Den ultimata äventyrsbilen!

Däck och markfrigång är det som avgör, tillsammans med diffspärrar.

En tgb11 är jättekul till det den är avsedd till, det är inte expeditioner utan korta förflyttningar på och kring svenska skogsbilvägar och jordbrukslandskap.

En Lancruiser HZJ75 är avsedd för långa resor med last i områden utan tillgång till kvalificerade verkstäder.


Alla ev missförstånd, märkliga citeringar beror på Tapatalk.
 
Låter som en bra bil för asfaltsäventyr. Vår TGB11 kör vi med i en meter packad snö vid stugan. Grannens LandCruiser har inte en suck. Vet inte vad trådskaparen menar med äventyr men jag tolkade det som det här :)

Jo visst, en vanlig bil behöver hyfsat vanlig väg. Ursäktar för OT. Vi körde till vår stuga med valpen en gång. Sju timmar riksväg 45. Terrängframkomligheten dock oslagbar.
 
Häftig Subaru där erito! Jag kör en Impreza combi 02 med dom snygga runda strålkastarna. Sjukt nöjd. Något klen motor men vad gör det när man har lågväxel :). Gud vad det är obeskrivligt härligt med rekorderlig 4wd när man ska ut, som igårkväll, på oplogade igensnöade vägar.
Här är fler sköna bilder http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about417.html

mer än 0,5m nysnö här idag och Outback'en tuggar sig fram som en plog :D
Det finns en anledning till att lokalbefolkningen körde Subaru där jag hade Toyotan. Subaru är ju inte som en xc70 eller annat nödsystem för awd, Outback har förrutom elektroniska diffbromsar även mekanisk diffbroms bak. Visst, inga lås, men det ska till förvånandsvärt mycket innan den inte tar sig fram. Driver alltid på minst tre hjul, så inga diagonalspinn eller höger-vänster spinn här inte.

Också helnöjd :D

Men det är klart, fick man välja till de RIKTIGA äventyren så räcker den inte långt. Pajero, LandCruiser, G-wagon, Toyota FJ...
Kanske tråden spårar ur nu....

Tillbaks till ämnet:
Billig, "snål", diesel, extrem markfrigång och lockers.... hmm.. Någon äldre Jeep kanske? Men då måste man ju meka och laga hela tiden ;)
 
Äventyrsbilen med mer motor,

Häftig Subaru där erito! Jag kör en Impreza combi 02 med dom snygga runda strålkastarna. Sjukt nöjd. Något klen motor men vad gör det när man har lågväxel :). Gud vad det är obeskrivligt härligt med rekorderlig 4wd när man ska ut, som igårkväll, på oplogade igensnöade vägar.

quattro firtrekk och plats för brädor och isklättringsgrejor och övrigt för en vecka, fast nån diesel är det inte och inte är den snål och inte är den terränggående heller, tyvärr...nu har det nog spårat ur lite förstås... :cool:
 

Bilagor

  • Äventyrsbilen.jpg
    Äventyrsbilen.jpg
    154.2 KB · Visningar: 1,955
MarkusF, det är Subaru Outback årsmod 2004-2009.

Ska man ut i svår terräng med den så är automatlådan att föredra, även om manuella har lågväxel så är automatlådan ett snäpp bättre offroad/snö/sand.
Och så får man tänka på att det "bara" är samma markfrigång som på de högre stadsjeeparna dvs 20cm. Honda CR-V har 17,5cm, Passat Alltrack 17cm m.m

Frigångsvinklarna är väl det största problemet om man ska ut på extrema äventyr med den.
 
Som den där bilden säger: den enda gången du verkligen behöver allt det du söker är om du ska korsa Dariengapet mellan Panama och Colombia. Där finns det ingen väg. Och det finns bara en som gjort det i bil utan att korsa floder på flotte, dvs helt på land. Men de var sponsrade av Land Rover och fick delarna utflugna med helikopter när något pajade.
Vi körde runt i Costa Rica, bl a till Turrialba vulkanen och nationalparken Corcovado, i en Toyota Corolla 1988 kombi, 1,3 liter.
Vi körde även från CR till Tikal i Guatemala och tillbaka. En resa på 350 mil, i samma bil.
 
Jo det är väl det enda ämnet som inte står knivarna efter ;) Utsidan borde ha en "Den stora biltråden". Med trådstartarens tillstånd kanske det här skulle kunna bli en sådan tråd?

Alltså en allmän tråd att dryfta fordon i uteliv.

Se knivtråden för inspiration. :)
 
Jag är inne på min andra Land Rover. Jag hade en fullutrustad Defender förut, en helt fantastisk terrängbil. Men nu har jag en Discovery som också är helt fantastisk i terrängen.
Jag tycker båda bilarna är lättmekade och slitstarka. Men man ska ha 200 eller 300 motorn, diesel självklart, de tuffar o går i det oändliga.
 
Däck och markfrigång är det som avgör, tillsammans med diffspärrar.

En tgb11 är jättekul till det den är avsedd till, det är inte expeditioner utan korta förflyttningar på och kring svenska skogsbilvägar och jordbrukslandskap.

En Lancruiser HZJ75 är avsedd för långa resor med last i områden utan tillgång till kvalificerade verkstäder.

Som jag skrev i mitt första inlägg tror jag också på Toyota LC 75. Men en tgb11 är inget dåligt val. Den klarar betydligt mer än korta förflyttningar. Se bara 1983 när den vann sin klass i Paris - Dakar med modifikationer som topplockspackning för afrikabensin, utvändig rullbåge och 300-liters tank. Volvohistoria
 
Folk jag träffat som jobbar med bistånd skojar att den bästa terrängbilen är en Renault 4. Vid de värsta lerhålen går alla passagerarna ur och lyfter bilen till fast mark...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Extrem_Living Den ultimata vildmarks bilen Transportera 89
flindra Den ultimata vardagsryggan? Transportera 27

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg