Cykelbanor och inbyggd skaderisk

att dte är ett himla gnäll. det är endast cyklister som utan att skämmas kan försvara att man tänjer regler lite som man vill. Man gnäller på bilister för hur de kör och får gångtrafikanter för att de inte ser sig om orendligt. Man till och med gnälkler på de som cyklar för långsamt.

Lagar gäller ALLA, punkt


Jaha.. Ja, det var ju du som gnällde över cyklisterna, så då har du rätt i det iallafall; Det är ett himla gnäll.

Skönt att höra att du tydligen då måste vara en av landets laglydigaste medborgare som tydligen aldrig kört för fort, felparkerat, gått mot rött, laddat ner något du inte får från internet, eller något annat. Grattis.
 
NIlssa, det resonemanget kan du applicera på gångtrafikaner, bilister, barnvagnsdragare, pensionärer, hundägare, rullskidåkare mm mm. Inte direkt utnik för EN grupp i trafiken.

Trafiken är ett SAMSPEL mellan flera grupper. Om då varje grupp håller sig till överebskomna regler så underlättar det för både den egna och andra grupper.

Jag hävdar att cyklister är extra utsatta, delvis har det med kulturen att göra, och tlll stor del även med den fysiska miljön. Jag tror det var det som TS också försökte påpeka.

Jag tror också att du och många andra hakar upp sig på en minoritet av alla cyklister som kör som dårar. Efter 10 års cykelpendling genom Sthlm skulle jag vilja påstå att kulturen har ändrats, alltfler cyklar, och de flesta cyklister kör med omdöme.
 
Jag tror också att du och många andra hakar upp sig på en minoritet av alla cyklister som kör som dårar. Efter 10 års cykelpendling genom Sthlm skulle jag vilja påstå att kulturen har ändrats, alltfler cyklar, och de flesta cyklister kör med omdöme.

Och du tror inte att det är så att cyklister hakar upp sig på en minoritet av de andra grupperna?

BTW: sts angrepp är inte ens värt at bemöta. han tappar helt fokus och går på person
 
NIlssa, det resonemanget kan du applicera på gångtrafikaner, bilister, barnvagnsdragare, pensionärer, hundägare, rullskidåkare mm mm. Inte direkt utnik för EN grupp i trafiken.

Trafiken är ett SAMSPEL mellan flera grupper. Om då varje grupp håller sig till överebskomna regler så underlättar det för både den egna och andra grupper.
Jag tycker också cyklister är extra utsatta.
För att ta ett exempel: om du försöker passera en väg på en kombinerad cykel-/gångöverfart så har du problem. Många bilister kommer bara stanna för gångare, cyklister får snällt vänta (vissa kan inte ens vänta på att en cyklist som kommer precis bakom en gångare ska få ta sig över). Inte heller verkar högerregeln gälla om cyklisten kommer från höger... Som cyklist är du kort sagt rättslös i det här läget.

Cykelvägar tenderar dessutom att vara avgrävda lite här och var. Det är alls inte ovanligt att plötsligt komma fram till en plats där cykelbanan är *helt* avspärrad (och avgrävd), med resultatet att man är tvungen att cykla tillbaka upp till nån kilometer för att ta en annan väg. Ingen skulle nånsin komma på tanken att gräva av en bilväg, inte ens i ett villaområde, utan att sätta up en skylt om att vägen nu var en återvändsgränd...

Resultatet av det här är såklart att man som cyklist känner att det *är* vilda västern som gäller. Du kommer bara *kunna* ta dig fram på ett effektivt sätt om du är villig att tänja lite på reglerna.

Det här tycker dock inte jag heller är en ursäkt att bete sig helt vansinnigt i trafiken, men jag ser ju långt mycket hellre en cyklist som kommer farande i för hög hastighet än en bilist som gör detsamma.
 
NIlssa, det resonemanget kan du applicera på gångtrafikaner, bilister, barnvagnsdragare, pensionärer, hundägare, rullskidåkare mm mm. Inte direkt utnik för EN grupp i trafiken.

Trafiken är ett SAMSPEL mellan flera grupper. Om då varje grupp håller sig till överebskomna regler så underlättar det för både den egna och andra grupper.

Alla de grupper du ovan räknat upp bryter/tänjer godtyckligt på lagar.

För övrigt så har du fel; Det resonemanget är inte samma för alla. Om du tycker det, så är du välkommen att visa exempel på när det då står en stolpe mitt i körfältet på en väg, och lagen säger att bilisterna ska köra där. Det är tyvärr inte ens särskilt ovanligt för cyklister.

Och du tror inte att det är så att cyklister hakar upp sig på en minoritet av de andra grupperna?

Jag tror diskussionen från början handlade om hur man planerade cykelvägar och skaderisker, inte att TS gnällde på någon annan trafikkantgrupp.

BTW: sts angrepp är inte ens värt at bemöta. han tappar helt fokus och går på person

Det var ju tråkigt att du tog det som ett angrepp. Tyckte bara man skulle leva som man lärde, typ. Men nog om det.


+1 på Ayrin igen! :)
 
OK, jag ger upp, Cyklister är en helt speciell grupp som man ska tycka synd om. Om man vill ha ett samspel så är det mest synd om cyklsisterna. Om man vill ha ömsesidig förståelse så är det mest synd om cyklisterna. Ni har övertygat mig.

Om exemplet som ska bemötas är med en stolpe som står i vägen så har hela diskussionen spårat ur. Om man tar som intäkt att det inom all grupper finns de som bryter eller töjer mot lagar och regler och sen tycker att då är det OK så är det mest synd om cyklisterna.

