Dagens aktivitet?

Förväntan: 2-3 dec puder på hård skare, strålande sol, vindstila och minus 5.
Verklighet: Vindpinad stenhård snö i vågor växelvis med bristande kartong, hård vind, dålig sikt och ganska stenigt.

Iaf en trevlig halvdagstopptur på Västerfjället med Anders, fikade i Stenhyddan.
 
Skön ensamtur vid Svartsjöarna, en mil på turskidor i omväxlande värmande solsken och kylande vind. Skogen har börjat dofta av vårvinter!

Trots att det stod en hel lång rad av bilar längs vägparkeringen nära masten, så mötte jag inte många människor i spåret. Tänkte när jag mötte två väderbitna, synbart pigga och glada par i 70+ åldern på skidor och med fikaryggan i beredskap, att "hoppas jag också får vara frisk och stark och fortfarande ha någon att dela mitt liv med och vara ute med när jag är i den åldern..."

Satt en lång stund vid en varm timmervägg och njöt av solen och av att bara lyssna på vindens sus i granarna och vattendropparna som föll från taket.
 

Bilagor

  • molnfront.jpg
    molnfront.jpg
    43.7 KB · Visningar: 245
  • jag avfärd.jpg
    jag avfärd.jpg
    63.5 KB · Visningar: 257
  • stugorna.jpg
    stugorna.jpg
    21.4 KB · Visningar: 238
  • jag.jpg
    jag.jpg
    65.1 KB · Visningar: 250
  • stugorna nära.jpg
    stugorna nära.jpg
    23.1 KB · Visningar: 252
Senast ändrad:
Idag telis, eller rättare sagt "telis", med Staffan enl ovan. Det var roligt, men nästan roligare upp än ned. Och fikat är ju alltid bäst förstås.

Själv är jag ju liksom mer för att "rejla" (slå i sten) och "jibba" (krascha) "fett i pipen" (i motlut) med mina "bums" (ensam, alternativt utskrattad), på mina "feta lagg" (ett par anorektiska Fischer fr -93), typ leka och trixa och tenejty och assgrab och flipflop och så. Och så kan jag inte skriva heller. Men det är Det som ger Power!
 
Gick hemifrån Bagarmossen nästan ner till Söderbysjön där jag anslöt mig till Sörmlandlseden.
Gick över "Spången", lämnade ledenoch klev sen rakt ut i skogen och vandrade till Brotorp
och sen hem till Bagis.
 
Nåt slags skidåkning på varierande underlag ca 13-14km. Blött där solen legat på. Kaffet var gott.

Sen slog förkylningen (eller vad det nu är?) till. Har sovit både fysiskt och mentalt och nu (kl 21) är det dags att lägga sig igen. Bra lördag detta. Men, det innebär iaf att jag slipper melodifestivalen.
 
Mer skidor...

Stakbröte på isen idag. H-vete så mycket folk. Ganska isigt i de sk "skidspåren", men glidet var såpass bra att man slapp diagonala och därför var åkningen mindre känslig för kassa "spår". Åkte första milen på tid, men insåg sen att nästa mil gick i princip lika fort trots betydligt mindre ansträngning (vinden, troligen, och lite mindre folk att köra om). 1:17 (inkl ett par drickapauser) på 20.6 km således, och då var jag ändå inte helt död när jag tog mig i mål (snittpuls 163, dvs inte nåt egentligt maxåk). Åkte därför ytterligare en mil bara på kul, puls ca 150, men sen var vattnet slut och så även jag. Nu hostar jag som en gammal Ford igen. Det hettar i ansiktet, och inte fan är det skam (inte bara, åtminstone).

Dagens betraktelse kom till när man ser sig omkring, vilket man lätt gör på Storsjöns is: Tidigare var jag på väg till Luleå. Nu är jag i Östersund. Det ändrar ganska effektivt mina framtidsutsikter från

1) "Du, sätt ungarna (minst tre stycken) i släden, den till Artikatten (skotern, en Arctic Cat) så packar ja kårv" sagt av lätt överviktig och blek Anders i overall (svart och blå) som vet hur man flår en älg till lätt överviktig kvinna i overall (lila) som inte vet hur man flår en älg.

till

2) "Ääälskliing, sätter du Tibbe i vagnen (en ultralätt och ultrasäker SUV-liknande trehjulig barnvagn där sitsen är en insert-modell som även passar i den ultrasäkra barnstolen i min treliters turbomatade vinröda Audi A6 sportcombi med solpaneler, som visar att jag har en Sportig Livsstil) så tar vi och springer en runda tillsammans" sagt med lite för hög röst av en självsäkert Stomatolleende Anders i Arc'teryxställ till en likaledes hysteriskt leende lite för gyllenbrunt solbränd lite för smal och lite för neurotisk kvinna som fortfarande "funderar på vad hon egentligen vill göra", och läser nåt obestämbart på stadens sk "universitet".
 
Söndag: I ett helt underbart väder fick vi till ca 30km paddling! Vi var bl. på Valö å Kungsö! Utgick som vanligt från GKF ;)

/Janne
 
Melodifestival, Grand Garbo och Liljevalchs

Snacka om kulturkrockar... lite "finkultur" blandat med "fulkultur"....

I går kväll.. fest hos en kompis på Kungsholmen, givetvis så skulle vi se Melodifestivalen... men det var inte så illa som jag befarade, kan erkänna att jag nog t om tyckte att det var kul och lite bra... eller så var jag bara alkoholpåverkad...

Om det nu var en chock att vi såg Melodifestivalen (det var ju givetvis inte vi killar som ville se... tjejerna tvingade oss ju;))... så kom det definitivt en chock senare, planen var ju att vi skulle gå vidare på stan... men vi hamnade på Grand Garbo i Sundbyberg... jag fattar fortfarande inte hur det egentligen gick till. Det blev iaf en låååång taxiresa hem...

Lite seg idag... ingen träning således... men en tur till vårutställningen på Liljevalchs var planerad. Vi ville ju inte missa den innan den stänger den 29/3... och att missa den i år var inget option, eftersom en kompis till Malin är med, det är riktigt coolt. Dessutom så råkade hon vara på plats, så att vi kunde gratulera henne. Trevlig utställning och inte så där tokmycket folk inledningsvis, när vi gick var det lång kö för att komma in.

Vidare till Rosendahls trädgårdar för sen lunch och fika... strosade runt i växthusen lite, kollade sen på vargarna på skansen (man kan tjuvkika på dem från parkeringen vid Rosendahl) dom var ovanligt synliga idag.

I morgon är det innebandydags igen.

Thomas
 
(Janne, det var du, D och L tror jag? Eller?)

Fick också lite paddling. Med betoning på lite. Därefter M A Numminen på Frölunda Kulturhus. :)Snart mera rehabgym.
En bra dag! :)
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg