Den ultimata äventyrsbilen!

Med undantag av vinterförhållanden, och då främst oplogad väg så är det väl så att man med i stort sett vilken fyrhjulsdrift som helst, tar sig fram överallt där man överhuvudtaget får köra bil.
Det går inte att jämföra på samma dag med en tvåhjulsdriven bil. Inte ens med tvåhjulsdrivna bilar med diffspärr eller antispinn - även om dessa kan var oerhört mycket bättre än tvåhjulsdrift utan.

Beträffande markfrigången så har den stor betydelse i vissa lägen, men då är det ju faktiskt så att de allra flesta SUV-aktiga bilar har en någorlunda markfrigång och denna räcker långt. Att sedan Audi (som den ovan) och några till följer ett annat mode, där köparen istället tycker att det är snyggt med en låg bil hör ju förstås till undantagen. Att köra en bil som är lägre än en vanlig 90-tals Saab/Volvo/whatever kan ju vara svårt så fort det finns en grässträng mellan hjulspåren. Nuförtiden är ju många rätt vanliga bilar så låga att det är ett problem, och då har varje halv cm rätt stor betydelse.
Att släpa fram en modernt låg bild på oplogad väg, där snön kanske dessutom är lite kompakt vårsnö lär inte gå ens med fyrhjulsdrift och diffspärrar överallt. Ligger golvet stadigt på underlaget och hjulen har skottat var sin grop under sig, så behöver man hjälp eller en spade och många timmar! :)

Det är väl i viss mån så dessvärre att om man ska åka på äventyr med bil numera så bör fokus inte ligga på att man hittar bästa terrängbilen, utan en bil som man har råd att köra dit man ska. Gammaldags urkopplingsbara 4-hjulsdrifter med fördelningsväxellådor och kanske lågväxlar, hör ihop med tunga bilar, stora slöa och törstiga motorer, och det är ju en minst sagt begränsande faktor när man ska ut och resa.
Annars börjar det ju bli gott om billiga såna bilar, så både tar sig fram bra och har gott om utrymme.
 
Är benägen att hålla med. Markfrigång betyder mer än antal hjul som driver, förutsatt att det finns grepp. En annan fördel är att man kan köra tills man fastnar, höja och backa och sedan sänka och ta om...
Finns många fler fördelar också. Angående framkomlighet så körde jag ut till ett ställe med min gamla BX dit jag inte skulle våga köra med Landcruisern...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Då kan vi vara överens om att vi är oense :)
Med en 2wd bil tar jag mig inte hem vissa dagar. Inte ens med 50cm markfrigång.
 
tack för alla tipsen å förklaring etc, har hjälpt mycket!

Varför jag vill ha så stort lastutrymma är p.ga. kunna utnyttja lastutrymmets höjd med en stol å lätt bord för amatörradio etc. Skojj att montera basantenn på taket på någon höjd någon dag. Men även kunna kitta om bilen för att dra iväg och köra i t.ex. afrika. Är ute efter den ultimata bilen som man kan ha ifrån svenska riksvägar till djupaste snön eller djungeln. Kunna sova, äta, leva ja allting :)

lite mer teknisk info gärna, som när ni rekomenderar toyta lc 75. vilken motor ska man ha? kan en vanlig skitmek o kongo fixa den? vad drar den per mil?
 
Som redan framkommit är det nog så att den bil som klarar djupaste snö och sunkigaste djungeln, är rätt dyr och dålig att köra på landsväg. Det kan i bästa fall bli en kompromiss, och då skulle jag nog säga att utöver Toyotan så finns det ett antal tänkbara Land Rover-modeller.

Att köra till Afrika och sedan köra i Afrika kräver dock en budget som är lika stor som viljan, och inköpet av bilen är väl den lilla biten i sammanhanget.
 
Som redan framkommit är det nog så att den bil som klarar djupaste snö och sunkigaste djungeln, är rätt dyr och dålig att köra på landsväg. Det kan i bästa fall bli en kompromiss, och då skulle jag nog säga att utöver Toyotan så finns det ett antal tänkbara Land Rover-modeller.

Att köra till Afrika och sedan köra i Afrika kräver dock en budget som är lika stor som viljan, och inköpet av bilen är väl den lilla biten i sammanhanget.

Jo klart den blir dyr och dålig på landsvägar. men gäller att hitta mellantinget, vill inte ha en renodlag terräng bil som tgb 11/13 p.ga. detta bland annat.

och budget de är en annan grej, sånt som man tar eftersom. En bil är en bra början på en dröm! http://www.4x4expedition.se/ började med en Geländewagen och gick sedan över till andra bilar (nissan patrol som de har nu, dock har inte de samma behov av radioutrustning som jag)
 
Den terrängbilen och körningen jag har ägnat mig åt gjorde med Toyota Land Cruiser 75. Tog sig bokstavligen fram överallt och där den inte gjordes det brukades häst eller fyrhjuling..

Mvh // Johannes
 
Senaste dåligavägar missionen körde vi International och Suzuki. När vägen upphör gäller häst eller apostlahästarna. International brukar dra en 4,5 l/mil så S var lite enklare och billigare i drift, men de hade en stor nackdel vid vad, som var frekventa, den vägde så lite att de lätt började flyta och då tar allt vida längre tid. S höll förvånasvärt gott m h t vägarnas låga standard. Som vanligt i exotiska länder fanns det mer vägar på kartorna än i terrängen!
Med dina krav på utrymme låter mera som Tgb13, den är dyr att köra och reparera, men kommer för det mesta fram om man kan sin sak. En Afrikatur med en dylik borde nog börja med en sjötransport.
go tur
 
Beror ju helt på vad man ska ta sig till. Jag har kört en stor del utan marknadens awd/4x4 och det är klart att man kan hänga upp en bra 4x4 på 'buken' så man sitter fast.

MEN jag säger det igen, en Subaru Outback med 20cm frigång, och riktig fyrhjulsdrift. Jag har tagit mig fram i situationer där ingen 2wd hade haft en suck. Jag skulle helt klart prioritera en bra 4x4 med måttlig frigång framför en 2wd med hög frigång för mina turer iallafall.
En vanlig Subaru Legacy har bara 15cm frigång, saknar mekanisk diffbroms på bakaxeln och automatisk nivåreglering på bakdämpare. Något som är standard på alla Outback.

En del äldre 2wd bilmärken kan man hitta med mekanisk diffbroms på drivande axel, tex en del äldre Ford, BMW, MB osv och det är ju stor skillnad på 1wd och 2wd :)

Och nej, att bromsa med ABS systemet är inte en riktig diffbroms, men ibland fungerar även det bra. Ibland.

breakintrail.jpg

Vad har du för takräcke?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Extrem_Living Den ultimata vildmarks bilen Transportera 89
flindra Den ultimata vardagsryggan? Transportera 27

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg