• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Tror man att ... är prioriteringarna.
Tack Andreas, äntligen ett inlägg (# 191) från dig som faktiskt gick att läsa från början till slutet utan att ge upp av utmattning orsakad av dubbla radmatningar mellan varenda rad. Inte för att jag håller med om en endaste millimeter av dina åsikter, och aldrig kommer att göra det heller, men nu hade du åtminstone fått till ett foruminlägg som gick att läsa, ett exempel på i text läsbart formaterad svenska.

Att redan nästa inlägg sedan grafiskt och läsvärdigt spårade ur igen, bevisar väl bara att en svala inte gör någon sommar...
Vänligen,
/Odd

Jo, men det tog 30 år att bygga upp det gamla total- och civilförsvaret. Stora delar av den infrastrukturen är väck. Grejerna är kasserade, byggnader, bergrum m.m. igenfyllda eller rivna.

Att bergrum är igenfyllda beror ju på att man idag inte krigar på samma sätt som för 50-70 år sen. Bergrum ligger på fasta platser och kan lätt identifieras av en fiende. Det är lätt för en inkräktare att helt helt belägra bergrummen tills de som sitter där inne ger upp. Ett försvar idag behöver vara mobilt, på grund av att modern krigssteknik (haubitsar och robotar) gjort att det är relativt enkelt att slå ut en stationär fiende.

Förr (tänk 80-talet) krävdes att artilleriberäkningar gjordes av stora datorer som stod placerade centralt. Idag kan varje artilleripjäs ha en egen dator vars kapacitet vida överskrider den kapacitet som användes på 80-talet. En radar som upptäcker en inkommande projektil kan med hjälp dessa datorer på några sekunder räkna ut varifrån projektilen avfyrades och skicka iväg moteld. De som sköt har då bara några minuter på sig innan motelden dimper ner. De måste alltså flytta på sig. Snabbt.

Där ligger faktiskt svensk militärindustri i framkant med t.ex. Archer och vår flotta med små snabba fartyg istället för stora kolosser. Vi ska ju heller inte glömma våra ubåtar, som är så bra att NATO lånar in dem för träning (men ändå inte lyckas hitta dem).

Jag har sett folk i den här tråden inte trott på vad polisens egna myndigheter skriver och jag har sett folk här inne ljugit lögner för att rättfärdiga sin egna världsbild.

Och jag har sett folk i den här tråden som väljer att bara tro på vissa saker som polisen säger, men inte andra saker... T.ex. när polisen erkänner att de haft fel.

Kära nån. Jag tänker verkligen inte assimilera mig. Vägrar äta svensk inlagd sill - denna hemska missuppfattning om att man kan blanda salt, socker och ättika :p
Jag får inte heller ner så mycket annat av det svenska julbordet, och min absoluta gräns går vid risgrynsgröten :p
Värst av allt - jag tänker fortsätta förpesta det svenska luftrummet med stanken av rysk surkål, ukrainsk borstj och polsk syrad gurka. Samt palestinsk tabbouleh och babaghanouch :)

Jag firar dessutom gärna en riktigt stor och högljudd Eid al-Fitr med mina palestinska vänner och sjunger Bach-koraler i Domkyrkan nästa dag, fast jag inte tror på någon av de bägge gudarna (eller om det nu var en och samma) :)

Skämt åsido. Jag är otroligt glad över att mina barn gått i skola och varit nära vänner med jämnåriga från så många olika "kulturer" - det har berikat deras liv och utveckling till empatiska, tänkande, vidsynta och allmänbildade vuxna på ett sätt, som inte varit möjligt i den mycket sympatiska och respektabla, men fortfarande ack så lantligt provinsiella Sverige, som jag själv hamnade i i början av 70-talet.

Och jag hävdar, på fullt allvar, att den enda "assimilering" jag är skyldig till är att betala min skatt och inte bryta mot lagen.
Allt annat jag tagit till mig av "svensk kultur" har varit uppskattat, men frivilligt - och måste förbli det, om vi vill fortsätta att kalla oss en rättsstat.
Exemplen på avsteg från denna princip förskräcker.

Det var ju en himla tur för dig att vi har haft en så stor invandring av folk från andra länder, annars hade ju dina ungar tvingats gå i skola tillsammans med oss svenska bondjävlar och då hade de ju blivit oempatiska, trångsynta och obildade.

Förstår man inte att den ökade segregationen beror på massinvandringen.
Att 200 000 människor kom på 24 mån påverkar bostadssituationen
Om det bor 100 människor på en ö, och så kommer det dit 2 flyktingar på 24 månader, är det massinvandring? En person om året, och de här 100 personerna som redan bor på ön klarar inte av att ta hand om dessa två personer utan att hela deras samhälle havererar?

Sverige har ungefär 10 miljoner invånare, 200 000 av 10 miljoner är 2 procent.Två av hundra. D.v.s. 2 personer av 100.

Att 270 mijarder svenska kronor som skulle kunna gå till skola och välfärd istället läggs på detta vansinne
Har du funderat över hur stor del av statens budget som dessa 270 miljarder är? Det låter väldigt mycket, men är en droppe i havet i statens budget.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

Så dessa pengar skulle inte märkbart påverka t.ex. skola eller äldreomsorg. Det är inte så att man skär ner på skola och välfärd för att få loss dessa pengar, pengarna tas från andra utgiftsområden.

Dina övriga punkter är lite svåra att bemöta eftersom du inte visar hur de skulle bero på den här "massinvandringen" (2 personer av 100).

Tack Andreas, äntligen ett inlägg (# 191) från dig som faktiskt gick att läsa från början till slutet utan att ge upp av utmattning orsakad av dubbla radmatningar mellan varenda rad. Inte för att jag håller med om en endaste millimeter av dina åsikter, och aldrig kommer att göra det heller, men nu hade du åtminstone fått till ett foruminlägg som gick att läsa, ett exempel på i text läsbart formaterad svenska.

Att redan nästa inlägg sedan grafiskt och läsvärdigt spårade ur igen, bevisar väl bara att en svala inte gör någon sommar...
Vänligen,
/Odd

Du är ju bevisligen en människoföraktare, sätter etiketter på dem och nedvärderar dem och har uttryckt dessa åsikter sen starten av tråden.

Det jag pratar om är inte ens åsikter utan fakta. Men inte ens det fattar du.

Du behöver inte kommentera mig mera. Tack.

Senast ändrad:
Och jag har sett folk i den här tråden som väljer att bara tro på vissa saker som polisen säger, men inte andra saker... T.ex. när polisen erkänner att de haft fel.

Jag erkänner alltid när någon har fel. Du har haft många. Och här är ännu ett.

Det är ju redan fakta att polisen inte hade fel.

5 ensamkommande
3 Utlänningar
1 Svensk

Det är fakta vare sig du vill det eller inte.
Du är ju inte seriös någonstans.

Om det bor 100 människor på en ö, och så kommer det dit 2 flyktingar på 24 månader, är det massinvandring? En person om året, och de här 100 personerna som redan bor på ön klarar inte av att ta hand om dessa två personer utan att hela deras samhälle havererar?

Sverige har ungefär 10 miljoner invånare, 200 000 av 10 miljoner är 2 procent.Två av hundra. D.v.s. 2 personer av 100.

Har du funderat över hur stor del av statens budget som dessa 270 miljarder är? Det låter väldigt mycket, men är en droppe i havet i statens budget.

http://www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

Så dessa pengar skulle inte märkbart påverka t.ex. skola eller äldreomsorg. Det är inte så att man skär ner på skola och välfärd för att få loss dessa pengar, pengarna tas från andra utgiftsområden.

Dina övriga punkter är lite svåra att bemöta eftersom du inte visar hur de skulle bero på den här "massinvandringen" (2 personer av 100).

Och det var uppenbarligen 200 000 för många.

Du kan förespråka 2 miljoner flykingar om du vill. Eller 2 miljarder. Varför inte??
Men du får ju betala kalaset också.

Du väljer hellre 270 miljarder till detta vansinne än att satsa på skola, vård, omsorg, sjukvård, stödja kommuner och andra saker i vårt samhälle som fallit ihop.

Det är upp till dig, du är i stor minoritet idag och kommer aldrig mer få igenom din politik. Aldrig. 93% är idag emot den lekstuga ifrån Vänster som du förespråkar. 93%...
En stor uppförsbacke.
Men säg då detta rakt ut istället. Att du hellre prioriterar massinvandring än välfärd.

Nä, 270 miljarder är definitivt ingen struntsumma. Så sluta förminska denna summa som är:

Långt större än hela försvarsbudgeten.
10 miljarder mer per år än hela rättsväsendet inklusive polis.
dubbelt så stor som hela barnbidragsbudgeten.
Mer än hela Sveriges budget för sjukpenning.

För att ge några exempel.
Detta är ingen droppe i havet. Detta är pengar som gör skillnad på riktigt.
Lägg därtill att vi är största givaren till UNHCR och 7:e största nettogivaren till EU och summorna blir abnorma för ett samhälle.
32 miljarder årligen skänker Sverige bort i bistånd till bl.a skurkstater.

Varför tror du själv att Sveriges kassa är tom? Varför har Malmö kommun i princip gått i konkurs?? Varför har i stort sett alla kommuner i Sverige dålig ekonomi?
Varför finns inga pengar till välfärd? Varför finns inga pengar till skola?

Detta trots världens högsta skattetryck. Hur kan det se ut så? Jo, det handlar om prioriteringar. Prioriteringar som svenska folket uppenbarligen inte längre ställer upp på längre.

Skitsnack. Välfärden skrek rakt ut i höstas/vintras att det inte gick längre med det stora inflödet av människor. Det krackelerade.
Det är också en av huvudanledningarna till att gränsen "bommades igen".
Att det inte påverkade välfärden är ju som så mycket annat ren och skär lögn och ljug ifrån din sida då fakta var precis tvärtom.

Ärligt talat Peter, du har ljugit och farit med lögner så ofta nu i precis varje inlägg att jag råder dig till att:
A. Läsa på
B. Inte skriva här nått mer då det inte ger nått att besvara medvetna lögner.

Kom också ihåg att dessa 270 miljarder enbart är migrationsverkets kostnader.
Asylinvandrare kostar pengar för samhället hela livet ut. De kommer med nuvarande existerande siffror där endast 1 av 4 har jobb efter 8år!! aldrig att betala tillbaka till samhällsbygget.

Senast ändrad:
Man kan ju misstänka att de stora problemen, läs Malmö, kommer när alla de småkommuner som tagit de tyngsta lassen mister statsbidragen. Då kommer välfärden att spricka på riktigt.

...här är det ju intressant att fundera kring Reinfeldt och hans tankar om att knäcka välfärdsstaten med stor invandring.

Sedan var ju joannas ord om att gå i svensk skola något av det lägsta jag läst. Skämmes.

(...) Häpnar. Är barbari och våld det enda de från de regionerna förstår menar du? Är det fler medborgargarden eller lynchmobbar som blir den enda lösningen? Låt mig gissa att de enda landet utan dessa problem var Israel...
Ähummm... hur fasen har du fått ihop läsningen av vad jag skrivit till detta?
Det är många sociologer och psykologer som beskrivit betydelsen av en fungerande social kontext för individens beteende.
(annars håller jag med dig om att ett urskiljningslöst åberopande av SD:s rasistiska /OBS förenkling/ värdegrund är kontraproduktivt - även om den IMHO fortfarande får stort genomslag i deras politiska program.)

... Du behöver inte kommentera mig mera. Tack.
Hm, nu var det så att det var du som kommenterade mig personligen tidigare: mitt fornnordiskt grundade förnamn för att vara explicit. Så jag hade därigenom full grund för att tilltala dig med förnamn OCH att, när du nu (äntligen) uttryckte dig på ett sätt som var läsbart, ge dig en eloge för utformningen av den skrivelsen.

Det var dessutom jag som startade tråden, som skulle avhandla brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom, där Wales och England röstat för EU-utträde och övriga delar av UK röstat för att kvarstå som medlem i EU. Jag frågade också om någon visste huruvida det finns det några spelbolag som erbjuder spel på ett kommande sönderfall?

Längre fram kapades tråden, och ämnet, för att vingla iväg långt långt höger-/vänsterut och börja en pajkastning mellan forummedlemmar om svenska partipolitiska egenheter/egenskaper. Vilket alltså inte var vad jag avsett, och inte väntat mig. Så nu tycker jag vi avslutar det här,
och jag anser att eventuellt fortsatta yttranden i tråden som inte avhandlar ursprungsämnet direkt endast är ett tonåringsaktigt sätt att få sista ordet. Vilket då säger mer om skribenten än om innehållet.

Jag välkomnar ett fortsatt meningsutbyte om kärnämnet, "brexitomröstningen och dess följder med ett ev. sönderfallande United Kingdom" men i allt annat tycker jag vi slutar här och nu. Vi kommer ändå aldrig att kunna bli överens om en ensad åsikt avseende svenska partipolitiska egenheter/program. Och tråden om brexit/UK-sönderfall skall inte vara något allmänriktat talarhörn där högljuddast tror sig höras bäst - oavsett åsikt och envishet. Sådana fora finns tillgängliga i de flesta större städers parker och/eller torg...

Vänligen,
/Odd

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg