* Batterierna är tyvärr inte standardiserade. Vad jag kan förstå så passar en del batterier på billigare cyklar flera andra cyklar. Men köper man en cykel med system från Bosch, Shimano etc så antar jag att det finns batterier många år framåt. Shimanos batteri har funnits i flera år nu, utan någon synlig förändring.
Sen har det ju uppstått en marknad för batteri renovering, där dåliga celler byts. Så det är inte helt kört om batteriet inte tillverkas längre. Batteridoktorn är exempel på ett batterirenoverings företag.
* En fördel med elcykel är att man kan hålla ca 25 km/h nästan oavsett lutning eller motvind, och komma fram osvettig. Men det känns obekvämt att cykla över 25 km/h, det blir en abrupt höjning av ansträngningen eftersom motorn upphör att driva. Med en bra cykel kan man cykla snabbare än med elcykel, men är det kuperat eller motvind blir elcykeln snabbare, och osvettigare.
* Plastdelen som byttes i emmma's cykel, var troligen det som jag kallade drev. Planetväxel är säkert det korrekta namnet. Den bör smörjas om jag förstår det rätt. Annars är det bara att gratulera till den långa livslängden. Säkert en cykel med motor och batteri av hög kvalite.