Cykelbanor och inbyggd skaderisk

Haha, väldigt roligt. Speciellt när han krockade in i polisbilen. :)

Ja roligt, men undrar om killen tycker det vore lika OK om en bilist gjorde samma sak. körde rakt in i allt som stod i vägen. Eller hävdade att en bilväg är inte alltid bästa stället att åka bil på (trottoaren är ibland mycket bättre, för att inte tala om cykelvägen)
 
Ja roligt, men undrar om killen tycker det vore lika OK om en bilist gjorde samma sak. körde rakt in i allt som stod i vägen. Eller hävdade att en bilväg är inte alltid bästa stället att åka bil på (trottoaren är ibland mycket bättre, för att inte tala om cykelvägen)

Skumt exempel. Med en bil är det en avsevärt större risk att döda eller allvarligt skada någon.
Om man inte förstår skillnaden mellan att tänja lite på trafikreglerna som cyklist och att göra det som bilist bör man nog undvika att framföra fordon överhuvudtaget.
 
Senast ändrad:
Skumt exempel. Med en bil är det en avsevärt större risk att döda eller allvarligt skada någon.
Om man inte förstår skillnaden mellan att tänja lite på trafikreglerna som cyklist och att göra det som bilist bör man nog undvika att framföra fordon överhuvudtaget.

Inte ett dugg skumt. Om man inte förstår att regler gäller alla ska man nog inte ut i trafiken alls. Cyklister (och nu generaliserar jag) tycks tro att regler är mera som guidelines. Blev senast igår påkörd på övergångsställeyt. Cykelmarodören såg tydligen rött ljus som något man kunde tänja på.

Väx upp, bete er som vuxna och ni kommer bli behandlade som såna
 
Tar inte ställning så utan tyckte bara att det var ganska roligt. Jag gillar inte cyklister på väg genom Stockholm city på morgonen, rena vilda västern minst sagt, men träningscyklar själv så jag är kluven.

Ja roligt, men undrar om killen tycker det vore lika OK om en bilist gjorde samma sak. körde rakt in i allt som stod i vägen. Eller hävdade att en bilväg är inte alltid bästa stället att åka bil på (trottoaren är ibland mycket bättre, för att inte tala om cykelvägen)
 
Inte ett dugg skumt. Om man inte förstår att regler gäller alla ska man nog inte ut i trafiken alls. Cyklister (och nu generaliserar jag) tycks tro att regler är mera som guidelines. Blev senast igår påkörd på övergångsställeyt. Cykelmarodören såg tydligen rött ljus som något man kunde tänja på.
Tja, jag skulle nog påstå att många bilister gör precis så... Har mött en del bilar på cykelbanorna (och nej, det är inte arbetsfordon jag syftar på), och högerregeln verkar inte gälla, utan störst (eller möjligen mest aggressiv) går först. Kort sagt, idioter finns det gott om, oavsett fortskaffningsmedel.

Sedan måste jag väl erkänna att jag följer regler jag ser ett värde i (alternativt sådana jag misstänker att jag kommer få sota för att jag bryter). Jag följer inte slaviskt regler bara för att de finns.

Väx upp, bete er som vuxna och ni kommer bli behandlade som såna
Självklart, det är bara sådana med barnasinnet kvar som cyklar ;D. Jag anser också att både vuxna och barn ska behandlas med respekt.
 
Inte ett dugg skumt. Om man inte förstår att regler gäller alla ska man nog inte ut i trafiken alls. Cyklister (och nu generaliserar jag) tycks tro att regler är mera som guidelines. Blev senast igår påkörd på övergångsställeyt. Cykelmarodören såg tydligen rött ljus som något man kunde tänja på.

Väx upp, bete er som vuxna och ni kommer bli behandlade som såna

Det är skillnad på tänja och bryta.

Den som kör mot rött ljus utan att ens uppmärksamma att det kommer någon på övergångsstället "tänjer" inte. Det är tokfel, trafikfarligt och vansinnigt.

Att däremot använda körbanan (utan onödigt söl) eller trottoaren (i gångfart) när cykelbanan är blockerad, trafikfarlig eller full av glaskross är att tänja.

Själv har jag råkat ut för obehagligt många incidenter när fotgängare kliver ut mot röd gubbe en meter framför framhjulet. Tycker ibland att det borde krävas körkort för att gå till fots i trafiken...
 
Inte ett dugg skumt. Om man inte förstår att regler gäller alla ska man nog inte ut i trafiken alls. Cyklister (och nu generaliserar jag) tycks tro att regler är mera som guidelines. Blev senast igår påkörd på övergångsställeyt. Cykelmarodören såg tydligen rött ljus som något man kunde tänja på.

Jo, väldigt konstigt exempel. Jag antar att du inte cyklar, eller iallafall inte särskilt mycket?
Jag försvarar inte att cykla mot rött, det stör jag mig också ofta på de som gör, annat än om det är tomt på trafik.
Men om vi bortser från rödljuskörningar så är det ett j-a gnäll på cyklister till höger och vänster. De ska hålla sig på cykelbanor, låta bli både väg och trottoar, osv.. Oftast finns det faktiskt en anledning till att man t.ex. cyklar på vägen istället för cykelbanan. Cykelbanorna har grenar och liknande som hänger in över dem, folk som går utan att se sig för eller tar upp hela cykelbanan, bedrövlig beläggning, fordon och annat uppställt så det blockerar, stolpar placerade mitt i cykelbanan(!), osv. Listan kan göras nästan hur lång som helst. För att inte tala om hur ofta de bara försvinner..
Som cyklist räknas du som fordon och ska följa trafikreglerna, men du är inte välkommen eller respekterat som trafikant någonstans. Jag undrar hur många bilister som skulle acceptera samma sak på bilvägen? De lär bli VÄLDIGT fåräknade!

Det finns många lagar för cyklisterna som är vansinniga. Om man tänjer på dessa, på ett säkert sätt, som cyklist för att man vill kunna ta sig fram på ett vettigt sätt ser jag inte problemet med det. Och en liten hint till bilister som stör sig; Undrar om ni skulle föredra att alla cyklister också satta sig i bilen? Ettpar hundra bilar till i kön, det skulle säkert vara posetivt...

Om det skulle satsas lite på att göra trafikmiljön bättre för cyklister skulle det inte vara vilda västern på samma sätt, som niklaz skrev.

+1 på det GustavOh och Ayrin skrev för övrigt..


Väx upp, bete er som vuxna och ni kommer bli behandlade som såna
Rätt nyfiken på vad du menar med detta?
 
Rätt nyfiken på vad du menar med detta?[/quote]

att dte är ett himla gnäll. det är endast cyklister som utan att skämmas kan försvara att man tänjer regler lite som man vill. Man gnäller på bilister för hur de kör och får gångtrafikanter för att de inte ser sig om orendligt. Man till och med gnälkler på de som cyklar för långsamt.

Lagar gäller ALLA, punkt
 
Att som cyklist följa regler och principer och tro att det räcker med det är rent livsfarligt. Man behöver, förutom att ha barnasinnet kvar, också kunna förutsäga allsköns märkligt beteende hos fotgängare, bilister, framförallt taxibilar, och inte minst andra cyklister.

Att framföra en cykel på ett vettigt sätt har inte mycket med trafikregler att göra. Snarare måste man anpassa sig till gällande kultur och se till att vara väldigt tydlig. Om det innebar att köra laglydigt så vore det toppen, men så är det inte.
 
NIlssa, det resonemanget kan du applicera på gångtrafikaner, bilister, barnvagnsdragare, pensionärer, hundägare, rullskidåkare mm mm. Inte direkt utnik för EN grupp i trafiken.

Trafiken är ett SAMSPEL mellan flera grupper. Om då varje grupp håller sig till överebskomna regler så underlättar det för både den egna och andra grupper.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1

Liknande trådar