Skitsvårt det där. Själv har jag gett upp att jaga maxpuls och pulszoner, det hela verkar för variabelt för att ge nåt slags "säker" kunskap. Till syvende och sist är det ändå mjölksyretrösklar och annat som avgör förmågan, och de måste testas på lab. Puls är bara en approximation, på samma sätt som man borde kunna använda nåt mått på ventilation.Söndag: Sprang ett SD pass på 5km! Pulsklockan säger att jag hade medelpuls på 95% å en maxpuls på 101% ?
Antar att klockans uträkning på min maxpuls(220-åldern(57))=163 inte stämmer! Testade fram min maxpuls för exakt 11år sen till 184, då borde den väl vara 173 idag? Hittade en formel på maxpulsen, 210-(0.65 x åldern) på den blir det oxå 173! Det kan väl vara ett riktigt värde?
/Janne
Formlerna för att räkna ut maxpuls är rätt trubbiga och ger dessutom olika resultat, pulsmätarna mäter sällan exakt rätt (mina olika klockor ger olika resultat!), det är svårt att "parkera" inom bara en pulszon under träningspasset, och träningstipsen kan variera rätt kraftigt. Allt sammantaget så får du nog själv känna efter vad som är rimligt. Testa gärna din maxpuls, men var beredd att revidera dina pulszoner. Dessutom har man dagar då pulsen bara envisas med att vara hög, trots lågt tempo, och tvärtom. Och det behöver inte vara så illa att man är övertränad/sjuk/nåt annat är fel.
Har en bekant som alltid låg på mer än 90% av sin maxpuls när vi tränade, och då sprang vi ändå långt och inte överdrivet fort. Vad ska hon göra, sänka farten till rekommenderade 60-75%? När hon gick var hon över 60% av maxpuls! Och hon är ändå vältränad, inget fetmaoffer.