• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

Re: Snickesnack!

theDude; sa:
Combat-sporter är inte frilufsliv, då alla etiska och moraliska ideer har kastats överbord. Detta är ett odiskutabelt faktum!

Kanske är det därför du hittar detta inlägg under:
"Övriga (Alla andra aktiviteter)"

Leif...
 

Guest

Gäst
Mm, jag slumpade faktiskt inte fram kategorin under vilken jag placerade tråden.

Det här visade sig bli mer intressant än vad jag hade trott. Utsidans medlemmar är i princip uppdelade i två läger, de som definitivt är för och de som tycker att det är kul/intressant. Inte så många läger mitt emellan och dessa läger tillhör så vitt jag förstått i princip bara personer som är på väg mot endera hållet.

Jag vet inte riktigt vad som krävs för att en verksamhet skall bli en friluftsverksamhet men airsoft när det spelas rätt involverar (för gemene man) jäkligt jobbiga förhållanden, natur i allra högsta grad, taktik, kartläsning/navigering, bivackbygge/användande, de fyra elementen, spänning och kamratskap. Sen kommer det i en annan typ av förpackning än "normalt" och det är förpackningen vissa individer (här och i resten av samhället) har problem med. Problemen är av moralisk karaktär men det är en sak som känns lite skum för mig.
Betänk följande, om jag skrivit ett inlägg om skidskytte eller jakt hade ingen brytt sig. Inte ens då det ena är en militär gren och det andra involverar dödandet av levande varelser.

- John
 
Intressant

Intressant att det blev så hett, det kan jag iofs förstå.
Man får ju inte glömma att vi som människor har agresivitet i oss, och det är nog bra att leka ut den på olika sätt. Jag tror inte att vi blir mer våldsbenägna om vi spelar combatspel som ju dessutom är #¤"%#& kul.

Jag kan väl däremot hålla med om att det inte riktigt hör hemma här på Utsidan, men å andra sidan är det ju helt OK att diskutera det i ett forum som just är till för lite allt möjligt.

Intressant debatt dock och därmed ett bra ämne! :eek:)
 
Mig gör det i alla fall inte ett dugg om folk vill diskutera paintbollkrig i skogen eller liknande på Utsidan. (Rätt kul för övrigt fast det kan svida bra på nära håll :) ) Meningslöst att dra paraleller till dödsfall av skjutvapen etc, moralisera om våld osv. Det är ju bara lek. I slutändan är det väl Utsidans redaktion som ska avgöra vad som hör hemma eller inte.
 
jarlmoden; sa:
Mig gör det i alla fall inte ett dugg om folk vill diskutera paintbollkrig i skogen eller liknande på Utsidan. (Rätt kul för övrigt fast det kan svida bra på nära håll :) ) Meningslöst att dra paraleller till dödsfall av skjutvapen etc, moralisera om våld osv. Det är ju bara lek. I slutändan är det väl Utsidans redaktion som ska avgöra vad som hör hemma eller inte.

Håller med, jag har aldrig provat detta men skulle kunna tänka mig att göra det. Den som inte tycker om tråden behöver inte läsa den. Det är det fina med frihet, man kan välja vad man vill ta del av och då tycker jag inte man ska klaga på andras intressen.

Vad är friluftsliv ? Jag anser att aktiviteter som utförs utomhus i naturen är friluftsliv och därmed tycker jag att detta också är en form av friluftsliv.

Mvh
Uffe
 
Re: Snickesnack!

theDude; sa:
Peter Nermander:
Du kan orera bäst du vill om vilket ämne som helst. Men att du nästan utan undantag missar kärnan och det väsentliga, är en märkligt välutvecklad tallang som alldrig verkar svika!!!
Combat-sporter är inte frilufsliv, då alla etiska och moraliska ideer har kastats överbord. Detta är ett odiskutabelt faktum!

Intressant åsikt.
Vems "alla etiska och moraliska ideer" är det som kastats över bord?

Är det oetiskt/omoraliskt att skjuta plastkulor på kompsiar som vill vara med och leka?
Är det god etik att jaga eller fiska?

Vilka sporter är oetiska/omoraliska? Fäktning? Pilbågsskytte? Ridning?
Är scoutrörelsen omoralisk?

Jag vill inte svara på frågorna, men jag anser det vara ganska överdrivet att påstå att den som leker paintboll, mm kastar all etik över bord.
 
Friluftsliv handlar om naturupplevelser.

Att springa runt och simulera krig handlar om något helt annat. Ser ingen naturupplevelse att springa runt och skjuta mina kompisar med plastkulor. Men "combat sporter" som du kallar det kanske även utövas på skidor, vandrandes på fjället eller kanske med kajaker i skärgården?

Som jag sa tidigare, det finns flertalet forum och andra hemsidor som tar upp ämnet. Där kan man finna likasinnade som utövar detta.
 
sajberjohan; sa:
Friluftsliv handlar om naturupplevelser.

Att springa runt och simulera krig handlar om något helt annat.

Javisst, det har du rätt i. Jag är för friluftsliv och emot krigsliv, men jag har faktiskt lekt med tanken att skaffa jaktlicens, bara för att få möjlighet att smyga runt i skogen lite mer.
Fast det förstås, jag skulle kunna plocka svamp...
/Emma
 
haremma; sa:
sajberjohan; sa:
Friluftsliv handlar om naturupplevelser.

Att springa runt och simulera krig handlar om något helt annat.

Javisst, det har du rätt i. Jag är för friluftsliv och emot krigsliv, men jag har faktiskt lekt med tanken att skaffa jaktlicens, bara för att få möjlighet att smyga runt i skogen lite mer.
Fast det förstås, jag skulle kunna plocka svamp...
/Emma

Man kan jaga med kamera om man inte vill skjuta =)
 
Man kan jaga med kamera om man inte vill skjuta

Ja det var ju också en idé. =) För jag skulle kunna tänka mig att skjuta en liten ripa eller hare, men jag är nog inte särskilt intresserad av att äta den.Fast om jag ska smyga runt med kameran i skogen så känner jag mig som en fågelskådare, och det tycker jag är en mesig sport, så jag tror jag ska satsa på bärplockning istället.
/Emma