Cykelbanor och inbyggd skaderisk

Hmm, som bilist ska man kunna stanna inför varje förutsebart hinder och framföra sin bil på ett säkert sätt för sig själv och andra.

Gäller inte detta cyklister? Borde inte en cyklist hålla en sådan hastighet att den inte bara vurpar över kanten?

Jo.
Å andra sidan byggs sällan korsningar för biltrafik så att förarna förväntas kliva ut bilen och knuffa på för att passera på ett säkert sätt.
 
Hmm, som bilist ska man kunna stanna inför varje förutsebart hinder och framföra sin bil på ett säkert sätt för sig själv och andra.

Gäller inte detta cyklister? Borde inte en cyklist hålla en sådan hastighet att den inte bara vurpar över kanten?

Jo, fast vad skulle du säga om man byggde SKARPA kanter 7-8cm höga, tvärs över vägen lite här och var? Med motiveringen att det gör ingenting för bilisterna ska ändå anpassa hastigheten efter vägen... (saktar dom in till 2-3km/h går bilen inte sönder...)
 
Stockholms kommun ett föredöme

I Stockholm finns en viss ambition att ta bort kanter - dock har inte detta nått ut helt till de som utför arbeten då det nyinstalleras kanter i samma takt som de tas bort.

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Stockholmstrafiken/Cykla/Bort-med-kanten/

Vad bra att Stockholms kommun jobbar på det! Ett bra exempel för övriga kommuner. Tydligen lite svårt att få gubbarna på gatukontoret o ute på gatan med på noterna, eftersom de ibland fortsätter som förr:)
 
Underlag för säkra cykelbanor och vägar finns med fina exembel från cykelländer men som sagt uppdrag och utförande rimmar inte alls ibland med intentionerna.
Cykelvägar som i plan korsar tättraffikerade gator brukar ha så lång fördröjning på rödljuset att denn som har brottom chansar.
Varför ställs då inte ljusen demokratiskt anda efter trafikintensitet? Nej systemet är byggt för bilarnas framkomlighet. Osynliga hinder, kantstenar, gupp och långa ljusväntetider kommer att råda tills dess ansvariga politiker behöver cykla till jobbet, det lär dröja!
 
Utan att gå in på några specifika detaljer kan jag säga följande: Cykelbanor i Sverige är överlag så pass dåliga att jag slutat bry mig. Jag cyklar där jag bedömer att det är säkert att cykla. Om det innebär att jag cyklar mot rött ljus, mot enkelriktat eller i bilfilen när cykelbana finns, så får väl farbror blå komma och prata med mig om saken.

Men notera nu att jag skriver "är säkert att cykla". Jag cyklar självklart inte ut mitt framför bilar. Jag cyklar inte mot enkelriktat om jag är i vägen för annan trafik. Jag tar det självklart jäkligt lugnt när jag bryter mot reglerna, eftersom mina kära medtrafikanter antagligen inte vet om att jag tänker komma farande från det hållet.
 
När det finns en bred vägren och man kan cykla längs vägen utan cykelbanor, trottoarer o s v så är det ofta både mycket säkert och dessutom mycket framkomligt.

Det verkar inte omöjligt att tillskapandet av cykelvägar (med alla de hinder, skarpa svängar och andra fällor de byggs med samt bristande snöhållning på vintern) har ÖKAT olycksriskerna och FÖRSÄMRAT framkomligheten. Försämringen har dessutom kostat ganska mycket pengar.

En grej som är riktigt otäck är just när de tagit bort vägrenen o ersatt med omöjlig cykelbana innanför hög och skarp trottoarkant som omöjliggör att man cyklar på vägen för minsta kursavvikelse mot sidan gör att man börjar spåra mot trottoaren o vurpar. Se'n är det också ett bekymmer att polisen ofta tycker att man MÅSTE cykla på den odugliga cykelbanan. Det är särskilt bekymmersamt på vintern när det inte alls går att ta sig fram på cykelbanan.


Man måste cykla på cykelbanan, där sådan finnes, Min inställning är, och jag har varit beredd att låta saken gå till rättslig prövning, att om cykelbanan är tckt med 6 cm snö (säg) så finns den inte längre.

I min hemstad Linköping har man dille på att lägga upp cykelbanor på trottoarer. Detta leder till allehanda förvecklingar, t ex att cykelbanornsa blir dubbelriktade vare sig det finns påfartsskyltar åt båda hållen eller ej. Kommer två cyklister i bredd på den vänstra cykelbanan förväntar de sig att mötande cyklist (i rätt riktning) ska begagna gångbanan. Ett riskmoment ör förfstås också bilar som svänger höger när cyklister ska rakt fram. Jag har jag varit emd om en olycka, så jag vet. Och med min tilltagande vaksamhet på just detta har jag noterat att skrämmande många bilister ignorerar sin väjningsplikt. Man kan bli stående över en helg rön period därför att bilisterna inte släpper fram en. (I en vanlig gatukorsning med diverse skymmande inslag var trafikljusen ett tag ur funktion. Jag kunde då lägga märke till att flertalet från vänster kommande bilister ignorerade högerregeln).


I Stockholm har man ju ofta cykelfliler istf. cykelbanor. På platser där högerfilen är ren svängfil, mot en motortrafikled, e.d., måste alltså cyklisterna ledas över i en fil (med avvikande beläggning)till vänster om svängfilen. Ett sådant arrangemang finns t ex på Vasagatan norrifrån, vid centralen. Och vad jag kunnat se så fungerar det!
 
Kommuner...

Jag har inte fått något svar alls från kommunens ansvariga nämndledamöter rörande trafikfällorna, trots mycket konkret beskrivning, trots påminnelser och uppföljning.

Det hjälper inte så mycket att vi och många andra vet hur man borde bygga cykelbanorna säkert, problemet är att kommuner ofta skiter blanka f-n i att sköta sitt jobb och hålla de värsta farorna och fällorna borta när de projekterar o bygger cykelbanor.

Så... hur gör jag nu för att få kommunen att göra grundläggande trafiksäkerhetsarbete? Är det namnlistor nästa eller finns något alternativ som nå´n av er tidigare prövat med framgång?
 
Det är endast uppmärksamhet via media som får beslutsfattare att ändra sig, och där är namnlistor helt meningslösa. Media vill har personliga vinklar och gärna blod!

Ett mycket bra exempel är en artikel i NWT för ett par veckor sedan, där en cyklist på ett mycket bra sätt lyckas belysa problemet med hundägare som går på ena sidan av vägen, och har hunden på andra sidan vägen, med ett koppel spänt tvärs över vägen! Och han lyckades göra det utan att specifikt peka ut just den hundägare som orsakade hans olycka.

http://nwt.se/kristinehamn/article953861.ece
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1

Liknande trådar