Hoppas ni alla får en bra dag. nästa gång en cyklist kör på mig på ett övergångsställe kommer det dock att bli mest syn om den cyklisten, det är ett löfte.
 
Om exemplet som ska bemötas är med en stolpe som står i vägen så har hela diskussionen spårat ur.

På vilket sätt innebär det att diskussionen har spårat ur?

På väg till mitt jobb (4 km) kan jag oftast räkna med att där står 5-6 bilar mitt över cykelstigen (inte sällan parkerade). Samt en hel drös fotgängare som oftast inte uppmärksammat att det ens är en cykelstig. I dessa fall går det oftast inte att passera på cykelstigen öht utan att köra ut antingen på vägen, gräset eller trottoaren.

Hur ofta händer det som bilist att du stöter på hinder som tvingar dig att köra upp på trottoaren eller ner i diket för att passera?

Jag använder inte cykelstigen när jag cyklar till jobbet längre för det tar mig nästan dubbelt så lång tid som när jag använder vägen.
 
Frågan kvarstår: för vem bygger Sollentuna kommun cykelbanor, för det är ju inte gratis. Kanske är det för gamla och barn. Hemmavid tex så byggs liknande cykelbanor där många barn cyklar till skolan, det är bra tycker jag. Men det är inte rimligt för en vuxen på en vanlig cykel att cykla där.
 
Och du pratar om att spåra ur...

Om exemplet som ska bemötas är med en stolpe som står i vägen så har hela diskussionen spårat ur. Om man tar som intäkt att det inom all grupper finns de som bryter eller töjer mot lagar och regler och sen tycker att då är det OK så är det mest synd om cyklisterna.

Du kom med påståenden om att det skulle vara lika för alla grupper, det var ett exempel på att det alltså inte är så, eftersom saker som stolpar mitt i vägen är ett faktum. Påstå inte att något spårat ur för att du inte kan bemöta det.

Undrar fortfarande hur mycket du cyklar?
 
OK, jag ger upp, Cyklister är en helt speciell grupp som man ska tycka synd om. Om man vill ha ett samspel så är det mest synd om cyklsisterna. Om man vill ha ömsesidig förståelse så är det mest synd om cyklisterna. Ni har övertygat mig.
Jag tycker inte dina kommentarer handlat om samspel eller ömsesidig förståelse, utan om att folk (framförallt cyklister) ska följa reglerna och därmed basta. Övriga har försökt peka på att det är väldigt svårt att ta sig fram överhuvudtaget om man gör detta som cyklist.

Om exemplet som ska bemötas är med en stolpe som står i vägen så har hela diskussionen spårat ur. Om man tar som intäkt att det inom all grupper finns de som bryter eller töjer mot lagar och regler och sen tycker att då är det OK så är det mest synd om cyklisterna.
Jag har faktiskt ingen aning om vad du vill komma fram till här...

Hoppas ni alla får en bra dag.
Tack detsamma! :)

nästa gång en cyklist kör på mig på ett övergångsställe kommer det dock att bli mest syn om den cyklisten, det är ett löfte.
Tror ingen här försvarat att köra på någon. Verkar om inte annat som ett ineffektivt sätt att ta sig fram på, man tappar *mycket* fart på att försöka ta sig över en annan trafikant... ;)

För att vara mer seriös, att köra på en annan trafikant är inte heller att "tänja på reglerna" utan en olycka. Att det föregicks av att personen i fråga körde mot rött gör det ju helt klart värre.

Sedan kan ju tilläggas att man alltid ska ha uppsikt över övriga trafikanter, även om man själv "gör rätt". Det finns en hel del tillfällen där högersvängande bilar/cyklar har grönt samtidigt med gångarna, och (aningen färre) där någon helt enkelt begår ett misstag.
 
Frågan kvarstår: för vem bygger Sollentuna kommun cykelbanor, för det är ju inte gratis.

I normala fall hade jag uppmanat dig att köpa från en annan leverantör, men nu har ju kommunerna ett näst intill ohotat monopol på vissa sorters verksamhet, så det är ju svårt.

Om man vill komma någon vart här tror jag att den lättaste vägen är att lära känna folk i flera lokaltidningar, och dra igång ett massivt men behärskat mediadrev mot cykelbanornas utformning. Inte mot politikerna som fattar besluten (för då tvättas inte skiten bort när de kovänder), inte mot entreprenören som utför arbetet (för dom "gör bara sitt jobb") och inte mot kommunen som organisation (för då är man anti-demokratisk), utan just mot utformningen.

Som vi sett i tråden är det också väldigt viktigt att hålla sig väl med övriga trafikanter, annars kommer debatten snabbt att spåra ur med praktexempel på skitbeteende från olika grupper.

Låter det omständigt? Det tycker jag också.
 
Om man vill komma någon vart här tror jag att den lättaste vägen är att lära känna folk i flera lokaltidningar, och dra igång ett massivt men behärskat mediadrev mot cykelbanornas utformning.

Om jag tittar på hur det ser ut hemma så är utformningen av nya cykelbanor bra -för barn. Det blir säkrare för dom att cykla till skola och träning osv. vilket jag som förälder tycker är mycket bra.

Det enklaste, och gratis, vore väl att kasta ut lagen om att cyklister måste cykla på cykelbana om det finns. Visst, det blir _lite_ jobbigare för bilisterna, men det blir avsevärt bättre -och säkrare, för cyklister och fotgängare. En sån lagändring skulle vara i linje med det faktum att cyklister är väldigt olika. Från barn och gamla för vilka det är livsfarligt att köra bland bilar, till jobbpendlare som jag, som ofta håller samma tempo som bilarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1

Liknande trådar