Just hemkommen efter en härlig cykeltur(drygt 82km) till vägs ände i Skeppsvik, denna pärla ute vid kusten norr om Umeå. Det är där Sävarån har sitt utlopp i havet. Fantastiskt fint vårväder hela dagen!
Kul att du söker dig dit, mycket vackert område. Det borde bara vara ett par veckor kvar till gäddleken, eller? Och sen föreslår jag att du ställer cykeln till förmån för haspelspöt...
Efter fiaskot i förrgår (jobbfrustration och helmaxat osugen på löpning drog jag ut, och fick vända efter tio minuter...) så skärpte jag mig igår och drog säsongens första backpass. 6x60m stigning, mest snabbgång uppför och något slags löpning nedför. Metallicas "S:t Anger" i lurarna, det givna sällskapet vid backträning. Utsikten från Frösöbergets fot högst upp i backen är ändå flera pinnhål över den jag hade från "svingen" i Umeå, där jag förut backtränade: En mångfald färgrika hus och tak speglade i Storsjön, istället för Öst på stans grå kåkar och det-där-jättehålet-som-ska-bli-botniabanans-resecentrum-om-hundra-år (formerly known as Prince).
Senare samma kväll ett lugnare pass med Ulrika, sprang lite stig. Skönt om de ville börja torka upp!
Dagens aktivitet var Lundhags rea-dag i Järpen. Helvete. Fem min efter öppningsdags fick jag parkera på gräsmattan pga alla bilar, och i den rätt rymliga butiken var det hett och svett. Lite märklig logistik, t ex var det bra med personal i butiken (kanon om man ska köpa skor, men mindre viktigt när man förser sig ur ett mycket begränsat urval rea-kläder) men bara två kassor öppna, varav den ena la av i ett. Köerna växte.
Utbudet var också sådär, vad som tycktes mest eftertraktat var Tensons diversekläder. Kanske berodde detta på att Lundhadssortimentet dels var rätt skralt (typ en provkollektion på 20-30 underställströjor i två färger, alla i stl L!) och dels för att det var rätt dyrt. Prisreduktioner på 50% på uddavaror och provkollektioner när det gäller nåt så överprissatt som friluftskläder? Inte precis som i USA där förra årets kollektion, eller nån felfärg (grisrosa Precipjackor...) krängs ut för en hundring stycket. Och varför envisas de hurtiga friluftsföräldrarna att dra med sina (små) barn (och barnvagnar) in i butiken? Är de inte rädda att ungarna ska få obotlig ADHD? Jag hade föredragit ett bollhav, där jag kunde satt Nilak bland de andra gaphalsarna (ni vet, friluftsbarnen som heter "Vilda", "Ronja" och "Tindra" (i skolan får hon öknamnet Trinda på högstadiet, och sen är det bara Cipramiltåget som gäller)). Ja, stackars ungar tycker jag, och stackars personal. Hoppas föräldrarna hade en bra dag bland Tensonjackorna.
Avslutade denna utflykt med att besöka en skumpig avverkningsväg någonstans i trakterna av Mattmar. Nilak behövde rastas (han som inte hade fått rusa runt i butiken!) och min själ behövde lite svalka. Denna fann jag i en gallringshuggen skogsbacke, med utsikt över Årefjällen och en massa skog. Klädd som en äkta stadsbo (upprullade ljusa chinos och mockaskor...) vadade jag runt i riset, med hunden ivrigt sökande efter all älgspillning som tinat fram. Vinden friskade i. Hunden fick chorizo-slamsor i skuggan av bilens förardörr, och jag plockade tussilago. Sen rullade vi hemåt, med Thåströms Skebo i högtalarna. Det var vi som var The Haters för en dag...