• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det blev Brexit, men...

Odd betyder också "udda"
Ja, på engelska - och normalt då stavat med inledande gemen bokstav. Men nu är engelska inte är mitt modersmål, och England inte det område jag växt upp i. Engelskan är dessutom långt från den fornnordiska kultur som mina föräldrar valde alla tre sönernas namn ur. Som lärare var dom nämligen rätt trötta på alla vanliga namn (jag bryr mig inte om att lista några exempel) som det gick tretton på dussinet av i klasserna...

OT:
Du menar det här med att en massa svenska män antastar kvinnor? Där är ju problemet att SD fått för sig att det bara är "icke-svenskar" som ägnar sig åt sånt.

Låt oss se vad polisen fått in kring festivalerna:

"9 gripna. 5 ensamkommande.
Tre utländska. En svensk. Män.
32 anmälningar där majoritet
har sign unga invandrarkillar."

Vi får se var detta landar.
Sista ordet är kanske inte sagt.

Min poäng är att verkligheten
sakligt bör redovisas utan
onödigt hemlighetsmakeri.
Som i världens övriga länder, i
den riktningen.

http://staffandanielsson.blogspot.se/2016/07/rimligt-att-ange-brottslingars-bakgrund.html

Sen instämmer jag i analysen att SD kommer att växa då de andra (för sent) vaknat i inv frågan. SD kommer nu starkt driva anti-EU frågan och vinna många, många fler röster på det.

Om ursprunget var historia...

Du bör kunna skilja på vad ett parti står för nu och vad det en gång är sprungen ur. För SDs del är det en stor skillnad, för de flesta partier är det en stor skillnad. Tidsramen är dock kortare. Du bör också kunna skilja på vad motståndare vill förmedla för bild jämfört verkligheten. Själv hade jag haft väldigt svårt att ta ex Timbro på orden om de skrev fakta om socialdemokraternas nya skattehöjarbudget. Men du känner tydligen att etc och 99problem med SD.se är bra och trovärdiga källor. Låt så vara för din världsbild men inbilla dig inte att de stämmer till 100 %.
Hudfärgstjafs är det bara s.k. Antirasister som håller på med, de verkar ha nåt sjukligt behov att bedöma och tillskriva människor egenskaper och åsikter på grund av en färgnyans. Alla partier i Sverige idag står för en öppen nationalitet om än SDS är något snävare och vill inkludera värderingar och kultur... Men nu som du skriver är det fler partier som vänt och följer den linjen igen.

Det är många partier som har haft extrema åsikter och långtgående rasistisk politik, men tillhör det förflutna, dessa partier har lärt sig av historien och de ansvariga är inte längre med och utformar partiernas politik, de flesta av dem lever inte ens längre. Till och med Vänsterpartiet har krupit till korset sent omsider, du lär inte hitta något extremt i deras partiprogram idag.

sd å andra sidan
De rasister och fascister som gick med i sd när partiet skyltade öppet med sin rasistiska människosyn sitter idag på ledande poster i partiet och sd har allt jämt kvar rasideologi i partiprogrammet år 2016. Många inom sd idag försöker inte dölja sin tro på mänskliga raser, vi har exempelvis partisekreteraren jomshof som öppet använder rasbegrepp i intervjuer och artiklar.

Här kan du läsa om vad Bosse Schön skriver om sds ursprung: Nazisternas marsch från gatans parlament in i vår riksdag, det är inte från ETC om det är det enda du hänger upp dig på.

Här kan du också läsa dig till vad sd har skrivit om sin strävan efter ett etniskt eller ”essens” homogent samhälle från starten 1988 fram tills nu: 1989, 1994, 1996, 1999, 2003, 2005, 2011
Citaten på hemsidan 99sdproblem är hämtade från dessa, det rör sig inte om omskrivningar, men kolla för säkerhet skull om du inte tror på det, källan är sd själva så du inte misstror dess äkthet.

