Om jag tittar på hur det ser ut hemma så är utformningen av nya cykelbanor bra -för barn. Det blir säkrare för dom att cykla till skola och träning osv. vilket jag som förälder tycker är mycket bra.
Intressant. Under min tid i Göteborg och Luleå har jag inte sett några lösningar som jag tycker verkar "bra för barn men inte för mig", men jag har inte haft ett så brett perspektiv heller. Var i landet finns cykelbanorna du sett?
Det enklaste, och gratis, vore väl att kasta ut lagen om att cyklister måste cykla på cykelbana om det finns. Visst, det blir _lite_ jobbigare för bilisterna, men det blir avsevärt bättre -och säkrare, för cyklister och fotgängare. En sån lagändring skulle vara i linje med det faktum att cyklister är väldigt olika. Från barn och gamla för vilka det är livsfarligt att köra bland bilar, till jobbpendlare som jag, som ofta håller samma tempo som bilarna.
Finns det en sån lag? I så fall får jag tacka farbror blå och mina medtrafikanter för att de inte jagat mig. Det är nämligen just genom att inte slaviskt cykla på cykelbanor som jag undviker de flesta faror och problem som finns där.
En sån lagändring vore kul att se.