Nu svarar jag lite bak och fram. Inläggen från den 11/4 är bra, men långa och kräver lite längre svar och mer eftertanke.
Nu till dagens inlägg...
Vad gäller Biltemas cyklar så är väl det mesta sagt utom den för mig största bristen. De finns bara i en storlek! Är du inte i precis rätt längd så är det bara att glömma dom.
Bra funderingar och bra frågor, men jag vill lägga till frågorna:
* Vad är det för fördelar och nackdelar mellan manuell och hydraulisk skivbromsar?
Du menar "mellan
mekanisk och hydraulisk skivbroms?" tror jag...
Hydraulisk är exaktare, ger mer kraft och kräver underhåll och justering mer sällan än den mekaniska. När det väl är dags så är det dock jobbigare att lufta hydraulsystemet än att justera en vajer. Se några inlägg upp där det diskkuteras.
Kommer nästan uteslutande användas på grusväg för egen motion för mig och min hund även några turer i löparspåren/traktorvägar och stigar kan det bli.
Av detta drar jag slutsatsen att du vill ha en cykel optimerad för grusväg och som överlever nån timme om året på stig.
Funderar på hybrid konceptet.
Verkar vettigt, om ovanstående stämmer
Behöver man dämpare?
Fördelar/nackdelar med skivbromsar?
Vilka komponenter bör man ha/undvika?
Återigen, om jag förstått användningsområdet rätt, så hade jag personligen inte satsat på dämpare. Det är i det fallet bara att betala mer för mer vikt att släpa på. Men se till att du får i lite bredare däck, det är viktigt för komforten på grusvägarna.
Fördelar med skivbromsar jämfört med fälgbromsar?
Effektiva, kräver mindre underhåll, sliter mindre på fälgar och är inte lika känsliga för skador på hjul, tex ekerbrott.
Vilka komponenter man ska undvika? Oj, det är inte lätt att skriva ner alla. Men säg såhär. Komponenter ska hålla minst "Deore/105-nivå" och gaffeln om det är en dämpad, ska under inga omständigheter komma från tex Suntour...
Hur mycket behöver man lägga ut för att även denna skall hålla i 15 år utan problem?
/Jonas
Det beror på hur mycket du använder den.
Jag har precis rivit en cykel från 2002. Den har gjort tjänst som budcykel, stig-MTB, hopp-och-lek-MTB och slutligen som vinterträningscykel.
Ram, bromsar (hydrauliska skivbromsar), nav och vevar var kvar av orginalkomponenterna.
Nu ska jag bygga singelspeed-stig-bastard-MTB av den... Några år kvar till 15, men det närmar sig.