Den eviga frågan.. rätt GPS..

errbe; sa:
Om du händelsevis bor i Norrbotten så skulle du få låna min och testa men inte nästa vecka för då är jag uppe i fjällen

/Runar

Jag bor då typ 300mil fel.. djupaste skogarna i småland.. Men det skulle ju vara skönt att prova innan man pungar ut med pengarna.. Tack ändå!
Jag sneglar lite på (P)Industri versionen, den verkar ju tåla lite stryk.. Man kan tydligen tappa den 26ggr från 1.22m höjd.. märkligt hur man "vill" tillverka saker för så envist klumpiga personer.. men jag blir ju glad ;)
Den kan man få med superbatteri.. som räcker 4ggr längre men är såklart fyra ggr större.

Men någonstans så känns det som att det är en tokrolig leksak för 30plussare.. och att 60'an är "förståndigare" för mer seriösa människor.
Dock finns det få som skulle kalla mig så där jätte seriös om något..

Sinegraf; sa:
errbe; sa:
Om du händelsevis bor i Norrbotten så skulle du få låna min och testa men inte nästa vecka för då är jag uppe i fjällen

/Runar

Men någonstans så känns det som att det är en tokrolig leksak för 30plussare.. och att 60'an är "förståndigare" för mer seriösa människor.
Dock finns det få som skulle kalla mig så där jätte seriös om något..

Hmm.... 30+????? jag är en 65+, vad säger du nu då :)

Som ytterligare info så har jag låtit helformatsskanna en hög med fjällkartor, skoterledskartor mm och kalibrerat i ozi/fugawi, gott att ha i looxen när man är ute i terränglådan

errbe; sa:
Hej Daniel, kommenterar inte dina funderingar du verkar veta vad du vill ha och jobbar därefter men en sak beträffande Looxen där du inte tycks ha fått rätt information, den är mycket snabb till fix, snarare 5-10 sek än 5-10 min som du antydde, detta gäller även när den legat avslagen en längre tid och dessutom bytt position
Lycka till i din jakt

/Runar

Jag har ingen Loox själv men har studerat kompisens som han köpte för några månader sedan. Det är inte den ruggade versionen utan en standard Loox N560. Men den tar i princip alltid minst 5 minuter till fix från kallstart. Jag var själv sugen på den, men inte nu längre, och kompisen är också lite besviken på den långa fixtiden.
Själv har jag en gammal 60CS utan Sirf och den låser oftast mycket fortare, var i norska fjällen för några veckor sedan och hade fix inom 20 sekunder efter att jag slagit på den! Testade den precis på min balkong som "ser" ganska precis 180 grader och fick då fix på strax under minuten efter att den varit avstängd i 1,5 vecka.

Frågan är om det är något fel på kompisens Loox, vad använder du för mjukvara, Runar? Kör du standard-mjukvaran till GPS:en som följde med? 5-10 sekunder låter ju helt fantastikt!

/Mikael

laser2; sa:
errbe; sa:
Hej Daniel, kommenterar inte dina funderingar du verkar veta vad du vill ha och jobbar därefter men en sak beträffande Looxen där du inte tycks ha fått rätt information, den är mycket snabb till fix, snarare 5-10 sek än 5-10 min som du antydde, detta gäller även när den legat avslagen en längre tid och dessutom bytt position
Lycka till i din jakt

/Runar

Jag har ingen Loox själv men har studerat kompisens som han köpte för några månader sedan. Det är inte den ruggade versionen utan en standard Loox N560. Men den tar i princip alltid minst 5 minuter till fix från kallstart. Jag var själv sugen på den, men inte nu längre, och kompisen är också lite besviken på den långa fixtiden.
Själv har jag en gammal 60CS utan Sirf och den låser oftast mycket fortare, var i norska fjällen för några veckor sedan och hade fix inom 20 sekunder efter att jag slagit på den! Testade den precis på min balkong som "ser" ganska precis 180 grader och fick då fix på strax under minuten efter att den varit avstängd i 1,5 vecka.

Frågan är om det är något fel på kompisens Loox, vad använder du för mjukvara, Runar? Kör du standard-mjukvaran till GPS:en som följde med? 5-10 sekunder låter ju helt fantastikt!

/Mikael

Det står ju och hänger med om den får fix snabbt (som en vanlig GPS) Det är ju ändå 8papp som man ska ut med.. 5min kallstart går bort, sorry, men det fungerar inte om den är så..

errbe; sa:
Hmm.... 30+????? jag är en 65+, vad säger du nu då :)
Ung för din ålder ;)

errbe; sa:
Som ytterligare info så har jag låtit helformatsskanna en hög med fjällkartor, skoterledskartor mm och kalibrerat i ozi/fugawi, gott att ha i looxen när man är ute i terränglådan
Det är ju klockrent!

Men hur är det med kall fix tiden?????
Från helt avstängd och död och till att kartan berättar vart du är..?
och hur lång fixtid är det från stanby?
kan man ha autostart på kartan, så att det programmet startas automatiskt då man startar upp den?

Funderade lite... OM det tar 5min från kallstart (efter urplockat batteri..) så kan man nog sätta den i stanby när man inte använder den.. då ligger ju allt på sparlåga och den kanske överlever dagar på ett fulladdat batteri.. och då kanske den kan starta på 10sec... ?? kan det vara så??

[Ändrat av Sinegraf 2007-04-11 kl 20:33]

laser2; sa:
errbe; sa:
Lycka till i din jakt

/Runar

/Mikael

Hej Mikael, med anl. av din fråga så har jag just testat ttff, looxen (ruggad 520) har inte varit igång under den sista veckan och det var ca 7 mil härifrån, det tog exakt 45 sek så hade jag fix om jag skulle kolla nu igen så det max 15 sek
Det enda jag har som komplement är gpsgate men det är av en annan anl. Min bror har en ruggad 560 (utan gpsgate) och vi hade tillfälle att jämföra för några veckor sedan när vi var uppe i fjällen, hans apparat var lika snabb som min till fix

Hmm... kände mig tvungen att kolla varmstart också innan jag postade tid 9 sek

/Runar

errbe; sa:
Hej Mikael, med anl. av din fråga så har jag just testat ttff, looxen (ruggad 520) har inte varit igång under den sista veckan och det var ca 7 mil härifrån, det tog exakt 45 sek så hade jag fix om jag skulle kolla nu igen så det max 15 sek
Det enda jag har som komplement är gpsgate men det är av en annan anl. Min bror har en ruggad 560 (utan gpsgate) och vi hade tillfälle att jämföra för några veckor sedan när vi var uppe i fjällen, hans apparat var lika snabb som min till fix

/Runar

Då verkar det som att det kan vara ett "vanligt fel" på dem som gör det. Lite på grund att det tydligen har uppkommit i tester som en negativ "egenskap"

/Runar [/QUOTE]

Hej igen Runar,
Stänger du av trådlösa nätverket och bluetooth när du kör GPS. Antar att det kan störa de svaga GPS-signalerna annars. Tror inte kompisen har testat att stänga av övrig kommunikation, kan det vara värt att prova?

/Mikael

Sinegraf; sa:
errbe; sa:

/Runar

Då verkar det som att det kan vara ett "vanligt fel" på dem som gör det. Lite på grund att det tydligen har uppkommit i tester som en negativ "egenskap"

Den "ärrade veteranen" Jonas Lönnroth på detta forum hade en hypotes om att den ruggade verisonen ev. har fått en "ansiktslyftning" ang. gpsmottagningen
Om det finns någon substans i denna hypotes har jag dock ingen aning om
Björn Andres (ombyggnadspappan) lär vara ett tekniksnille så man vet inte säkert

Dom bekanta RPDA-ägare jag har hörs vara mycket nöjda med mottagningen men den enda jag gjort en direkt jämförelse är mot min brors apparat

Under den långa väntetid jag hade på min 520 (från Tyskland) så var jag en aning nervös hur gpsmottagningen skulle vara, hade under tiden också sett i tester på "vanliga" loox att det fanns dom som inte var nöjda

Jag var således beredd att få vänta 30-60 min på första fix men det tog inte lång stund så hade jag fix, mätte dock ingen tid

45sek (kallstart efter ha varit avslagen i ca 7 dagar)
9 sek varmstart (avslagen ca 15-30 min) är i mitt tycke klart godkänt
[Ändrat av errbe 2007-04-11 kl 21:31]

laser2; sa:
Hej igen Runar,
Stänger du av trådlösa nätverket och bluetooth när du kör GPS. Antar att det kan störa de svaga GPS-signalerna annars. Tror inte kompisen har testat att stänga av övrig kommunikation, kan det vara värt att prova?

/Mikael
Ja w-lan avstängt och ir avstängt har tyvärr ingen blåtand på min 520

Känns ju skönt och höra att den inte "ska" ha låång uppstart!

Ni som har en.. skulle ni välja men stora batteriet eller det lilla om ni idag fick välja?
Det är ju brutal skillnad i batteri tid..

Med Mediaplayer + full lighting 4h vanligt batt, 12,5h med stora batteriet
WLAN without energy savings mode 3h vanligt batt, 8,25h med stora batteriet

ps.. om man tar den med 2gig flach minne så kan man inte använda usb.. men kan man inte anvönda usb'n alls eller just då när flach minnet är i??
ds..
[Ändrat av Sinegraf 2007-04-11 kl 21:56]

Sinegraf; sa:
Känns ju skönt och höra att den inte "ska" ha låång uppstart!

Ni som har en.. skulle ni välja men stora batteriet eller det lilla om ni idag fick välja?
Det är ju brutal skillnad i batteri tid..

Med Mediaplayer + full lighting 4h vanligt batt, 12,5h med stora batteriet
WLAN without energy savings mode 3h vanligt batt, 8,25h med stora batteriet

Som jag använder den så klarar jag mig gott med org.battriet men är man i behov att köra längre tider utan extern laddning så är det helt klart en lösning med ett "big pack"

Jag tror för egen del att om behov fanns så skulle jag kirra ett eget löst batteripack med uppladdningsbara batterier och ansluta till enheten vid behov, gissar att den blir lite klumpig med bautabatteriet men inget problem om man har stora fickor, men allvarligt så vet jag inte hur mycket större det stora battriet är i omfång

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg