Återigen: hur kopplar du de problem du listar till just/bara invandringen? Det framgår inte av det du hittills skrivit. Däremot framgår motsatsen av en hel del av det andra skrivit - så bemöt dem vänligen med motargument
(och nu bortser jag från att du missbrukar ordet "förödande" för att beskriva tillståndet i ett rikt, välordnat land med välskötta statsfinanser och pågående högkonjunktur, etta på innovationsrankinglistan och - än viktigare - etta på rankinglistan för social tillit.
Vilket ord reserverar du då för "konsekvenser" i lilla fattiga Libanon eller Turkiet, som tagit emot en dryg resp. nära tre miljoner flyktingar?).
Källa på det? Proffsekonomerna meningar är, hmm, något mer nyanserade. Utfallet beror som sagt till stor del på hur man tar vara på dem som invandrar.
Som sagt. Detta är inget nollsummespel. Dessutom:
"(...) det är under en halv procent av Sveriges BNP, och det kan den offentliga sektorn hantera. (...)". Läs f.ö. hela artikeln - författaren är nationalekonom och verkar veta vad han talar om, men det borde intressera dig att han vill slopa asylmottagningen så som den ser ut idag.
Med det sagt, så häpnar även jag över ineffektiviteten, och att man låter privata vinstintressen sko sig helt hejdlöst på situationen.
Jag håller helt med dig om att det är skamligt litet. Stödjer SD tanken på att rikta de pengarna dit, som de vill spara på stoppat flyktingmottagande i Sverige?
Ge mig gärna en källa på det, men är det sant, så är det ju integrationspolitiken som misslyckats. Har du funderat på varför den lyckats bättre på, för att ta ett exempel, Järnåkraskolan i Lund än Verner Rydénskolan på Rosengård? Den stora skillnaden kan ju liksom inte bero på invandrarna som sådana.
...och kanske även anpassa samhället till invandringen .
Detta går ju att föra en diskussion om (utan att nödvändigtvis komma till helt lika slutsatser). Men det är ju inte det SD är ute efter.
1. Jag kopplar inte de saker jag listat till ENBART invandring.
Dock är massinvandringen en alltför stor del av problemen vi ser.
Det finns ju ingen bostadspolitik i hela världen som klarar 200 000 människor på 24 månader. Oavsett hur mycket det än skulle byggas eller förenklas avseende regler osv osv.
Segregationen. Den kan i princip till 100% beskyllas massinvandringen.
Arbetslösheten och våra laglösa förorter likaså.
Göteborg och stadsdelen Molenbeek i Bryssel är de två platser där flest IS krigare helt ostört kunnat åka fram och tillbaka utan att nån brytt sig. Är detta en slump? Knappast.
Stoppar man inte fortsatt massinvandring som vi haft det senaste decenniet så kommer aldrig någon, någons lösa problemen. Så enkelt är det. Man har försökt så länge nu men problemen har blivit sju resor värre. För varje dag blir segregationen större, klyftorna större och arbetslösheten bland utrikesfödda en allt större del av statistiken.
Du säger "ett rikt välordnat land". Ja... där du bor. Där jag bor. Dock har Sverige idag 53 områden som klassas som stora problemområden, laglöshet och i det närmaste ghetton med tanke på trångboddheten, kriminalitet osv.
Säg dessa ord till dem. Hur rikt och välordnat de har det.
Detta är inget samhälle jag vill ha. Detta är inget samhälle värdigt Sverige.
Du kan inte jämföra Sverige med grannländer till krigsområden såsom Libanon och Turkiet. Där handlar det om helt andra saker än här. Glöm inte Jordanien.
2. Proffsekonomer som du fint uttrycker det räknar som de vill räkna.
Ingen seriös ekonom idag anser att massinvandring är positivt för ekonomin i Sverige. Ingen.
270 Miljarder svenska kronor under 4år kostar detta spektakel. Och då är vi bara halvvägs i tiden mot hur lång tid det tar i genomsnitt för en invandrare att få sysselsättning i Sverige. Och då räknar vi inte ens heltidstjänster utan det kan vara så lite som en timme i veckan.
Detta räcker för att du ska kunna dra egna slutsatser.
RUT (riksdagens utredningstjänst) kom med en ännu dystrare statistik i Februari i år där endast 1 av 4 asylsökande var i arbete efter 8 år.
Angela Merkel i Tyskland fick precis en nota på 880 miljarder svenska kronor för sin del i migrationskaoset.
Inte så konstigt att hon kommer vara borta ur maktens korridorer väldigt snart.
Man kan inte ha dessa utgifter och samtidigt ha en fungerande välfärdsstat. Lägg dessa 270 miljarder på skolan istället. På sjukvården och våra äldre. Då hade det gjort skillnad på riktigt! och åt rätt håll.
3. Du ska tacka gudarna för att privata aktörer tog hand om situationen i vintras. Så klaga inte på dem!
Den klassiska vänsteråsikten om att man hellre har kaos, folk på gatan under bar himmel och stora laglösa flyktingläger än att nån ska göra pengar på en verksamhet är för mig helt absurt.
Återigen, tacka de privata aktörerna.
De enda som ska toppas vad gäller tjänade pengar är flyktingsmugglarna.
4. SD har de största bidragen till UNHCR ja. Helt riktigt. De vill omfördela pengarna dit istället för den hutlösa kostnad för i sammanhanget några få individer här.
Hellre hjälpa barn och kvinnor än de starka och relativt välbärgade männen som tar sig hela vägen hit.
SD vill också öka antalet kvotflyktingar. Vilket är bra.
Då får de som verkligen behöver skydd den hjälp de ska ha.
Man kommer då också bort ifrån döden på Medelhavet som Sverige är en av de största orsakerna till. Tillsammans med Tyskland.
5.. Nä varför ska samhället anpassa sig till invandringen?? Det var det sjukaste jag hört.
Så är det ingenstans i världen och så ska det självklart inte vara här heller.
Ska vi då anpassa Sverige till Syriers kvinnosyn menar du?
Ska vi anpassa Sverige tillbaka till medeltiden?
Du behöver varken någon integration eller nått annat trams som aldrig någonsin har fungerat. Faktum är att sedan Sverige införde nån form av integrationspolitik så har det gått ännu mera bakåt vad gäller de punkter jag tidigare tog upp.
En assimilering är det som ska gälla. Man ska anpassa sig till sitt nya hemland, punkt slut. Vill man inte det och anser att Sverige inte har värderingar som man vill stå för så kan man dra härifrån.
Väldigt enkelt i min bok.
Olika folkslag, olika grupper med olika värderingar och religion är grogrunden till i princip alla konflikter och krig i världen.
Så jag förstår verkligen inte massinvandrarkramarna som till varje pris ska ha in så många människor till en så stor summa pengar som möjligt...
Riktigt, riktigt sjukt i mina ögon. Och det har ju även 7 av 8 partier nu också upptäckt...