Med undantag av vinterförhållanden, och då främst oplogad väg så är det väl så att man med i stort sett vilken fyrhjulsdrift som helst, tar sig fram överallt där man överhuvudtaget får köra bil.
Det går inte att jämföra på samma dag med en tvåhjulsdriven bil. Inte ens med tvåhjulsdrivna bilar med diffspärr eller antispinn - även om dessa kan var oerhört mycket bättre än tvåhjulsdrift utan.
Beträffande markfrigången så har den stor betydelse i vissa lägen, men då är det ju faktiskt så att de allra flesta SUV-aktiga bilar har en någorlunda markfrigång och denna räcker långt. Att sedan Audi (som den ovan) och några till följer ett annat mode, där köparen istället tycker att det är snyggt med en låg bil hör ju förstås till undantagen. Att köra en bil som är lägre än en vanlig 90-tals Saab/Volvo/whatever kan ju vara svårt så fort det finns en grässträng mellan hjulspåren. Nuförtiden är ju många rätt vanliga bilar så låga att det är ett problem, och då har varje halv cm rätt stor betydelse.
Att släpa fram en modernt låg bild på oplogad väg, där snön kanske dessutom är lite kompakt vårsnö lär inte gå ens med fyrhjulsdrift och diffspärrar överallt. Ligger golvet stadigt på underlaget och hjulen har skottat var sin grop under sig, så behöver man hjälp eller en spade och många timmar!
Det är väl i viss mån så dessvärre att om man ska åka på äventyr med bil numera så bör fokus inte ligga på att man hittar bästa terrängbilen, utan en bil som man har råd att köra dit man ska. Gammaldags urkopplingsbara 4-hjulsdrifter med fördelningsväxellådor och kanske lågväxlar, hör ihop med tunga bilar, stora slöa och törstiga motorer, och det är ju en minst sagt begränsande faktor när man ska ut och resa.
Annars börjar det ju bli gott om billiga såna bilar, så både tar sig fram bra och har gott om utrymme.
Det går inte att jämföra på samma dag med en tvåhjulsdriven bil. Inte ens med tvåhjulsdrivna bilar med diffspärr eller antispinn - även om dessa kan var oerhört mycket bättre än tvåhjulsdrift utan.
Beträffande markfrigången så har den stor betydelse i vissa lägen, men då är det ju faktiskt så att de allra flesta SUV-aktiga bilar har en någorlunda markfrigång och denna räcker långt. Att sedan Audi (som den ovan) och några till följer ett annat mode, där köparen istället tycker att det är snyggt med en låg bil hör ju förstås till undantagen. Att köra en bil som är lägre än en vanlig 90-tals Saab/Volvo/whatever kan ju vara svårt så fort det finns en grässträng mellan hjulspåren. Nuförtiden är ju många rätt vanliga bilar så låga att det är ett problem, och då har varje halv cm rätt stor betydelse.
Att släpa fram en modernt låg bild på oplogad väg, där snön kanske dessutom är lite kompakt vårsnö lär inte gå ens med fyrhjulsdrift och diffspärrar överallt. Ligger golvet stadigt på underlaget och hjulen har skottat var sin grop under sig, så behöver man hjälp eller en spade och många timmar!
Det är väl i viss mån så dessvärre att om man ska åka på äventyr med bil numera så bör fokus inte ligga på att man hittar bästa terrängbilen, utan en bil som man har råd att köra dit man ska. Gammaldags urkopplingsbara 4-hjulsdrifter med fördelningsväxellådor och kanske lågväxlar, hör ihop med tunga bilar, stora slöa och törstiga motorer, och det är ju en minst sagt begränsande faktor när man ska ut och resa.
Annars börjar det ju bli gott om billiga såna bilar, så både tar sig fram bra och har gott om utrymme.