Om du lyssnar på vad partierna säger om nationalitet så står den för demokrati, jämställdhet, yttrandefrihet, tillit och all människors lika värde och detta i en inkluderande betydelse och något som ska omfatta alla i samhället. sds metod däremot är att använda kultur och nationalitet för att exkludera och utesluta de som sd inte anser passa in på grund av religionstillhörighet och ursprung. Om tänker efter lite så kanske du kan ådra dig både en och tio fall där sd politiker gör rasistiska uttalanden enbart på grund av hudfärg och utseende, det tyvärr inte inaktuellt att prata hudfärg när vi diskuterar sds politik. Vilka egenskaper tror du förresten jomshof syftar på när han använder begreppet ras?

Att försöka lösa problem genom att sprida hat och intolerans funkar inte, spelar ingen roll om man kallar politiken nationalistisk, socialkonservativ eller öppet rasistisk.

Troligare att SD ökar ännu mer och börjar förskjutas mot en assimileringspolitik, återvändandebidrag för personer (inledningsvis för personer som invandrat men ej kommit i arbete) dvs. de andra partierna som nu tar över SDs politik "radikaliserar" sd eller snarare tvingar bort dem från den linje de har nu till en som särskiljer sig från de andra partierna.
Vad gör väljarna då, jo de stannar plikttroget kvar. Allt detta på grund av att sossar och moderater inte velat ta i sd med tång. (riksdagsarbete gäller detta - kommunernas arbete är mycket annorlunda).
Denna utvecklingen skulle inte vara trolig om de fick vara med och bestämma och ta ansvar för en kompromisspolitik. I vart fall beträffande de breda uppgörelserna.

De röster du pratar om är till stor del missnöjda väljare från S och M, de kommer inte ha någon större anledning att stanna kvar hos sd nu när övriga partier har förtydligat sina ståndpunkter om invandringsfrågor, än mindre kommer de stanna kvar om sd radikaliseras, har man bytt parti en gång så... När det väl kommer till kritan är det nog inte många som skriver under på sd rasideologiska människosyn.

Låt oss se vad polisen fått in kring festivalerna:

"9 gripna. 5 ensamkommande.
Tre utländska. En svensk. Män.
32 anmälningar där majoritet
har sign unga invandrarkillar."

Festivalerna i plural skrev du, var är resten?

Sen är ju en tweet från en enskild polis inte så mycket att hänga i julgranen.

Och hur många kvinnor har du lyssnat på när det gäller sexuellt ofredande? Hade du totalt missat alla dessa kvinnor som skriver om att de svenska män som ofredade dem i skolan numera går omkring och säger att svenska män inte gör sånt?

Det är lite fascinerande att folk skriver under på "Inte alla män", men ingen verkar ha reflekterat över att det är "Inte alla invandrare" heller....

Festivalerna i plural skrev du, var är resten?

Sen är ju en tweet från en enskild polis inte så mycket att hänga i julgranen.

Och hur många kvinnor har du lyssnat på när det gäller sexuellt ofredande? Hade du totalt missat alla dessa kvinnor som skriver om att de svenska män som ofredade dem i skolan numera går omkring och säger att svenska män inte gör sånt?

Det är lite fascinerande att folk skriver under på "Inte alla män", men ingen verkar ha reflekterat över att det är "Inte alla invandrare" heller....

Nu är ju nyhetsvärdet i min länk faktumet att polisledning ändrar sina ord då de är styrda av pk-idioter. Det är fruktansvärt och spelar sd rätt i händerna.

(...) Idag inget problem då 7 av 8 partier har kopierat Sverigedemokraterna rakt av och mer därtill.
Uppenbarligen var analysen 100% riktig. (...)
Hmmm
Att andra partier panikvänder inför något de uppfattar som en akut kapacitetskris betyder ju inte per automatik
  • att de "kopierat" SD.s policy (det har de inte - SD:s vill ha permanent nollvision för asylmottagande och assimilering som villkor för medborgarskap).
  • att SD:s "analys var 100% riktig" (analys av vad? Den härstammar från tiden före 2015 och ser invandringen i sig - även på dåvarande nivåer - som roten till diverse samhällsproblem).

OK, du listar konkreta frågor så här kommer ett nytt försök till seriös diskussion .
(...) googla upp migrationsverkets kostnadsprognos år för år.
Inte för att jag tycker att folk på flykt inte ska få kosta mottagarlandet något. Men även om man tänker så krasst, så visar inte seriösa ekonomiska kalkyler entydigt på att de kommer att utgöra en samhällsekonomisk minuspost på sikt. Tvärtom, under förutsättning att vi har vett att ta vara på den resurs de representerar. Inte alls märkligt, om man tänker på hur Sveriges befolkningspyramid ser ut, och vilken brist på arbetskraft som redan råder, och kommer att göra de än mer, i ett antal för Sveriges välfärd vitala yrken.
Detta är inget nollsummespel, och initialkostnaden kan mycket väl visa sig vara en god investering.
Men visst, man kan lika gärna slarva bort denna chans, och det är jag rätt orolig för att men redan gör, när jag ser hur tafatt och ineffektivt mottagandet och inslussningen i samhället fungerar.
Och än mer när jag ser att Sveriges regerande parti och finansminister inte har det politiska modet att köra lite gammal god Keynes i ett läge när Sveriges kreditvärdighet är hög, lån nästan gratis och budgeten i balans, samtidigt som vi har massor av infrastruktur att rusta upp, ca en miljon bostäder att bygga, och svenska byggföretag, vårdhem m fl skriker efter folk.
Du kan googla upp PISA resultaten.
Jag är extremt kritisk till vad som hänt och händer med en svenska skolan, och av vissa skäl specialintresserad av ämnet. Det finns skäl till viss skepsis vad gäller PISA:s metodik, men den nedåtgående trenden är entydig och måste tas på stort allvar.
En del av de sjunkande PISA-resultaten förklaras rent statistiskt av ökad andel invandrarelever, dvs de "drabbar" bara invandrarbarnen. Och det vore väl märkligt, om det faktum att de plötsligt hamnar i en skola där de inte kan språket (ofta inte ens alfabetet) inge gav något utslag för deras prestationer. Ofta har de dessutom en tid av försummad skolgång och traumatiska upplevelser med sig i bagaget.
Men hur förklarar du, att resultaten försämrats i alla elevgrupper, däribland i skolor där andelen invandrarbarn inte ökat?
Den i särklass säkraste prognosfaktorn är föräldrarnas socioekonomiska status - oavsett etnicitet.

Negativa tendenser, fr a ökande skillnader mellan skolor och den allt högre korrelationen mellan elevernas socioekonomiska bakgrund och deras skolresultat, började visa sig (och diskuteras) redan strax efter kommunaliseringen, friskolereformen och det fria skolvalet på det tidiga 90-talet. Detta trots att invandringen, med undantag från flyktingvågen från f.d. Jugoslavien 1993-94, pendlade mellan 30-60 000 personer/år ända fram till år 2005.
De första försämringar som visade sig sedan Sverige börjat delta i PISA gällde mycket riktigt de mätfaktorer, som i PISA grupperas i "equity"-blocket.
Det finns också oroväckande tecken på en allt sämre integration av invandrarnas barn. År 2002 visade "andragenerationsinvandrare" resultat helt nära svenska barns, medan de år 2012 ligger närmare de nyanlända barnens (!).
Det är i ljuset av allt detta (jag kan mer, men ni slipper) svårt att se invandringen som den enda, eller ens största, källan till att den svenska skolan har problem.
Du verkar inte ens vara medveten om vad som hänt på festivalerna nyligen eller bilarna som står i brand var och varannan natt i våra förorter?
Mina döttrar, bägge ärrade festivalveteraner (jag har för länge sen tappat räkningen på antalet de varit med om) garvar rått varje gång någon kommer dragande med detta. De och deras kompisar har fått uppleva tafsandet (och värre) på varenda en, dessutom på sina skolor, fritidsgårdar, skolresor, tåg, bussar... you name it. Hederliga svenska grabbar, av vilka många nu plötsligt vill försvara "de svenska flickorna" mot dessa hemska invandrare.
Det positiva skillnaden är att man börjat prata om det, acceptansen minskat och anmälningsbenägenheten ökat, sedan mina tjejer var i tonåren (1990- resp. 2000-talet).
Med detta sagt: nyanlända tonårsgrabbar är överrepresenterade i statistiken, om än marginellt. Mekanismen är samma som får svenska tonåringar att supa sig fulla och härja runt i Prag eller Krakow, på ett sätt de aldrig skulle våga hemma: bortfall av den sociala kontroll, som är normal i deras familjer och hemorter, parad med oförmågan att avläsa lokala sociala koder på det nya stället. I fallet ensamma flyktingbarn troligen dessutom separation från föräldrar och ofta något annat krigstrauma.

Jag har bott, rest runt ensam och arbetat i ett antal länder i Nordafrika och Mellanöstern sedan jag var en ung tjej. Jag kan försäkra dig om att samma grabbar aldrig skulle våga bete sig på detta sätt hemma i sin by/sitt stadskvarter. Och att de skulle straffas rätt obarmhärtigt av sin lokala gemenskap, om de mot förmodan försökte.

Sammanfattningsvis

Andyy: du listar ett antal samhällsproblem och hävdar att de ”etablerade” partierna misslyckats med lösningarna. Att du gör det i starkt förenklade kodord må vara OK - detta är ingen avhandling utan en debattråd och de flesta läsare förstår ungefär vad du menar. Att en del är överdrivet eller inte alls stämmer med fakta vore lätt att belägga, men jag upplever inte det heller som centralt för diskussionen.

Vi kan väl vara provisoriskt överens om att vi visst har problem, eller åtminstone oroväckande utvecklingstendenser, på flera av de punkter du nämnt (jag skulle faktiskt kunna räkna upp fler än så). Vi kan också - fast troligen ur motsatta ideologiska synvinklar - vara provisoriskt överens om att de "etablerade" partierna ofta varit handfallna inför nya (och ibland gamla) samhällsproblem. Jag är dessutom starkt frustrerad över att många av dem kapat trådarna till sina egna grundläggande värdesystem, till förmån för kortsiktig makttaktisk slalomåkning - jag tror det är farligt för demokratin.

Men för den sakens skull kan ju olika politiska partier - liksom olika deltagare i denna diskussion - hålla sig med olika diagnos till problemens orsaker, och olika förslag på lösningar - och det är ju det vi huvudsakligen har skilda åsikter om.
Man kan faktiskt rentav vara enig om en problemformulering och ändå förespråka olika lösningar. Det brukar då hänga ihop med personens/partiets grundläggande människosyn och värdesystem, och därmed visionen av vilken sorts samhälle man skulle vilja leva i.
Där kommer vi, i många fall, vara helt överens om alla fakta, men ändå välja olika.

Så för att debatten ska bli mer fruktbar, tänkte jag, för varje punkt på din problemlista, fråga dig om din åsikt om följande:
  • Varför har de ”etablerade” partierna misslyckats med lösa dem (alt. förhindra att det uppkommit)?
  • Vilken lösning förespråkar SD på denna punkt, och varför anser du att den har större utsikter att bli framgångsrik?
Då först kan vi diskutera de tänkbara mänskliga, moraliska och ekonomiska konsekvenserna av deras ev. föreslagna lösningar. Troligen kommer vi då - och vackert så - att få skriva ett oenighetsprotokoll om vilka av dem vi tycker är rimliga resp. otänkbara.

OK, kom igen nu - gärna utan så mycket dubbla radavstånd som du brukar :)

Dina påståenden stämmer inte överens med de fakta jag känner till.

Ingen har tvivlat på migrationsverkets prognoser eller PISA-resultatet, det jag tvivlar på är att nåt annat parti hade kunna gjort det så mycket bättre.

Det är rena spekulationer att den politik som har drivits av de gamla partierna skulle vara så himla felaktig.

Sverige har världsrekord i jämställdhet, en av världens mest stabila ekonomier och en av världens friskaste befolkningar.

Om det nu finns nåt annat land som är bättre får du väl göra som alla de som inte trivs i sina länder: Migrera.

Kan du ta några exempel på de punkterna? Gärna punkter som inte har med invandring eller flyktigar att göra.

Du menar det här med att en massa svenska män antastar kvinnor? Där är ju problemet att SD fått för sig att det bara är "icke-svenskar" som ägnar sig åt sånt.

Du har inte ens fundamental kunskaper i samhällskunskap eller historia, du ignorerar fakta som inte passar in i din värld och du ägnar dig mer åt att smutskasta andra än att lägga fram sakliga argument.

Och vilka fakta är det du känner till som gör att PISA resultaten inte sjunkit enormt mycket, att vi inte skulle ha en bostadsbrist, att Migrationsverket inte begärt ca 50 miljarder i årligt anslag eller nån av de andra punkterna jag nämner?

VILKEN fakta är det du känner till som ingen annan i Sverige hört talas om??
Du vet inte vad du pratar om.

Spekulationer?? Vad snackar du om?
Vi har 30 år att döma ett resultat av den politik som förs. Vi har idag facit. Detta är ingen spekulation. Vi ser ju hur det ser ut idag och vilka enorma problem som växer fram.
Vi har ca 1 miljon människor i mer eller mindre utanförskap idag på olika sätt.
Dessa växer varje dag och har gjort under 30 år.

Att vi har stabil ekonomi kan vi tacka de som inte vill ha överstatlighet för och röstade NEJ till EMU.
Självklart har vi det bra. Det är väl ingen som påstår något annat??

Däremot har vi en MÄNGD problem att ta tag i. Sådana som du låtsas som att inte existerar. Där du uppenbarligen har egna påhittade fakta.

Vi har också världens högsta skatter. Vi gick precis om Aruba i världens högsta marginalskatter.
Har man världns högsta skatter så ska man också kunna kräva mer än hur det ser ut i Sverige idag.

Det är skamligt.
Med tanke på hur mycket vi betalar så är vi en bananrepublik i många avseenden och LÅNGT efter övriga Europeiska länder i många frågor. Länder som betalar långt mindre skatt.

De sexuella trakasserierna i Värmland bestod av följande enligt polisen själv:
* 5 Ensamkommande ungdomar
* 3 Utlänningar (Specificeras inte mer)
* 1 Svensk kille

Så nej, jag menar inte de svenska männen. Jag menar bristen på respekten hos kvinnor i kulturer vi nu importerat.

Hupp... nu bläddrar jag vidare i tråden och ser, att du redan har alla svaren:
Segregation
Arbetslöshet
Bostadsbrist
Laglöshet i våra förorter
Terrorresor
Usla skolresultat

Våra stora samhällsproblem idag kan alla härledas till en vanvettig invandring helt utan kontroll. (...)
... så det är väl onödigt att jag frågade :)

PS läs innantill. Jag har nyss skrivit, att det inte är problemens existens som jag (och knappast heller nermander) förnekar, utan att jag vill diskutera vad du resp. jag tror är orsaken och lösningen (ja, nu vet jag att du tror att orsaken till allt är invandring :)).
Och så svarar du med att för n:te gången upprepa listan med dessa av ingen förnekade problem...

PS 2 "du vet inte vad du pratar om " är inget argument :)

Senast ändrad:
De röster du pratar om är till stor del missnöjda väljare från S och M, de kommer inte ha någon större anledning att stanna kvar hos sd nu när övriga partier har förtydligat sina ståndpunkter om invandringsfrågor, än mindre kommer de stanna kvar om sd radikaliseras, har man bytt parti en gång så... När det väl kommer till kritan är det nog inte många som skriver under på sd rasideologiska människosyn.

Varför ljuger du?

Varför har då SD den största andelen kärnväljare av alla partier i riksdagen??

Det du säger stämmer ju enbart med din egna förvrängda påhittade verklighet för att rättfärdiga dina grova förtal och påhopp.
Du borde passa dig över hur du tilltalar andra människor och de förtal du sysslar med.

Som exempel kan nämnas:

Sossarna har sysslat med sterilisering av 63 000 människor på rasbiologiska institiutet.
Makarna Myrdal delade upp människor på ett sätt som saknar motstycke i historien...
Antisemitismen har varit vida utbrett i partiets historia

V har en ideologi som tagit livet av flest människor i historien

KD har en kristen värdegrund och vad kristna sysslat med i historien vet alla om.

Partier utvecklas. Pertier går vidare. Precis som alla andra.
Gör det du med.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg