Den ultimata äventyrsbilen!

Pa bilden,

I förgrunden Skoda Yeti, cool liten bil men upfyller förmogligen inte alla kraven som ställdes i inlägget. Till vänster, i mit tycke en ultimativ äventyrsbil om än lite overkill. I Bakgrunden Opel Vivaro med lang axleavstand och 1.9 L Turbodisel. Häng pa huskvagnen med 1.7ton och kör vintertid pa kurviga alpvägar som är moddiga eller snöiga. Det är välgigt väldigt äventyrligt ;-)

(Yetin är bättre med husvagnen i bergen men desto äventyrligare pa motorväg med sidvind)
 

Bilagor

  • P2023334.jpg
    P2023334.jpg
    32.3 KB · Visningar: 3,503
Titta efter militärauktioner och leta TGB13 6x6. Det är nog den bästa terrängbil du kan hitta. Smidig, bra flex, portalaxlar, rymlig och lätt att modifiera. Vet inte hur mycket taklast karossen tål men i värsta fall är det ju enkelt att smälla in en båge. Det får man göra på LR Defender också som bara får lastas med 90kg inklusive takräckets vikt i originalutförande.

Själv hade jag en Volvo Viking Terräng som vi hade mycket kul med. Den är dock tung. För att minimera markskadorna och få maximal markfrigång är det viktigt med bra viktfördelning, flex och stora hjul. Diametern är kvadratiskt mycket viktigare än bredden på hjulen. Formel enligt nedan:
Diametern*Diametern*Bredden/ bilens vikt= Terrängkonstant för sand.

I detta avseende är Nissan Patrol ett bra val men den gick bort pga. inneutrymmet. Annars lovar jag att du täcker dina behov med en Renault Kangoo 4x4 eller Peugeot Partner 4x4. Sätt dit hasplåtar och vinch, håll vikten nere. Jag har bott i en Kangoo i ett år. Inga problem. De kan finnas med öppningsbart tak men är tveksam när det gäller just 4x4. Köp till snökedjor och du har en lätt och rymlig samt billig bil som fixar det mesta.

Var har du tänkt köra? Så som terrängkörningslagarna ser ut får jag som markägare inte ens upplåta min åker för en tillfällig parkering utan tillstånd. Den enda möjlighet jag ser för dina möjligheter att utnyttja bilens potential är att köra på snöiga vägar eller att använda bilen för de syften som är undantagna i terrängkörningslagen. Det enda land jag kört i som kräver terrängbil är Island. Det finns vissa områden i Östeuropa och möjligen Norden där vägarna är så dåliga att man behöver en sådan bil. Afrika klarar man sig oftast i med standardbil. Frågan är om du inte skjuter över målet. Om du ändå vill köpa en riktig offroadare skulle jag råda till att ta en resa till Island för att se hur kul det är att gunga fram i promenadfart en hel dag. För min del ledde det till att jag sålde bilen för det var inte så kul som jag tänkt mig.

Inspiration:
Partner
Kangoo
 
Senast ändrad:
Våran fina 4x4

Ts skrev något om att det inte skulle vara hitech boxermotor. Men klassiska vwmotorn finns reservdelar och kunskaper tillgängligt jorden runt. Boxermotorn är extremt lätt att meka med själv.
Reservdelar är även mycket billiga.

Här kommer bild på våran 4x4 camper med difflås. Går även att höja 5 cm till om man vill. Men är tanken att köra runt på risiga vägar, stigar etc så tar sig denna fram. Även i djupt vatten. Har kört en del offroad och det är mycket tuffare terräng än vad man stöter på ute på resa. Har även byggt in kök, garderober, dubbelsäng inne i bilen om man fäller baksäte.
 

Bilagor

  • 110529.jpg
    110529.jpg
    93 KB · Visningar: 3,908
Om

Kangoo etc är intressant välj då delade bakdörrar för att komma åt och justera taklast t ex skidbox och kanoter. Hel baklucka gör detta svårare.

Riktigt lätta är Citroen 2CV men obefintlig krocksäkerhet.

Thure
 
2CV är inte så dåliga som man kan tro, då den är byggd på ram... Eller snarare, den ÄR dålig, ungefär som en åttiotals Polo.
 
Kangoo etc är intressant välj då delade bakdörrar för att komma åt och justera taklast t ex skidbox och kanoter. Hel baklucka gör detta svårare.

Riktigt lätta är Citroen 2CV men obefintlig krocksäkerhet.

Thure

Hel baklucka är också bra då den erbjuder ett visst väderskydd. Annars är nog gaveldörrar bäst. De går att öppna när man fortfarande ligger i bilen. Kan vara skönt.
 
Min Volvo Viking var mäktig men kändes en smula onödig när den stod bredvid just en 2CV långt inne på Islands inland. :/

Gällande höjdrekord för bil innehas mig veterligen fortfarande av 2CV, det är något bergspass i Anderna på 6600 meters höjd... Förutom imponerade framkomlighet har den också låg utväxling på ettan, ännu lägre på backen. Sedan bär man den på fyra starka personer...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Citroen över huvudtaget ,(dom med gashydralisk fjädring) funkar rätt bra att ta sig fram eftersom man höja upp dom ett par snäpp...Blir ju väldigt struttigt iofs, men jag tror man har större nytta av förhöjd markfrigång än 4 hjulsdrift...Alltså hellre en förhöjd bil med sorkdrift än tex Subaru Legacy...
 
Citroen över huvudtaget ,(dom med gashydralisk fjädring) funkar rätt bra att ta sig fram eftersom man höja upp dom ett par snäpp...Blir ju väldigt struttigt iofs, men jag tror man har större nytta av förhöjd markfrigång än 4 hjulsdrift...Alltså hellre en förhöjd bil med sorkdrift än tex Subaru Legacy...

Beror ju helt på vad man ska ta sig till. Jag har kört en stor del utan marknadens awd/4x4 och det är klart att man kan hänga upp en bra 4x4 på 'buken' så man sitter fast.

MEN jag säger det igen, en Subaru Outback med 20cm frigång, och riktig fyrhjulsdrift. Jag har tagit mig fram i situationer där ingen 2wd hade haft en suck. Jag skulle helt klart prioritera en bra 4x4 med måttlig frigång framför en 2wd med hög frigång för mina turer iallafall.
En vanlig Subaru Legacy har bara 15cm frigång, saknar mekanisk diffbroms på bakaxeln och automatisk nivåreglering på bakdämpare. Något som är standard på alla Outback.

En del äldre 2wd bilmärken kan man hitta med mekanisk diffbroms på drivande axel, tex en del äldre Ford, BMW, MB osv och det är ju stor skillnad på 1wd och 2wd :)

Och nej, att bromsa med ABS systemet är inte en riktig diffbroms, men ibland fungerar även det bra. Ibland.

breakintrail.jpg
 
Citroen över huvudtaget ,(dom med gashydralisk fjädring) funkar rätt bra att ta sig fram eftersom man höja upp dom ett par snäpp...Blir ju väldigt struttigt iofs, men jag tror man har större nytta av förhöjd markfrigång än 4 hjulsdrift...Alltså hellre en förhöjd bil med sorkdrift än tex Subaru Legacy...

Är benägen att hålla med. Markfrigång betyder mer än antal hjul som driver, förutsatt att det finns grepp. En annan fördel är att man kan köra tills man fastnar, höja och backa och sedan sänka och ta om...
Finns många fler fördelar också. Angående framkomlighet så körde jag ut till ett ställe med min gamla BX dit jag inte skulle våga köra med Landcruisern...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Extrem_Living Den ultimata vildmarks bilen Transportera 89
flindra Den ultimata vardagsryggan? Transportera 27

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg