Dagens aktivitet?

I helgen gjorde vi Helags. Det blev inte alls som vi tänkt oss. Redan fredag kväll blåste det hårt (20-25m/s vid fjällstationen), och redan i Kläppen var det svårt att öht ta sig fram på skidor (i skogen gick det hjälplig). Vi bjöd in oss själva (tre liter vin är en bra pant, för vem vill släpa mer vin än nödvändigt upp på fjället?) till fjällrävsforskaren Thomas, som fick berätta om rävforskning medan min vinpackning lättades. Jag tog en knapp timmes skating bara för sakens skull, roligt men lite drygt i vinden. Under kväll och natt ylade det bra i Länsstyrelsestugans fläkttrumma... Note to self: Lägg alltid sovsäckar mm i bilen även om ni ska på stugtur, det är ont om fjällrävsforskare även om Ulrika tycks ha tumme med de få som finns.

Nästa morgon, efter en skön natt och lite morgon-dra sig, snöfall och fortfarande rätt snål vind. Kasta om planen, stryka skateskidor och slimmad klädsel. På med en massa plagg och sedan hasa iväg över isen. En bit upp lugnade det något, och snöfallet spred ut sig till byar. Eftersom hela fjället var täckt av stenhård skare (t o m skatetrugorna, skidstavens svar på den brasilianska bikinin, hade klarat sig från att bryta igenom!) så gick vi kors och tvärs utan leder, fikade lite och drog några svängar i lössnön på läsidan där solen låg på. Med bra underlag är ett par Fischer E109:eek:r med Rottefella BC och låga pjäxor en habil telis-kombination! Sent omsider tog vi oss upp, käkade sen lunch och hade sen en trevlig kväll med gänget från Radio Jämtland som kom upp senare under eftermiddagen. Lite kvällsskidåkning på en flack avblåst sluttning nära stugan blev det visst också.

Under natten tilltog vinden. På morgonen noterades omkring 15m/s i snitt, turligt nog i ryggen för oss. Vi blåste under hyfsat oordnade former ned till Kläppen, med ett litet stopp i solen längs vägen för choklad och kaffe. På platten där det var skare kunde man (bara jag som hade såna böjelser) göra utdragna telissvängar samtidigt som armarna nyttjades som segel för att hålla farten uppe.

Igår körde vi bil t/r till Umeå för att hämta en stk Lapphund, och ha varsitt möte. Miljövänligt och bra, men fan så mycket billigare än tåg för två pers. Och lite mer praktiskt med djuret. Dessutom kapade vi in lite nödvändigheter på Naturkompaniets outlet utanför Ö-vik. Jag har lite svårt att göra riktiga fynd på det stället, outlets i Sverige (30% rea pga överblivna storlekar) är inte riktigt som i USA (80% rea pga färgfel eller bara en ärm påsydd på jackan...) Ulrika hittade iaf en Precipjacka (nu börjar ju monsunperioden), och jag utökade mitt skidförråd med ett par Fischer E99:eek:r, vallningsbara, för en tusenlapp. Sweet.

Dagens första egentliga aktivitet var min jakt på en fotfil. Jag kom på, när jag naken sånär som på tvållöddret, stod grensle över badkaret med en skateskida (Atomic Beta Race 190cm) och fiskade i en springa bakom karet efter en tappad fotfil, att om jag halkar och slår mig och ambulanspersonalen hittar mig, så kommer detta att bli föremål för många märkliga spekulationer.

Dagens andra aktivitet var att valla sju par skidor inför vinterstängningen. Och då är inte utförsskidorna vallade, och inte heller mina klassiska skidor...

Dagens tredje aktivitet var nåt slags löpning i kvällningen, 40min 156BPM (märkligt låg puls trots hyfsad fart stundtals), därefter vadträning mot benhinnorna. Eller för.
 
En inställd spelning är också en spelning?!

I helgen skulle jag och tjejen ut på Söderåsen i Skåne för två dagars vandring när löven börjar slå ut och det blir grönt och fint. Natten innan avfärd vaknar tjejen mitt i natten med feber och jag känner då av halsont och en rejäl förkylning.Dagen har istället tillbringats i konstant viloläge. Inte riktigt vad vi hade planerat. Senaste sjukdagen var nån gång 2006 så detta kom ju inte så lägligt. :(
 
Tidigare denna vecka har det blivit lite styrka och löpning, bl a ett 75-minuterspass med 160 i snittpuls, distans nånstans omkring 16-17km.

Idag långpasset, 1:45 med 150 i snittpuls, ingen aning om distans men >2 mil. Sprang hem från Andersöns naturreservat samt en avstickare uppåt Fillstabäckens naturreservat, och en sväng förbi stan. För snart ett år sen tog samma skor mig för första gången över Brooklynbron och runt i Central Park, nu är det Frösöbron som gäller, och Badhusparken. Det är en tid som bara går.

Igår blev det en hel del uteaktivitet. Pga snöbristen skippade vi säsongsavslutningen i Trillevallen, och åkte istället till Andersön. Elda, sola på resterna av storsjöisen, grilla korv och lösa korsord. Sweet. Lägger upp bilder senare.

Gårdagens syn var iaf ett par älgar, antingen en liten ko och en fjolårskalv eller möjligen två äldre kalvar. De skulle, antagligen lite stressade av allt folk längs Andersöns stränder, gena över den islagda (eller "islagda") viken. De kom ungefär tills de inte bottnade längre (att döma av deras fortsatta beteende) och där brast isen. Jag fruktade en kort stund för lite naturtragedi, eftersom de uppenbarligen varken kunde gå på bottnen eller komma över iskanten, men sedan det brustit för dem ett antal gånger tog de sig upp, och sprang halkande och ruskande iland.

Efter att vi sunkat bort en bakfylledag (vi hade after work:at deluxe kvällen innan, utan att nån av oss jobbat...) på Andersön, åkte vi hem och packade om, och sov sen ute på samma ö, under bar himmel. Nilak fick spel ett par ggr under natten och skällde ut rådjur, vildvittror mm oknytt, men i ö var det pastoralt. Satt och läste Tranströmer med en flaska Andersson medan elden sprakade.

Efter morgonkaffet, som bl a kokades på dem hemgjorda spisen (nåt slags Yukonspis av en gammal marschallhållare...), sprang jag som sagt hem. Värmen har verkligen kommit, jag såg ut som en naturresurs för Maldon (flingsalttillverkaren): bara att skrapa av, helt naturligt fritt från jod...

Det är alltid funky att springa 1:45 på två koppar kokkaffe och en dubbel tekaksmacka. Borde nog försöka äta mer nu.
 

Bilagor

  • Älgsoppa.jpg
    Älgsoppa.jpg
    16.6 KB · Visningar: 240
Otippat nog så sprang jag 13 km i fantastiskt vårväder, på Annersia, idag. Otippat eftersom jag varit förkyld snart en vecka, och jag trodde knappt jag skulle orka runt min runda som jag sett ut på kartan...men det gjorde jag. Fick gå en del i låååånga uppförsbacken, med solen i ögonen och svetten rinnande och inte riktigt det vanliga ljudet från luftvägarna utan aningen mer förkylt...men i det stora hela, det var skönt och det gick bra!

Kan det ha berott på att jag sov så gott mellan Anders och Nilak i natt, på blåbärsriset? (förutom då Nilak tokskällde, jag vaknade yr och trött och livrädd trodde att en björn var på ingång...)
 
Telemark

Två fantastiskt fina skiddagar i Härjedalsfjällen. Lördags sex timmar i Ramundberget, krispigt från morgonen sedan härlig vårsorbet. Söndag fem timmar i Tänndalen samma före. Sol båda dagarna, inga köer och ingen trängsel i backarna.
 
Söndagens aktivitet - klarade Global Marathon Challenge från Concept 2s hemsida, har nu en halv marathon och......

Maraton - 42 195 meter Concept 2 rodd

Total tid: 3h 26m 55s 6tiondelar

Jag är helt slut nu, kroppen skrek verkligen i omgångar, bra musik och tankar fick mig att glömma vad kroppen försökte säga mig! Fick göra några små pauser testa mitt blodsocker, åt 2 PowerBars samt en blandad Recovery R2 från Fairing, annars höll sig blodsockret ovanligt bra! Jag är överlycklig över att det är genomfört och över, satt små delmål hela tiden och kämpade som satan!

Totalt rodd distans nu - 178 635 meter
 
1:40:07 i officiell tid. Målgångsklockan visade strax över 1:39 när jag gick i mål. Märkligt stor diff där. Jag tror mest på målgångsklockan :)

Betydligt sämre än förhoppningarna alltså men å andra sidan var banan nåt helt annat än förväntat. Enligt banprofilen skulle högsta punkten vara ca 30 möh men när jag väl kommit upp på toppen tyckte jag mig skymta egyptens pyramider, en kamelkaravan lastad med kryddor och siden samt bazaaren i Marakech i fjärran. Ty så högt upp låg toppunkten*. Den första backen var tre förfärliga kilometer lång.

Banan var enkel. Där fanns ett litet berg. Detta lilla berg skulle man springa över, vända på andra sidan och sedan springa tillbaka över det lilla berget igen.

Det var hårt! Men kul, riktigt fruktansvärt kul :cool:

Nu byter vi kompassriktning mot norr och riktar in oss mot Rovaniemi och polcirkeln i juni. Målsättning < 1:35. Nån som sprungit det loppet och kan berätta om bansträckningen?

* Reservation för poetiskt motiverade överdrifter.
 
Senast ändrad:
Aktiv återhämtning idag, lugnt tempo i rodden, concept 2 inomhus rodd idag:

10 000 meter
46:15.7 minuter

Kändes bra idag, inte alls sliten från igår vilket jag först trodde jag skulle vara - min CrossFit och CrossFit Endurance träning börjar ge rejät utdelning!
 
Det var ett tag sen jag skrev något här nu...

Förra inlägget om racerturen, blev en racertur som självklart satte sina spår på min efterhängsna skada. Det blev alltså värre... att känna att man inte kan cykla 2 mil i 25km/h utan smärta dagen efter är ganska deprimerande, när man annars så här års normalt ligger och snittar 30mil i veckan.

Vätternrundan sub 9 känns mycket avlägset.

Det har blivit en del rehab, muskeltöj, rörlighetsövningar och bålstabilitet. Kombinerat med naprapati, som förövrigt är rena tortyren... för den som inte tror mig, kan ju be en naprapat massera stela höftböjare...

I går kväll var det dags för att testa om det gick att springa, jag har nu varit smärtfri i en vecka.

Det blev en mycket lugn tur på 2,86km runt kvarteret, 15 minuter. Det kändes inte helt ok, men det var ingen smärta. Avslutade med ett långt stretch och rörlighetspass.

Idag känns det lite stelt, vi får väl se vad naprapaten säger... skall dit nu.

Thomas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg