• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Festivalerna i plural skrev du, var är resten?

Sen är ju en tweet från en enskild polis inte så mycket att hänga i julgranen.

Och hur många kvinnor har du lyssnat på när det gäller sexuellt ofredande? Hade du totalt missat alla dessa kvinnor som skriver om att de svenska män som ofredade dem i skolan numera går omkring och säger att svenska män inte gör sånt?

Det är lite fascinerande att folk skriver under på "Inte alla män", men ingen verkar ha reflekterat över att det är "Inte alla invandrare" heller....

Du sitter på fullaste allvar och försvarar våldtäkter, sexuella trakasserier och ofredanden.

Vad är det för människor som sitter i den här tråden egentligen???
Sjukt. Riktigt sjukt.

Det är polisen i värmland som gått ut med informationen om gärningsmännen och inte någon enskild polis som sedan också lagt ut infon.

läsförståelse???

Du sitter på fullaste allvar och försvarar våldtäkter, sexuella trakasserier och ofredanden.
Andyyy, hur har du, "på fullaste allvar", fått ihop det till att kunna dra en sådan slutsats av vad nermander (och jag) skrivit?
Kan du skilja på "förklara" och "försvara"?

Ta nu ett djupt andetag och läs, långsamt, vad jag, mamma till två döttrar och som i decennier bott, rest runt och arbetat i Nordafrika och Mellanöstern, har att säga i frågan.

...och svara gärna på mina frågor i inlägg #157, så kanske vi får en mer konstruktiv debatt :)

Nej, var har du fått det ifrån? Jag fördömer sånt. Däremot försöker jag inte få det till att det är ett problem som beror på invandringen eller flyktingmottagandet. Det är ett problem som alltid har funnits och infödda svenskar har alltid varit en del av det. Precis som joanna skriver att hennes döttrar säger.

Åter igen frågar jag: Hur många kvinnor har du pratat med om dessa problem?

Det är polisen i värmland som gått ut med informationen om gärningsmännen och inte någon enskild polis som sedan också lagt ut infon.

Och Åkesson har sagt att om man blir hotad av nån med järnrör så borde man få skjuta vederbörande. Med andra ord borde Erik Almqvist, Kent Ekeroth och Christian Westling avrättas?

Eller så ändrade de sina ord eftersom de första orden inte var korrekta?

Nix. Den twittrande polisen bevisade att de ljög i efterhand. Han riskerar antagligen att bli av med sitt jobb nu. En polis som berättar sanningen, huvvaligen! Sånt kan vi väl inte ha? Följ honom gärna på twitter "Peppe Larsson".

Hur var det förresten på den däringa festivalen i Stockholm i fjol..?

Men nu så jäklar! Här är svaret! Göteborg inför kvinnozoner på festival. Heja! Tänk om man sedan kunde ha något sorts klädesplagg som skylde kvinnor... Då skulle de ju ha en trygghetszon överallt...hmm, tål att tänkas på.
Trygga zoner framför scenerna, där bara kvinnor får vara. Det är en av åtgärderna som Göteborgs Kulturkalas överväger för att undvika sexuella övergrepp under festivalen.

http://www.gp.se/n%C3%B6je/kulturkalaset-%C3%B6verv%C3%A4ger-trygga-zoner-1.3462227

Skratta eller gråta?

Joanna --->

För att överhuvudtaget kunna ta tag i något problem överhuvudtaget så måste man erkänna problemets grunder.
Vilket man nu gjort alldeles för sent.

Där i har den okontrollerade invandringen haft förödande konsekvenser på det svenska samhället.

Nej, massinvanring har aldrig varit lönsamt och kommer aldrig vara lönsamt.
Hade det varit en bra affär skulle alla länder vilja ha detta, alla länder jobba aktivt för detta.
Men så är ju inte fallet.

Sverige är ju det enda landet som bedrivit den här politiken i hela världen. Det här är ju ett outforskat experiment och det är inte för inte som Sverige används som avskräckande exempel i hur man INTE bygger ett samhälle runt om i världens medier.

Man behandlar inte ett land och dess skattepengar som Sverige gör just nu. Det är ju skamligt.

Migrationsverket har begärt 28 miljarder extra detta år och 32 miljarder extra till 2017.
Detta är EXTRA utöver den redan befintliga budgeten

Migrationsverkets prognos ger ca 270 miljarder i kostnader under 4 år!!
Detta är ofantliga summor. För ganska få individer.
Pengar som skulle göra långt större nytta på andra håll i samhället.

Som jämförelse så har FN en budget på 15 miljarder per år för HELA Syrien. Det säger en del.

Förra veckan så hände det för första gången att utlandsfödda utgör över 50% av de arbetslösa enligt arbetsförmedlingen.

Det tar i snitt nästan 8år!! för en invandrare att få sysselsättning idag i Sverige.
Och då pratar vi om snittet. Alltför många kommer ju aldrig att bidra till välfärden med en enda krona, medans andra gör det tidigare.

Man kommer alltså aldrig någonsin att kunna betala tillbaka till systemet.

Invandring kan vara lönsamt, javisst. Massinvandring som Sverige sysslat med de senaste två decennierna är det definitivt inte.

Vi ska alltid ha invandring. och kommer alltid att ha det. MEN, vi måste såklart anpassa den till övriga samhället och hur det ser ut.
Att ta in 200 000 lågutbildade människor på ett par år klarar ju ingen stat i världen av. Och det är definitivt inget klirr i kassan.

Jag tror att nu då partierna börjat ta tag i invandringsfrågor utan att hela tiden förhålla sig till sd så kommer sd marginaliseras mer och mer. (...)
Hmm, jag är inte lika optimistisk, men hoppas innerligt att jag har fel.
Min oro för vad SD:s politiska språk gör med Sverige är inte bara, eller ens huvudsakligen, orsakad av deras ideologiska härstamning, att de diagnoser de ställer ofta grundas på fel faktaunderlag, eller att de lösningar de - i bästa fall - förespråkar är fragmentariska och inbördes inkonsistenta.
Min stora fasa är att se det ansvarsfulla politiska samtalet, det som "byggt landet" och som Sverige verkligen borde vara stolt över, ersatt med Andyyys allförklarande enfrågediagnoser.

För att återknyta till trådens ämne, så är det är precis vad de mindre nogräknade delarna av det brittiska politiska ledarskapet serverat sina väljare. Konsekvenserna ser jag just nu i mitt gamla hemland Polen, och den sortens samhälle har jag ingen lust att leva i.

Och givet de gamla partiernas oförmåga att producera anständiga och bärkraftiga alternativ är jag inte alls lika lugn över att de kan locka tillbaka sina väljare.

Eller så ändrade de sina ord eftersom de första orden inte var korrekta?

MEN POLISEN SJÄLV HAR JU REDAN SAGT ATT INFON VAR KORREKT OCH ÄVEN ANLEDNINGEN TILL ATT DE TAGIT BORT DEN.

Info som nu läggs ut av poliser i fält istället.

Du vet ju ännu en gång inte vad du pratar om.

5 ensammkommande
3 utlänningar
1 Svensk.

De som inte har fått asyl ska kastas ut.
De andra ska lagföras.

Nej, var har du fått det ifrån? Jag fördömer sånt. Däremot försöker jag inte få det till att det är ett problem som beror på invandringen eller flyktingmottagandet. Det är ett problem som alltid har funnits och infödda svenskar har alltid varit en del av det.

Och det är väl ingen som hävdat annat?

Dock har det blivit än värre och festivalerna som det handlar om just nu är ju ett invandrarproblem uppenbarligen.

Då måste man våga erkänna det och inte sitta och försvara förövarna som du gör.
Jag tycker det är äckligt. Riktigt äckligt att vuxna män sitter här inne och försvarar sexuella trakasserier och förminskar dessa bara för att det var flyktingar och utlänningar som gjorde dem.

Vi har fått hundratusentals människor under kort tid som haft en kvinnosyn ifrån medeltiden.
Som aldrig hört ordet jämställdhet. Som inte vet vad detta är.

Självklart syns det i samhället i stort. Det vore väldigt märkligt annars.

Förstår inte riktigt om folk är blinda eller bara vägrar ta till sig info som inte passar deras världsbild.

Självklart kommer Sveriges massiva invandring orsaka oerhörda påfrestningar på välfärden. Det trodde jag var självklart för alla med lite politisk kunskap. Det mesta pekar väl på att vår välfärd raseras inom några få år.

Vad gäller festivaler under de senaste åren:
– De här fallen är väldigt speciella. Det är grupper av killar som uppsåtligen riktar in sig på att omringa och ofreda tjejer. Deras tillvägagångssätt blev vi först helt chockade över. När vi fick de första indikationerna på vad som hände trodde vi inte att det kunde stämma, säger Ticoalu.

– Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

Förstår inte riktigt om folk är blinda eller bara vägrar ta till sig info som inte passar deras världsbild.

Självklart kommer Sveriges massiva invandring orsaka oerhörda påfrestningar på välfärden. Det trodde jag var självklart för alla med lite politisk kunskap. Det mesta pekar väl på att vår välfärd raseras inom några få år.

Vad gäller festivaler under de senaste åren:
– De här fallen är väldigt speciella. Det är grupper av killar som uppsåtligen riktar in sig på att omringa och ofreda tjejer. Deras tillvägagångssätt blev vi först helt chockade över. När vi fick de första indikationerna på vad som hände trodde vi inte att det kunde stämma, säger Ticoalu.

– Det här är en öm punkt, vi vågar ibland inte säga som det är för att vi tror att det spelar Sverigedemokraterna i händerna. Vi får ta på oss det här inom polisen, säger polischefen Peter Ågren.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/overgreppen-pa-festivalen-i-stockholm-rapporterades-aldrig-vidare/

En intressant fråga.
Många verkar inte vilja ta in fakta även om dessa kommer ifrån myndighetspersoner eller ifrån förstahandsuppgifter.

Det spelar nog ingen roll hur mycket fakta man lägger fram. Stämmer det inte överens med ens egna påhittade världsbild så lyssnar man inte.

Det konstiga just nu är att 7 av 8 partier i princip har samma problembild. Talen i Almedalen har ju låtit exakt likadana. Alla i nån sorts nationalistisk superyra.

Men väljare har uppenbarligen inte hängt med i alla omsvängningar. För de kör fortfarande rasistkortet och vägrar ta in fakta. Trots att t om 7 av 8 partier nu gör detta.

Otroligt märkligt.

Jag förstår mycket väl att man kan ha olika åsikter i hur man ska lösa problemen men att inte ens vilja erkänna problem och att alltför många vägrar ta in de mest fundamentala fakta och därmed har man ju även diskvalificerat sig själv ifrån en debatt.

(...)
Där i har den okontrollerade invandringen haft förödande konsekvenser på det svenska samhället.
Återigen: hur kopplar du de problem du listar till just/bara invandringen? Det framgår inte av det du hittills skrivit. Däremot framgår motsatsen av en hel del av det andra skrivit - så bemöt dem vänligen med motargument :)
(och nu bortser jag från att du missbrukar ordet "förödande" för att beskriva tillståndet i ett rikt, välordnat land med välskötta statsfinanser och pågående högkonjunktur, etta på innovationsrankinglistan och - än viktigare - etta på rankinglistan för social tillit.
Vilket ord reserverar du då för "konsekvenser" i lilla fattiga Libanon eller Turkiet, som tagit emot en dryg resp. nära tre miljoner flyktingar?).
Nej, massinvandring har aldrig varit lönsamt och kommer aldrig vara lönsamt.
Källa på det? Proffsekonomerna meningar är, hmm, något mer nyanserade. Utfallet beror som sagt till stor del på hur man tar vara på dem som invandrar.
Migrationsverket har begärt 28 miljarder extra detta år och 32 miljarder extra till 2017. Detta är EXTRA utöver den redan befintliga budgeten. Migrationsverkets prognos ger ca 270 miljarder i kostnader under 4 år!!
Som sagt. Detta är inget nollsummespel. Dessutom:
"(...) det är under en halv procent av Sveriges BNP, och det kan den offentliga sektorn hantera. (...)". Läs f.ö. hela artikeln - författaren är nationalekonom och verkar veta vad han talar om, men det borde intressera dig att han vill slopa asylmottagningen så som den ser ut idag.
Med det sagt, så häpnar även jag över ineffektiviteten, och att man låter privata vinstintressen sko sig helt hejdlöst på situationen.
Som jämförelse så har FN en budget på 15 miljarder per år för HELA Syrien. Det säger en del.
Jag håller helt med dig om att det är skamligt litet. Stödjer SD tanken på att rikta de pengarna dit, som de vill spara på stoppat flyktingmottagande i Sverige?
Det tar i snitt nästan 8år!! för en invandrare att få sysselsättning idag i Sverige.
Ge mig gärna en källa på det, men är det sant, så är det ju integrationspolitiken som misslyckats. Har du funderat på varför den lyckats bättre på, för att ta ett exempel, Järnåkraskolan i Lund än Verner Rydénskolan på Rosengård? Den stora skillnaden kan ju liksom inte bero på invandrarna som sådana.
Vi ska alltid ha invandring. och kommer alltid att ha det. MEN, vi måste såklart anpassa den till övriga samhället och hur det ser ut.
...och kanske även anpassa samhället till invandringen :).
Detta går ju att föra en diskussion om (utan att nödvändigtvis komma till helt lika slutsatser). Men det är ju inte det SD är ute efter.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg