Cykelbanor och inbyggd skaderisk

Suck själv, har du själv läst din länk? Se tex sid 12. så om du tar och läser din länk och sen även min så ska du se att jag och dina länkar är överens. Du citerande inte du skrev "min tolkning...". Du har rätt till den, men just nu råkar den ju stå i strid med två olika skrifter

Läs om, läs rätt.
Jag började med att citera:

"Som cyklist har du väjningsplikt när du kommer från cykelbana in på väg.
Som bilist ska du dock ge cyklister som är ute på, eller just ska ut på cykelöverfarten, tillfälle att passera."

Detta står ordagrant på sida 14 i publikationen jag länkade till. Alltså är det inte något jag tror.

SEN skrev jag min tolkning, tydligt för att det inte skulle ses som något annat, eftersom både har skyldigheter. Då måste man alltså göra en tolkning om hur det ska fungera. Tolkningen är något alla måste göra. Om de sen har rätt eller fel, det får vid behov en domstol avgöra i lämpliga fall, där de gör just en tolkning av lagen.
Således kan jag inte se att min tolkning står i strid med något som står i publikationen.
 
Alltså: det är skillnad på "en korsande cykelbana" och en cykelbana som så att säga hör till vägen.

Grundregeln i trafiken är ju att lämna företräde till fordon som kommer från höger.
 
Vid en ytterligare genomläsning är det ganska uppenbart att det pratas om varandra. Det är en himmelsvid skilnad på övergångsställe (och läs igen så der du att jag började med at ställa en fråga om det var det som avses) och en cykelbana som går bredvid en väg.

Det underlättar ju om man pratar om samma sak så att säga.

Sen ett tips Stefan. Då du citerar en skrift så visa detta tydligare, Du lade in ett citet inm din text utan vare sig indrag eller inom dubbelfnuttar. Inte enkelt att då veta vad som är citat och inte.

Christian, som också fixar lite kaffe. Denna storm i ett vattenglas är för min del över
 
Vid en ytterligare genomläsning är det ganska uppenbart att det pratas om varandra. Det är en himmelsvid skilnad på övergångsställe (och läs igen så der du att jag började med at ställa en fråga om det var det som avses) och en cykelbana som går bredvid en väg.

Ok, jag syftade på cykelöverfarter. Dock får jag nog säga att merparten av de övergångsställen/cykelöverfarter jag sett är just kombinerade sådana, och sällan bara övergångsställen. Kanske undantaget inne i stan tex. Sthlm city, minns inte riktigt hur det brukar se ut där, men å andra sidan cyklar man ofta på vägen där, och har således inte så många överfarter i korsningar som skiljer sig mot bilarnas.
 
Det är nog ingen som sagt enot dig att vanliga trafikljus gäller.

Men detta handlar ju om en situation där både den svängande bilen och cykeln har grönt.

Apropå det finns en riktigt läskig fälla i min hemstad, mellan stadens centrum och IKANO, ett shoppingcenter. På den sträckan regleras den dubbelriktade cykelbanan av ett enda trafikljus.
Där ahr jag blivit stående och sett bilar komma svängande - det är tydligt att de har svängfil med grön pil. När det blir grönt för cyklisten slår tydligen signalen om till grön skiva - eller möjligen (har andra påstått) slockanr den - ty bilströmmen fortsätter och så gott som ingen iakttar väjningsplikt. Detta är speciellt lurigt om man kommer från stan och har bilfilen till vänster om sig.

Det rimliga borde nog i detta fall vara att svängfilen får rött när cyklisterna får grönt.
 
Jag har framfört det tidigare i det här forumet och jag framhärdar i att tro att det bara är de med lite anarkistisk läggning som blir kvar som cyklister. På de flesta sträckor ( i alla fall i Göteborg) är det så knöligt att ta sig fram hundra procent laglydigt ( t.ex. går cykelbanan hundra meter på ena sidan vägen, sedan vänta på rödljus både för korsande väg och för att korsa den väg man färdas på sedan hundra meter på andra sidan osv, eller att cykelbanan används som gratis korttidsparkering helt accepterat av P-vakter ) att de skulle gå fortare att promenera.

Konstigt att ingen politiker tänker på att satsa på cyklisterna som en klimatåtgärd. Holland har cirka 60 % av lokaltransporterna på cykel. Det vore ingen omöjlighet med lite vilja i alla fall i södra tredjedelen av Sverige. Nu ligger väl cykel på 10- 20 % av lokaltransporterna..
 
Behöver någon ett gott skratt i eländet? Gå till biblioteket och leta fram Staffan Skotts bok "Till Hjuls". Cykelhumor A-Ö, inklusive cykelbanor.
 
Underlätta hellre än försvåra

Jag har framfört det tidigare i det här forumet och jag framhärdar i att tro att det bara är de med lite anarkistisk läggning som blir kvar som cyklister. På de flesta sträckor ( i alla fall i Göteborg) är det så knöligt att ta sig fram hundra procent laglydigt ( t.ex. går cykelbanan hundra meter på ena sidan vägen, sedan vänta på rödljus både för korsande väg och för att korsa den väg man färdas på sedan hundra meter på andra sidan osv, eller att cykelbanan används som gratis korttidsparkering helt accepterat av P-vakter ) att de skulle gå fortare att promenera.

Konstigt att ingen politiker tänker på att satsa på cyklisterna som en klimatåtgärd. Holland har cirka 60 % av lokaltransporterna på cykel. Det vore ingen omöjlighet med lite vilja i alla fall i södra tredjedelen av Sverige. Nu ligger väl cykel på 10- 20 % av lokaltransporterna..

Ja inte skulle det krävas mycket mer än inlevelse och förstånd för att underlätta för cyklisterna istället för att hindra och försvåra. Om man underlättar för cyklister blir det mer cykling helt enkelt.
 
Stefan, vad du tror är inte så intresant. Läs på transportstyrelsens webblats. De VET

http://www.transportstyrelsen.se/sv...rullstolsburen-rullskridskor/Overgangsstalle/

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram gående. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.

Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.

Den länken är väll ganska oväsentlig. Den gäller ju bara rena övergångsställen enligt texten?
Däremot fanns det en länk till pdf doc. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV10107_utg6.pdf
Som jag förstår det (efter ögnat doc.) har cyklisten väjningsplikt vid en obevakad cykelöverfart över en väg.
Däremot har billisten väjningsplikt i en korsning om han svänger höger om det finns en cykelöverfart.
Billisten har alltid väjningsplikt vid bevakade cykelöverfarter om cyklisten har grönt, detta oavsett vad billisten har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Dåliga cykelbanor främsta orsaken till allvarliga skador Landsvägscykling 1

Liknande trådar