(...)
Där i har den okontrollerade invandringen haft förödande konsekvenser på det svenska samhället.
Återigen: hur kopplar du de problem du listar till just/bara invandringen? Det framgår inte av det du hittills skrivit. Däremot framgår motsatsen av en hel del av det andra skrivit - så bemöt dem vänligen med motargument
(och nu bortser jag från att du missbrukar ordet "förödande" för att beskriva tillståndet i ett rikt, välordnat land med välskötta statsfinanser och pågående högkonjunktur, etta på innovationsrankinglistan och - än viktigare - etta på rankinglistan för social tillit.
Vilket ord reserverar du då för "konsekvenser" i lilla fattiga Libanon eller Turkiet, som tagit emot en dryg resp. nära tre miljoner flyktingar?).
Nej, massinvandring har aldrig varit lönsamt och kommer aldrig vara lönsamt.
Källa på det? Proffsekonomerna meningar är, hmm, något mer nyanserade. Utfallet beror som sagt till stor del på hur man tar vara på dem som invandrar.
Migrationsverket har begärt 28 miljarder extra detta år och 32 miljarder extra till 2017. Detta är EXTRA utöver den redan befintliga budgeten. Migrationsverkets prognos ger ca 270 miljarder i kostnader under 4 år!!
Som sagt. Detta är inget nollsummespel. Dessutom:
"(...) det är under en halv procent av Sveriges BNP, och det kan den offentliga sektorn hantera. (...)". Läs f.ö. hela artikeln - författaren är nationalekonom och verkar veta vad han talar om, men det borde intressera dig att han vill slopa asylmottagningen så som den ser ut idag.
Med det sagt, så häpnar även jag över ineffektiviteten, och att man låter privata vinstintressen sko sig helt hejdlöst på situationen.
Som jämförelse så har FN en budget på 15 miljarder per år för HELA Syrien. Det säger en del.
Jag håller helt med dig om att det är skamligt litet. Stödjer SD tanken på att rikta de pengarna dit, som de vill spara på stoppat flyktingmottagande i Sverige?
Det tar i snitt nästan 8år!! för en invandrare att få sysselsättning idag i Sverige.
Ge mig gärna en källa på det, men är det sant, så är det ju
integrationspolitiken som misslyckats. Har du funderat på varför den lyckats bättre på, för att ta ett exempel, Järnåkraskolan i Lund än Verner Rydénskolan på Rosengård? Den stora skillnaden kan ju liksom inte bero på invandrarna som sådana.
Vi ska alltid ha invandring. och kommer alltid att ha det. MEN, vi måste såklart anpassa den till övriga samhället och hur det ser ut.
...och kanske även anpassa samhället till invandringen
.
Detta går ju att föra en diskussion om (utan att nödvändigtvis komma till helt lika slutsatser). Men det är ju inte det SD är ute efter.