det är möjligt att det skulle gå att spara pengar där genom att göra hanteringen effektivare.

Det stora problemet med att avvisa flyktingar som nekats asyl är ju att hitta nånstans att skicka dem. Det måste ju göras i överenskommelse med mottagarlandet. Om vi börjar skicka folk till andra länder utan att de gått med på det så kommer ju andra länder att börja skicka folk till oss. Det blir bara kaos av alltihop och vi får lägga en massa pengar på att skicka folk fram och tillbaka.

När det gäller invandring så kan man i princip inte invandra till Sverige utan att ha sin försörjning ordnad i förväg. Enda undantaget är anhöriginvandringen, men i den gruppen hamnar också "importfruar från Thailand" och liknande så det är svårt att få till objektiva och rättvisa regler där.

De egna teorierna är det du som har hittat på.

Förstår man inte att den ökade segregationen beror på massinvandringen.
Att 200 000 människor kom på 24 mån påverkar bostadssituationen
Att 270 mijarder svenska kronor som skulle kunna gå till skola och välfärd istället läggs på detta vansinne
Att Göteborg är den stad efter Bryssel som levererat flest IS krigare i förhållande till capita
Att bilar brinner i våra laglösa no-go zoner i Sverige
Att skolresultaten sjunker
Att samhället vi lever i har skapat enorma klyftor både vad gäller ekonomi, arbetslöshet och standard

Förstår man inte att massinvandringen har en stor del i detta ja... då kommer man aldrig att förstå.

7 av 8 partier har förstått detta nu och därför stängt gränsen till en av EU´s hårdaste asylinvandring
Så min fråga är, vart röstar du?

FN´s konventioner hit och FN´s konventioner dit. Det går tydligen bra för alla andra länder att bryta mot dessa. Men inte för Sverige??

För några månader sedan var det ju omöjligt med en gränskontroll också för det gick emot FN´s konvention.
Det var också heeeelt omöjligt att begränsa invandringen och flyktingar överhuvudtaget pga FN´s konventioner och mänskliga rättigheter.

POFF, över en natt så verkade allt detta man sagt vara glömt och man bommade igen Sverige.

Så det där dravvlet om FN´s konventioner köper jag inte för fem öre. Det verkar bara gälla när man vill att det ska gälla. Annars struntar länder i det.

Det glädjer mig i vart fall att många av partiledartalen har tagit upp nationen som riktmärke. Svenskhet. Den svenska modellen. Den svenska naturen och kulturen. Dess värderingar och jämställdhet.
Vi behöver åter en nationell identitet, utan splittrande faktorer som religion, tidigare hemland eller nuvarande bostadsort.

Är det inte lite lustigt att ingen tagit upp multikulturens förträffligheter?

Ser fram emot en swexit eller sexit eller vad det nu skall komma att kallas. No man is an Island... Eller nu är GB det och det kommer gå utmärkt för dem.

Ja, som jag skrev är det så väldigt vanligt att flyktingmottagning och asyl blandas ihop med vanlig invandring och rentav den fria rörligheten inom EU (t.ex. de rumänska tiggarna).

Om vi börjar med de så kallade EU-migranterna så har man som EU-medborgare en i princip oinskränkt rätt att vistas 3 månader i ett annat EU-land (som turist eller bara besökare). Detta må vara lite relaterat till Brexit, men måste ju betänka att även om detta innebär att rumäner kan resa hit och tigga så innebär det också att vi som svenskar kan tillbringa 3 månader i stöten på Solkusten utan något krångel.

Om vi sen tittar på "invandring" så finns det bara ett fåtal sätt att få komma in i landet (orkar inte leta fram alla nu så det kan vara mindre detaljfel):

1. Student
2. Turist
3. Anhörig
4. Arbetskraft

Och slutligen att beviljas asyl.

För att kunna neka eller bevilja nån asyl så måste man låta dem stanna tills utredningen är klar. Det är denna inkvartering som står för de stora kostnaderna idag, och det finns inte många vettiga sätt att lösa det.

Jo. Att ha gränskontroller. Införa hårdare lagar och regler så färre vill komma hit. T ex i form av försörjningsplikt till anhöriga och tillfälliga uppehållstillstånd för att sedan åka hem när så tillfälle ges.
Införa åldersbestämmande på ensamkommande som ljuger om sin ålder och skicka ut dom som ljugit.

Det finns en massa att göra för att minska kostnaderna kring detta. Mycket har nu gjorts. En del är kvar.

T ex kommer ju garanterat denna perm

I valet 2014 kom 45% av de som röstade på sd från Moderaterna och Socialdemokraterna. Det är de missnöjesröster som inte har någon större anledning att stanna kvar hos sd nu då riksdagspartierna har börjat ta tag i sin flyktingpolitik, särskilt inte om sd radikaliseras mer än vad de är idag
http://www.dn.se/nyheter/valjarna-som-bytte-sida-rostade-pa-sd/

Socialdemokrater var rasideologer för 70 år sedan, sd är det idag...
Det är många partier som har haft extrema åsikter och långtgående rasistisk politik, men tillhör det förflutna, dessa partier har lärt sig av historien och de ansvariga är inte längre med och utformar partiernas politik, de flesta av dem lever inte ens längre. Även Vänsterpartiet har tagit avstånd från extrema ideologier som de tidigare stödde, även om det tog ett tag för dem att krypa till korset. Vänsterpartiets politik av idag går nog inte ut på att vare sig massmörda eller förstöra samhället. Om du på fullaste allvar anser att den gör det så får du mer än gärna berätta på vilket sätt partiet arbetar för detta?

De rasister och fascister som gick med i sd när partiet skyltade öppet med sin rasistiska människosyn sitter idag på ledande poster i partiet och sd har allt jämt kvar rasideologi i partiprogrammet år 2016. Många inom sd idag försöker inte dölja sin tro på mänskliga raser, vi har exempelvis partisekreteraren jomshof som öppet använder rasbegrepp i intervjuer och artiklar. jomshof har dessutom mage att påstå att han stödjer sig på vetenskap...
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-bloggar-de-nya-partitopparna-i-sd

sds kärna är och förblir rasistiskt, faktan talar för sig själv.
http://skola.expo.se/sverigedemokraterna_107.html

Återigen, varför ljuger du??
SD har den största andelen kärnväljare av alla partier.
Och några missnöjesröster handlar det alltså inte om.
Jag ställer mig ytterst frågande till den typen av etikett också. Man röstar ju på ett parti för att man anser att de har bättre politik än de andra. Man är missnöjd med de andra.

Så ALLA partier är ju i sådana fall missnöjespartier.
Så lägg ner det irrelevanta dravvlet tack.

Om du ska ha de kvar så har ju SD minst av dem eftersom de har störst andel kärnväljare.
Så sluta ljug.

SD är precis lika mycket rasideologer som Sossarna är, Som KD är, som Vänstern är.

MP stängde gränsen tillsammans med S ganska nyligen... oj oj vilka rasideologer de då måste vara?

Du verkar helt jävla besatt av olika raser och etiketter.
På mig låter det som att den största rasideologen här är du själv.
Du har förtalat 20% av Sveriges befolkning och slängt dig med ord som inte hör hemma i en rumsren debatt.
Du verkar rent av vara en rasist. Är du det?
Du hänvisar till EXPO så svaret är ju då entydigt ett ja.

EXPO som organisation har sedan länge motarbetat sig själva och spridit mer hat och rasism än det de påstår sig vilja motverka.

Det verkar svårjobbat där nu när 7 av 8 partier är överens om flyktingpolitiken.

Man kan gärna tycka olika. Men utgå ifrån fakta och vad som faktiskt existerar.
Men ta då chansen till en faktainriktad debatt, när du nu får den :) Börja förslagsvis med att svara på de två enkla frågor du fått i inlägg #153.
Man kan inte häva ur sig att SD inte är känt för att vilja samarbeta med någon. Då fakta är att de kan tänka sig samarbeta med precis varje parti i de frågor de är överens.
Man kan inte hävda att polisens egna uttalanden inte är sant pga att det inte stämmer överens med vad man själv tror/tycker.
I det första fallet har ingen bråkat om "fakta". Det har bara funnits olika åsikter om vad som rrimligen kan kallas "samarbete" :). I det andra fallet finns två (eller flera) versioner av samma händelseförlopp, och vi här i tråden kan faktiskt inte veta vilken som är sann (ev. får väl en domstol avgöra detta).
Men bortsett från det - tycker du verkligen att just dessa oenigheter varit centrala i diskussionen?
Och om frågan om sextrakasserier är viktig för dig, och du anser att nermanders och min analys av fenomenet är felaktig (se inlägg 152) - varför bemöter du dem då inte med sakargument?
Att erkänna problemen är väl det största av alla problemen i Sverige idag, både bland politiker och allmänheten.
Jag (med flera) har som flera gånger påpekats "erkänt problemen", så du kan sluta tjata. Jag har rentav levererat en och annan av mina egna uppkomstdiagnoser, och t o m, efter mitt fattiga förstånd, ett makroekonomiskt lösningsförlag till en del av problemen - se inlägg #152.
I nästa inlägg efterlyser dina egna diagnoser och lösningsförslag i samma frågor.
Varför bemöter du då inte mina, om du tycker att de är åt skogen?
Varför vägrar du att presentera dina egna? Eller åtminstone det partis, som du tror på?

Det glädjer mig i vart fall att många av partiledartalen har tagit upp nationen som riktmärke. Svenskhet. Den svenska modellen. Den svenska naturen och kulturen. Dess värderingar och jämställdhet.
Vi behöver åter en nationell identitet, utan splittrande faktorer som religion, tidigare hemland eller nuvarande bostadsort.

Är det inte lite lustigt att ingen tagit upp multikulturens förträffligheter?

Ser fram emot en swexit eller sexit eller vad det nu skall komma att kallas. No man is an Island... Eller nu är GB det och det kommer gå utmärkt för dem.

Precis så!

Ingen pratade längre om mångkulturens förträffligheter och hur mycket pengar Sverige tjänar på massinvandring :)

Nu var det istället nationalistiskt till 100% ifrån ALLA partier. Och det lär inte bli mindre imorn på Kinberg-Batra.

Sjöstedt lär väl diskutera vinster i välfärden som vanligt men han är go ändå.

I år tävlade man helt plötsligt i att vara mest Svensk.
En absurd vridning och nästan komiskt med tanke på hur det låtit tidigare år.

Att ta fram Sverige och dess kultur och vår nationella stolthet är viktigt. Det är det som bygger starka samhällen, gemenskap och framtidstro.

De som inte vill vara en del av detta Sverige, och det är alltför många, kan som sagt åka härifrån. Det är ingen naturlag som säger att man ska befinna sig här.

Är man inte intresserad av att assimilera sig till Sverige ska man heller inte vara här.

Joanna ---> Jag har redan svarat på dina två frågor i #153

Det var väldigt enkelt. De etablerade partierna har inte ens erkänt problemen.
Det är det enkla svaret.
Har man inte gjort det är det också helt omöjligt att få till en lösning och man har famlat runt i 30 års tid i vissa frågor.

Nu har man förstått att vi inte kan hålla på såhär längre och dragit ner asylinvandringen till EU´s miniminivå.

Detta skedde 10 år för sent men det är en bra början på problemlösandet.

Vi tar fortfarande emot ca 500 i veckan vilket med dagens ansträngda system och de problem vi behöver lösa är väldigt mycket.
Byggs det t ex 500 lägenheter i veckan?? Bara för att gå jämt upp med nuvarande miniminivå.
Vi behöver alltså ha en flyktingpaus helt fullt ut. Vilket det kommer finnas majoritet för om 2 år.

Vad gäller skolan så behövs också högre lärarlöner. Mycket högre status på yrket.
Förr i tiden var du "gud" om du var lärare. Idag är du en andra klassens medborgare.
Man måste få tillbaka karriärsmöjligheterna och statusen på läraryrket. Med mycket högre löner.

Det hade varit långt bättre för Sverige att lägga en del av dessa 270 miljarder som tillfaller migrationsverket under de kommande 4 åren på detta istället.

Vidare behövs hårdare befogenheter. Skolan är för mesig. barnen sitter och surfar på mobilen, det är högljutt och det är många i klassrummen.
Statusen bland elever måste också upp.

Det ska kännas att de sätter sin fot i en skola och inte på en fritidsgård.

Detta tillsammans med flyktingpaus hade ökat skolresultaten.

Är man inte intresserad av att assimilera sig till Sverige ska man heller inte vara här.
Kära nån. Jag tänker verkligen inte assimilera mig. Vägrar äta svensk inlagd sill - denna hemska missuppfattning om att man kan blanda salt, socker och ättika :p
Jag får inte heller ner så mycket annat av det svenska julbordet, och min absoluta gräns går vid risgrynsgröten :p
Värst av allt - jag tänker fortsätta förpesta det svenska luftrummet med stanken av rysk surkål, ukrainsk borstj och polsk syrad gurka. Samt palestinsk tabbouleh och babaghanouch :)

Jag firar dessutom gärna en riktigt stor och högljudd Eid al-Fitr med mina palestinska vänner och sjunger Bach-koraler i Domkyrkan nästa dag, fast jag inte tror på någon av de bägge gudarna (eller om det nu var en och samma) :)

Skämt åsido. Jag är otroligt glad över att mina barn gått i skola och varit nära vänner med jämnåriga från så många olika "kulturer" - det har berikat deras liv och utveckling till empatiska, tänkande, vidsynta och allmänbildade vuxna på ett sätt, som inte varit möjligt i den mycket sympatiska och respektabla, men fortfarande ack så lantligt provinsiella Sverige, som jag själv hamnade i i början av 70-talet.

Och jag hävdar, på fullt allvar, att den enda "assimilering" jag är skyldig till är att betala min skatt och inte bryta mot lagen.
Allt annat jag tagit till mig av "svensk kultur" har varit uppskattat, men frivilligt - och måste förbli det, om vi vill fortsätta att kalla oss en rättsstat.
Exemplen på avsteg från denna princip förskräcker.

Senast ändrad:
Kära nån. Jag tänker verkligen inte assimilera mig. Vägrar äta svensk inlagd sill - denna hemska missuppfattning om att man kan blanda salt, socker och ättika :p
Jag får inte heller ner så mycket annat av det svenska julbordet, och min absoluta gräns går vid risgrynsgröten :p
Värst av allt - jag tänker fortsätta förpesta det svenska luftrummet med stanken av rysk surkål, ukrainsk borstj och polsk syrad gurka. Samt palestinsk tabbouleh och babaghanouch :)

Jag firar dessutom gärna en riktigt stor och högljudd Eid al-Fitr med mina palestinska vänner och sjunger Bach-koraler i Domkyrkan nästa dag, fast jag inte tror på någon av de bägge gudarna (eller om det nu var en och samma) :)

Skämt åsido. Jag är otroligt glad över att mina barn gått i skola och varit nära vänner med jämnåriga från så många olika "kulturer" - det har berikat deras liv och utveckling till empatiska, tänkande, vidsynta och allmänbildade vuxna på ett sätt, som inte varit möjligt i den mycket sympatiska och respektabla, men fortfarande ack så lantligt provinsiella Sverige, som jag själv hamnade i i början av 70-talet.

Och jag hävdar, på fullt allvar, att den enda "assimilering" jag är skyldig till är att betala min skatt och inte bryta mot lagen.
Allt annat jag tagit till mig av "svensk kultur" har varit uppskattat, men frivilligt - och måste förbli det, om vi vill fortsätta att kalla oss en rättsstat.
Exemplen på avsteg från denna princip förskräcker.

Tror man att assimilering handlar om julbord så... nä, jag orkar inte ens bemöta detta fåneri. Otroligt okunnigt.

Lyssna på 6 av 6 talare i Almedalen så kanske du fattar vad Sverige och svenskhet är för något. Vilka värderingar man borde ha för att passa in i det svenska samhället. 6 av 6 talare har pratat om detta och nästan enbart om detta.
Ditt Socialdemokraterna har aldrig talat så mycket om detta förrän nu.

Integration och integrationspolitik är bevisligen inte rätt väg? Vad är det ens för nått? Ingen vet...
Det vi vet är att sedan det infördes i Sverige har utvecklingen vad gäller dess områden gått käpprätt nedåt. Ett misslyckat projekt helt enkelt.

Dina statslösa vänner får självklart fira vad dom vill så länge dom känner sig assimilerade kring svenska värderingar, vill vara här och göra rätt för sig. Du med för den delen.

Jag är glad att jag själv gick i en bra skola. Långt ifrån invandrarförorters många gånger trasiga skolor.

Anledningen till att skolan krackelerat i förorterna är ju inte barnens fel. Det är många gånger usla hemförhållanden, föräldrar som varken kan eller vill ta ansvar, brottslighet i tidig ålder och som jag var inne på... dåliga lärare.

Jag glömde en viktig sak. Skolan ska återförstatligas.
Kommunaliseringen var med facit i hand bland det sämsta som gjorts i Sverige av många usla saker S och V gjort.

Skitsnack. Du är skyldig att klä dig på ett visst sätt som myndighetsperson t ex.
En burka kanske inte passar sig särskilt bra här. Inte ens slöja ibland som ofta uttrycker ett kvinnoförtryck.
Som myndighetsperson eller i andra yrken så har du också skyldighet att behandla både män och kvinnor lika. Även privat såklart. Men framförallt i yrkesrollen. I det innefattar en mängd saker.

Att dela upp tjejer och killar i skolan pga rent religiösa skäl är förkastligt och har ingenting i ett svenskt samhälle att göra.

Allt detta är det långt ifrån alla som uppfyller och man har således ingenting i Sverige att göra om man inte ens vill ha med det mest grundläggande värderingarna att göra.

Så nej, det handlar inte bara om att betala skatt och följa lagen. Då får man det samhälle och den debatt som vi ser just nu och som alla partier nu vänt sig emot.

Att bara göra de två sakerna du nämner, det har redan prövats i stadsdelen Molenbeek i Bryssel. Där man inte har nått med det övriga samhället eller dess värderingar att göra. Det ser vi ju hur bra det blev.

Du ska såklart inte heller ha statliga skattepengar till extremister i våra moskéer. Ska man fortsätta med den skiten får man vackert packa ihop och åka hem. Islamistisk fundamentalism har ingenting i Sverige att göra.
Detta är nu under utredning av regeringen och det lär bli förändringar på detta.
Men även detta är 10 år för sent.

Sverige som rättstat kan ifrågasättas precis lika mycket som om vi är en välfärdsstat idag.

Att Svensk polis aktivt mörkar brott och statistik (Som de sexuella trakasserierna i Värmland som snabbt togs bort och sedan lades ut igen) är idag fakta.
Vi har en myndighetschef hos polisen som uttrycker sig högst olämpligt i den politiska debatten.
Vi har en rättstat som anser det vara mer synd om förövaren än om offret och vi har en rättsstat som totalt svikit de tjejer som våldtas och blir sexuellt trakasserade. Likaså vad gäller kvinnomisshandeln i hemmen.

Vi kan bättre, vi måste kunna bättre. Men betalar man hutlösa summor pengar till massinvandring, är den största givaren till UNHCR, den 7:e största nettogivaren till EU osv osv. så blir det inte så mycket skattemedel kvar till vanliga människor på hemmaplan. Så ser det ju uppenbarligen ut.
Vi har också en dyr och inneffektiv sjukvård och polisväsende där mycket finns att hämta.

Världens högsta marginalskatter men ändå har ingen myndighet råd med någonting? (Mer än migrationsverket) Och med kommunerna som går på knäna med usel ekonomi. Då är det ju nånting som är generalfel. Totalt fel.

Och det är inte skattetrycket. Man kan inte vara mer än nummer 1 där...
Det är prioriteringarna.

Senast ändrad:

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg