• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

1kocken; sa:
.....Jag tycker också att det är direkt osmakligt med praktiska skytteformer som liknar militära och polisiära tjänsteskjutningar något som är på är på uppsving inom pistolskyttevärlden.....


.....Jag tror inte att jag genom mitt inlägg här kommer att få ett stopp av ”vapenförsäljningen” på Teknikmagasinet, hindra pistolskyttar från att hamstra trubbnosiga pistoler eller alla Sveriges seriösa pistolskyttar att ta avstånd från praktiskt skytte....

Jag skall inte säga så mycket om bruk av soft air vapen i combatsport. Det har jag ingen erfarenhet av. Jag tycker dock att det verkar litet olustigt att sikta på folk med något som i alla fall rätt långt påminner om ett riktigt vapen.

Det jag reagerade på är att du påstår att praktiskt skytte skulle vara osmakligt och att folk som sysslar med praktiskt skytte inte skulle vara seriösa pistolskyttar. Varvör skulle praktiska skyttar vara mindre seriösa än andra pistolskyttar?

Det du kallar för seriöst pistolskytte är ju ingenting annat än en simulerad pistolduell. Att en duell skulle vara mindre osmaklig än militärt eller polisiärt pistolskytte förstår jag inte.

Inom praktiskt skytte är man dessutom petnoga med säkerheten, något som det tyvärr slarvas med en hel del inom det traditionella "seriösa" pistolskyttet.

Jag har flera gånger sett utövare av traditionellt "seriöst" pistolskytte hantera sitt vapen på ett sätt som får håret att resa sig på en som sysslat med praktiskt skytte.
 
1kocken; sa:
finna statistik över detta.

Klar är däremot att de flesta illegala vapen (80 - 90 %) har någon gång varit legala. Varje gång _Erik eller uao har inbrott i sitt vapenskåp/blir rånad på vapnet osv. blir dessa vapen tillgängliga för kriminella.

Då kan jag glädja dig att hemma hos mig så finns det inga skjutvapen, dom kan bara ta mina köksknivar. :)

När man läser tidningarna så verkar det som om de flesta vapen som används vid rån o.d numer är automatvapen, k-pist, ak4:a, ak5:a osv. Denna typ av vapen tror jag inte "Svensson" har hemma i sitt vapenskåp. Men än en gång vad har detta med Airsoft att göra ?

//Uffe
 

Guest

Gäst
Nu handlar tråden definitivt inte om airsoft längre... Vilket är lite synd. Jag är föga intresserad av att läsa olika individers listor över olika byråers statistik och att det är omoraliskt att skjuta iväg en plastkula på en polare.

Håller med angående friluftsliv/friluftsaktivitet. Det är där felet är, det är en rätt stor skillnad och givetvis handlar det om en aktivitet då det helt enkelt inte är så stort ännu (kanske inte ens kan bli) att det blir något mer. Det är en rolig grej man kan göra. Rejält mycket roligare än att spela liknande datorspel mot kompisarna, dessutom grymt bra träning.
Jag har inte (medvetet) försökt få airsofthobbyn stämplad som friluftsliv men det jag menar är att jag tycker att den mycket väl kan diskuteras i en tråd som heter "Övrigt (Här hittar du allt annat)" på en sida som den här. Jag gjorde en trevare och sysslar inte ens själv med airsoft längre, jag frågade i mitt första inlägg om någon på sidan sysslar med airsoft och hade med en liten inledande förklaring för de som inte visste/vet vad det är. Inget annat.

"När vi i ökad omfattning omger oss med militära vapen och självskyddsvapen, oavsett om det är riktiga vapen eller "leksaksvapen" finns det också en risk att vi förmedlar en bild av att vi tycker att det är OK att använda vapen mot människor eftersom det så militära vapen används"

Vi tycker redan det är Ok att använda vapen mot människor. De riktiga vapnen är tillverkade för att skada och döda människor. Polisen till och med i Sverige skjuter redan skarpt mot demonstranter och oskyldiga, militären har gjort det här och fortsätter i större delen av världen, vapenindustrin är en av de största och kriminella gäng och delar av vissa länders krigsindustri går hand i hand över slagfälten.
Det verkar som om en stor del av problemet är vapnens trovärdighet, paintballmarkörer, vattenpistoler och barnens sugproppspickadoller är det ingen som hoppar på här varpå jag drar den slutsatsen. Blir det någon skillnad? I så fall vilken? Jag ser ingen skillnad.

Om det sen är illegalt att spela airsoft i kronans kläder vet jag inte. Tycker nästan att de får skylla sig själv om de nu säljer ut paltorna på överskott. Och som vissa inser klär man sig i kamouflagekläder för att inte synas, mönstret har en funktion för de som inte förstått det. Om det av någon anledning är just det svenska m/90 mönstret som sticker i ögonen på somliga så är dessa mer än välkomna att ägna tid åt att uppfinna ett nytt, lika effektivt mönster, få det tryckt på tyg, sy ihop det till kläder och sälja det till folk som vill spela airsoft. Om inte kan sådant klagande läggas ner för alternativen är inte så många. Det finns en anledning till att försvaret har sitt distinkta kamouflagemönster och ja det är anpassat till svensk terräng.

Det jag vill ha sagt är att klagomålen börjar bli lite väl märkliga och många av de går igen, jag tror inte vi kommer någon vart längre.

- John
 
1kocken; sa:
_Erik_; sa:
uao; sa:
1kocken; sa:
Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Fullbordade mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång (misshandel samt vållande till annans död) Statistik från Brottsförebyggande rådet för 2002

Mot kvinna med användning av skjutvapen 10
Mot man med användning av skjutvapen 48
Mot person med ”kön okänt” 1
Totalt 59

Därtill kommer vådaskott, självmord och oklara omständigheter. Enligt Södersjukhusets skrift Storstadsvåld, (Umeå 2000) dör totalt omkring 200 personer per år till följd av skottskador. Dessa siffror är ett par år gamla och dessvärre talar mycket för att SÖS siffror måste skrivas upp.

Är det inte så att de flesta morden inom Sverige är kriminella gäng som gör upp med varandra ?? Vad har det med Airsoft att göra ?


Hur många legala skjutvapen är förövrigt med i den statistiken? Om en ansvarsfull jägare köpen en 50bmg
istället för en vanlig älgstudsare vad spelar det för roll? Kan man inte skjuta ihjäl folk med ett 22 kalibrigt salongsgevär? När ska folk fatta att det inte spelar roll vilka legala vapen som finns tillgängliga. Alla brott skulle ske ändå givetvis.
Man ska ändra på dom personer det behövs ändring på
inte på vapnen. Man kan likagärna döda med en kniv, tegelsten eller vanlig träpinne..

Vad detta nu har att göra med combatsport kan ju ju oxå undra :)

Ang. anknytningen till Airsoft se inlägg 1,2 och 4.

Vad gäller hur många legala/illegala skjutvapen som använts vid de dödsskjutningar som skedde under 2002 har jag inget svar. Det är svårt att finna statistik över detta.

Klar är däremot att de flesta illegala vapen (80 - 90 %) har någon gång varit legala. Varje gång _Erik eller uao har inbrott i sitt vapenskåp/blir rånad på vapnet osv. blir dessa vapen tillgängliga för kriminella. Den skötsamme Erik blir således den som, om än säkerligen ofrivilligt, tillgodoser den undre världens behov av vapen. Självklart är det då mycket allvarligare om de vapen som stjäls är hel- eller halvautomatiskt militära vapen än traditionella jaktvapen eller 22:eek:r.

Visst lär det också gå att slå ihjäl människor med pinnar och tegelstenar. Det är dock mycket lättare att uppnå sitt mål med hjälp av ett skjutvapen, särskilt med ett skjutvapen som är av grov kaliber eller kan skjuta många projektiler på kort tid.

Vem har sagt att 90% av alla illegala vapen i sverige, varit legala i sverige?

Om man inkluderar alla som varit lagliga så tillvida att de ursprungligen förvärvats legalt av organisationer eller privatpersoner någonstans i världen låter det mindre konstigt. Svårt att köpa illegalt direkt från fabrik.

I grund och botten handlar det om att man inte kan ignorera den nytta som vapenägandet skapar i form av såväl fritidssyssla, som jaktredskap och som allmänt som glädjekälla .

Mot det får man väga den direkta och indirekta skada som vapenägandet åsamkar samhället. Och då måste man utgå från marginaleffekter. Dvs hur skulle ett totalförbud mot skjutvapen påverka den allmänna tillgången på vapen för buset? Kortsiktigt skulle tillgången inte förändras mycket alls. På medellång sikt skulle priserna på svarta marknaden öka ngt på grund av att utbudet inte växer i takt med efterfrågan. På lång sikt kommer dock insmuggling återställa balansen och totaleffekten skulle vara minimal.
 
Siffran 90% är säkrast att tillämpa på: illegala vapen som tidigare har varit legala, sett till välden i stort.

Mycket talar dock för att siffran är densamma i Sverige.

Bland annat: att antalet stulna eller förekomna skjutvapen under 2002 var ca. 1800 st. Att tillverkningen av sk. "lunchvapen" i Sverige är mycket litet och att antalet illegala vapen tillverkade i Sverige troligtvis är nära på noll.

Kommer det då inte in en massa illegala vapen från utlandet? Jo kanske. Tullen gjorde dock bara 33 beslag av skjutvapen vid 18 tillfällen under 2002. (Det finns också andra vägar som vapen tas in i Sverige men det är inte av intresse här.)

Men (återigen) visst finns det också en beaktansvärd vapenägartradition i Sverige. Vi har en mängd jägare som är duktiga på både vapenhantering och viltvård. Vi har också framstående idrottsmän som Magdalena Forsberg och Pia Hansen som använder vapen i sin sportutövning. Jag har inget intresse i att argumentera för att dessa framstående jägare och idrottsmän inte ska få ha vapenlicenser. Vapen kommer alltid att finnas i vårt samhälle i olika former. Den idealist som förespråkar att vapen borde totalförbjudas kommer att bli besviken. Den debattör som uppfattat mina inlägg på detta vis har antingen inte läst hela serien av inlägg eller vägrat ta till sig eller ens reflektera över mitt budskap.
 
Shultze; sa:
Det finns säkerligen folk som spelar airsoft där det inte bör spelas. Liksom det finns folk som kör MTB på ställen där det av olika anledningar är förbjudet. -

Det är säkerligen mycket svårare att bli träffad av en mountainbike i ögat och bli blind än av en paintballkula, John. Bra jämförelse.

Stef
 
[/QUOTE]

Din är om möjligt ännu dummare!! [/QUOTE]

Jo det är mycket möjligt. Jag är bara orolig för allas
skull när det finns pojkar ute i skogen utan vapen-
utbildning och säkerhetsutbildning. Det har alla jägare
iaf.

Stef
 
Shultze; sa:
Polisen till och med i Sverige skjuter redan skarpt mot demonstranter och oskyldiga, militären har gjort det här och fortsätter i större delen av världen,

Polisen använder sina vapen i nödvärn. Syftar du på
Hannes Westberg-domen så gjorde begick inte polisen tjänstefel. Det har det svenska rättssystemet sagt.
Den svenska militären sköt senast mot civila 1931
i Ådalen, och är förbjudna att sättas in i civila situationer efter det. De använder sällan sina vapen utomlands heller. Och om de gör det, gör de också det i nödvärn, och under FN-flagg.

Stef

[Ändrat av straylight 2003-12-02 kl 18:59]
 
straylight; sa:
Jo det är mycket möjligt. Jag är bara orolig för allas
skull när det finns pojkar ute i skogen utan vapen-
utbildning och säkerhetsutbildning. Det har alla jägare
iaf.

Jag är desto mer bekymrad över alla som kör bil som om de vunnit körkortet på lotteri. De där utbildade jägarna skjuter ju bärplockare till höger och vänster.

Pojker som inte skjuter med soft air-puffror bygger slangbellor och skjuter stenkulor med. Jag vet i alla fall vad jag föredrar, soft air-guns kan de i alla fall inte köpa utan att vara 18 (såvitt jag vet) så där får man ju hoppas att det är nån vuxen inblandad som har lite sunt förnuft.

Och sen måste man inte använda soft air-guns, det finns ju faktiskt laser-tag och paintball.
 

Guest

Gäst
Straylight:

Får man en MTB i ögat är man blind. Men whatever, det är inte det som det handlar om. Folk spelar på platser där man inte får och folk cyklar på platser där man inte får. Airsoftspelare riskerar att skada människor ja, och MTB åkare på fel plats kan förstöra unik skog och natur. Det var du och inte jag som började jämföra en 6mm plastkula med en cykel då det gäller ögonskador.

Hannes är en av flera som blev beskjuten och en av få (som tur är) som blev träffad i Gbg, dock inte den enda. Polisen skjuter MOT oskyldiga. Så och militären och förutom militär och polis har vi även andra, kriminella såsom Hells Angels vs. Bandidos där jag bor, där snackar vi pansarskott och uppenbarligen ingen utbildning då p-skottet avlossades från en bil.
Dessutom har det funnits medborgargardet. Gardet i Sveg sköt mot demonstranter för att ge stöd åt polis, detta skedde med jaktvapen. Här uppe i norrland där jag för tillfället befinner mig finns det även horder av tyskar och stockholmare som jagar, de flesta av de skickliga och laglydiga, andra berusade och ytterligare andra för gamla. De har fått sin licens och tagit sin examen men det var för länge sen.

Att det bara är "pojkar utan vapenutbildning" i airsoftsammanhang är helt fel. Det är en stor blandning vilket enligt mig är en av de största fördelarna. Veteranerna har spelat airsoft i en sex-sju år, de flesta har gjort sin militärtjänst, de som inte har gjort det saknar knappast utbildning då det faktiskt är skillnad på en AK5:a och en airsoftkarbin. De ser lika ut men den ena har något som kallas rekyl och skarp ammo m.m. vilket kräver en annan typ av utbildning. Om du tjänstgjort med skarpt vapen klarar du av det men är inte en bra airsoftspelare av den anledningen, dock kan du sikta och skjuta bättre än gemene man. Du kan inte skruva i sär och rengöra ett hi-capmag eller höja/sänka en hop-up mekanism direkt bara för att du gjort lumpen, gått polishögskolan och tjänstgjort i främlingslegionen. Det är det här du inte verkar förstå, det är inte riktiga vapen alltså behövs inte samma typ av utbildning och disciplin.

- John
 

Guest

Gäst
Reenactment

Detta hör inte alls till konceptet Utsidan.se men jag måste bara fråga. Historisk reenactment är något jag håller på med lite. Reenactment är när man återspeglar historiska slag eller möjliga historiska slag. Vanligast är nog vikingatid men medeltid/senmedeltid ligger inte långt efter. Nu vill jag inte råka starta värsta diskussionen om reenactment på den här sidan men med tanke på airsoftdiskussionen vill jag gärna ha reda på vad de som gnäller om moral har att säga om reenactment.

Är det fel moraliskt att reenacta t.ex. Slaget vid Hastings eftersom folk dog då? Är det fel att köpa smidda eller slipade fightingvapen eftersom det är stål och stål används till att göra riktiga vapen?
Är det fel att skjuta med kanoner eftersom krut och andra sprängämnen dödar folk och har dödat folk?

- John