• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

Shultze; sa:
Straylight. Det är inte bara smygandet det handlar om. Det är med stor förhoppning om att fallet är annorlunda som jag utgår ifrån att du förstår detta och i ditt inlägg försöker vara sarkastisk.
Det inskränkta tänkandet bland flera medlemmar på Utsidan.se är stor. Varför? Ingen aning. Att det skall vara så fruktansvärt svårt att inse att vi i Sverige har något som kallas valfrihet. Det är helt upp till var och en att delta eller inte delta i t.ex. en aktivitet, ingen tvingas med på något sätt, du behöver inte om du är rädd för att testa nya saker o.s.v.
Det är dock även fritt att delta i diskussioner och kanske propagera mot något, såsom du här gör. Dock ser jag ingen saklighet eller något argument i ditt inlägg.
Om jag skulle skriva liknande, t.ex. "om ni nu måste åka längdskidor, kan ni då inte göra det utan stavar" i en skidtråd skulle folk tycka att jag var helt dum i huvudet, och jag kan garantera att folk undrar även om du har alla skruvar på rätt ställe efter ditt inlägg här. Det är inte lätt att veta allting om något man inte känner till men det du skriver bevisar att du antingen inte läst tidigare inlägg i tråden eller att du inte förstått de, i båda fallen är det ganska tråkigt.

Det finns säkerligen folk som spelar airsoft där det inte bör spelas. Liksom det finns folk som kör MTB på ställen där det av olika anledningar är förbjudet. Folk kör även mot rött ljus ibland, det är t.o.m. olagligt. Dock spelas de flesta seriösa spel och de spel jag varit med om på privatägda områden som tillhör diverse företag/butiker inom verksamheten. Det framgår enligt mig ganska tydligt i och med snacket om ganska komplexa skyttegravar som står att läsa i tidigare inlägg, men det krävs ju så klart att man läser detta för att få reda på den informationen.

- John :)

Klockrent inlägg :)
 
Tydligen så är detta en intressant hobby enligt många om man tittar på gensvaret tråden har fått.. Sedan så tror jag att man kan få mer ut på andra forum än utsidan... Men va fanken, kör så det ryker!!

(jag e mer rädd för tokdårarna med riktiga gevär under älgjakten!!)
 
Personligen tycker jag inte att combatsporter kvalar in under termen friluftsliv. Jag tycker inte att vansinnescyklade på MTB under någon timme heller kvalar in. Enligt min oigenomtänkta uppfattning så är det skälet till att man befinner sig utomhus som avgör. Utövar man en sport så är det en sport man utövar och inte friluftsliv. Detta även om man befinner sig utomhus i den vildaste vildmark. Därför kan en person på skidor utöva friluftsliv medans en annan person på likadana skidor utövar en sport, trots att de är i samma skog och i samma spår. Det är min definition och det är möjligt att jag har fått allt om bakfoten men än så länge så håller jag mig till den.

Hursomhelst så är det inget att vara ledsen för, varför vill man kalla det för friluftsliv?
Det handlar om låtsaskrig (vilket jag inte har något emot) alla som haft leksakspistoler vet att det är störtkul, vilket inte är det samma som att man gillar riktiga krig. Jakt utan avsikt att varken döda eller skada med den extra kryddan att ditt tilltänkta byte även jagar dig. Det är väl det som är huvudgrejen gissar jag, sedan kan det nog utspela sig var som helst även om en skog är lättast att få tillgång till.

Leif...
 
Det har under trådens gång blivit ett ordbyte. I det första inlägget står det "friluftsaktivitet" men nu verkar det handla om "friluftsliv".

Det finns många saker som är friluftsaktiviteter utan att vara friluftsliv, t.ex. orientering, skidtävlingar, löptävlingar. För att inte tala om forumet Träning här på Utsidan. Vad har DET med friluftsliv att göra?

De så kallade combatsporterna har ju intressanta ingredienser om man ser på t.ex. hur man skall sova och äta (om det är arrangemang som pågår flera dygn).

Det är ju inte alla laser-taggare som leker "vanligt" krig heller, vad sägs om de här snubbarna?
http://www.compulink.co.uk/~lasertag/images/preda75.jpg
 
För det första skulle jag vilja tillägga att jag inte är någon fanatisk motståndare till allt vad vapen heter. Jag ser ett behov av jakt, tycker visst att försvaret skall ha vapen och att vi har en, i huvudsak, fin tradition av målskytte i Sverige.

Vad jag däremot vänder mig emot är den ökade militariseringen av traditionella vapenägarformer och "lek". En jägare bör inte söka licens till ett 12.7 mm prickskyttegevär som används för att skjuta sönder minor på 1400 meters avstånd. (Jägare i Stockholmsområdet om jag inte minns fel, han fick ingen licens.) Inte heller bör butiker som Teknikmagasinet sälja Soft Air Guns som är krigslika. Jag tycker också att det är direkt osmakligt med praktiska skytteformer som liknar militära och polisiära tjänsteskjutningar något som är på är på uppsving inom pistolskyttevärlden.

När vi i ökad omfattning omger oss med militära vapen och självskyddsvapen, oavsett om det är riktiga vapen eller "leksaksvapen" finns det också en risk att vi förmedlar en bild av att vi tycker att det är OK att använda vapen mot människor eftersom det så militära vapen används.

När jag vänder mig mot ”Helautomatiska elektriska karbiner/kulsprutor, semiautomatiska gasdrivna pistoler och så vidare” samt ”fullmetal body karbin med dämpare, laser, kikarsikte, kindstöd, bipod, hicap batterier, jägarmag o.s.v” så är det alltså inte leken i sig utan just att den bedrivs under militära förtecken. Leken ”tjuv och polis” eller ”indianer och vita” blandas ihop med det dödande av civila runt om i världen. Ett dödande som inte bara utförs av utbildade militärer (ofta i strid med internationell humanitär rätt) utan också av odisciplinerade väpnade grupper och andra kriminella.

Nåväl. Jag tror inte att jag genom mitt inlägg här kommer att få ett stopp av ”vapenförsäljningen” på Teknikmagasinet, hindra pistolskyttar från att hamstra trubbnosiga pistoler eller alla Sveriges seriösa pistolskyttar att ta avstånd från praktiskt skytte.

Kanske kan jag åtminstone få någon att fundera över i vilken omfattning vi bör omge oss med vapen i framtiden och vilka attityder gentemot vapen som vi har i samhället.

Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Fullbordade mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång (misshandel samt vållande till annans död) Statistik från Brottsförebyggande rådet för 2002

Mot kvinna med användning av skjutvapen 10
Mot man med användning av skjutvapen 48
Mot person med ”kön okänt” 1
Totalt 59

Därtill kommer vådaskott, självmord och oklara omständigheter. Enligt Södersjukhusets skrift Storstadsvåld, (Umeå 2000) dör totalt omkring 200 personer per år till följd av skottskador. Dessa siffror är ett par år gamla och dessvärre talar mycket för att SÖS siffror måste skrivas upp.
 
Jag tycker det är lite vanskligt att dra parallellen mellan combatsporter och militära vapen.

Det finns ju inget som säger att en markör måste se ut som ett autentiskt vapen, paintballmarkörer gör det ju inte alls. Att det sen finns vissa personer som glorifierar autentiskt krig får stå för dem, men är det värre att en jägare köper ett prickskyttegevär än att en vandrare köper en stridskniv? Jag har inte sett några såna invändningar (annat än marginellt) i trådarna som "häftiga och dyra knivar". Det är ju tvärtom så att det faktiskt är fler som skadas av knivar än skjutvapen.

Sen är det ju så att man inom dessa sporter (eller vad vi ska kalla dem) av praktiska skäl använder samma saker som militären.

Både combatsportare och militärer använder t.ex kamouflagekläder eftersom de gör att man inte syns i skogen. Det är inte så att combatsportare väljer kläderna bara för att militärer också använder dem, de väljer dem eftersom de är mest praktiska för användningsområdet. (Eller ska vi hacka på alla som köper snuskburk på Ö&B för att få ett billigt npersonskök?)
 
1kocken; sa:
För det första skulle jag vilja tillägga att jag inte Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Var hittar du det där siffrorna? Det jag hittade på BRÅs hemsida säger 98 fall av dödligt våld 2002?

http://www.bra.se/extra/press/?from=latest&id=146

Rapporten är f.ö. intressant då den visar att statistiken inte är tillförlitlig på grund av att många brott dubbelregistreras, men det spelar inte så stor roll i sammanhanget. Jag ville främst veta var du hittar siffrorna eftersom jag ville jämföra med andelen brott som begåtts med eggvapen (kniv/yxa).
 
1kocken; sa:
Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Fullbordade mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång (misshandel samt vållande till annans död) Statistik från Brottsförebyggande rådet för 2002

Mot kvinna med användning av skjutvapen 10
Mot man med användning av skjutvapen 48
Mot person med ”kön okänt” 1
Totalt 59

Därtill kommer vådaskott, självmord och oklara omständigheter. Enligt Södersjukhusets skrift Storstadsvåld, (Umeå 2000) dör totalt omkring 200 personer per år till följd av skottskador. Dessa siffror är ett par år gamla och dessvärre talar mycket för att SÖS siffror måste skrivas upp.

Är det inte så att de flesta morden inom Sverige är kriminella gäng som gör upp med varandra ?? Vad har det med Airsoft att göra ?
 
uao; sa:
1kocken; sa:
Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Fullbordade mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång (misshandel samt vållande till annans död) Statistik från Brottsförebyggande rådet för 2002

Mot kvinna med användning av skjutvapen 10
Mot man med användning av skjutvapen 48
Mot person med ”kön okänt” 1
Totalt 59

Därtill kommer vådaskott, självmord och oklara omständigheter. Enligt Södersjukhusets skrift Storstadsvåld, (Umeå 2000) dör totalt omkring 200 personer per år till följd av skottskador. Dessa siffror är ett par år gamla och dessvärre talar mycket för att SÖS siffror måste skrivas upp.

Är det inte så att de flesta morden inom Sverige är kriminella gäng som gör upp med varandra ?? Vad har det med Airsoft att göra ?


Hur många legala skjutvapen är förövrigt med i den statistiken? Om en ansvarsfull jägare köpen en 50bmg
istället för en vanlig älgstudsare vad spelar det för roll? Kan man inte skjuta ihjäl folk med ett 22 kalibrigt salongsgevär? När ska folk fatta att det inte spelar roll vilka legala vapen som finns tillgängliga. Alla brott skulle ske ändå givetvis.
Man ska ändra på dom personer det behövs ändring på
inte på vapnen. Man kan likagärna döda med en kniv, tegelsten eller vanlig träpinne..

Vad detta nu har att göra med combatsport kan ju ju oxå undra :)
 
nermander; sa:
Sen är det ju så att man inom dessa sporter (eller vad vi ska kalla dem) av praktiska skäl använder samma saker som militären.

Både combatsportare och militärer använder t.ex kamouflagekläder eftersom de gör att man inte syns i skogen. Det är inte så att combatsportare väljer kläderna bara för att militärer också använder dem, de väljer dem eftersom de är mest praktiska för användningsområdet. (Eller ska vi hacka på alla som köper snuskburk på Ö&B för att få ett billigt npersonskök?)

Har inget belägg för detta, men jag tror mig ha hört att det i något eller några avseenden är förbjudet att spela paintball, softairgun och liknande i Kronans kläder. Åtminstone om det rör sig om hel uniform eller så.

/K
 
_Erik_; sa:
uao; sa:
1kocken; sa:
Slutligen här följer statistiken angående dödsfall/vapen.

Fullbordade mord och dråp samt misshandel med dödlig utgång (misshandel samt vållande till annans död) Statistik från Brottsförebyggande rådet för 2002

Mot kvinna med användning av skjutvapen 10
Mot man med användning av skjutvapen 48
Mot person med ”kön okänt” 1
Totalt 59

Därtill kommer vådaskott, självmord och oklara omständigheter. Enligt Södersjukhusets skrift Storstadsvåld, (Umeå 2000) dör totalt omkring 200 personer per år till följd av skottskador. Dessa siffror är ett par år gamla och dessvärre talar mycket för att SÖS siffror måste skrivas upp.

Är det inte så att de flesta morden inom Sverige är kriminella gäng som gör upp med varandra ?? Vad har det med Airsoft att göra ?


Hur många legala skjutvapen är förövrigt med i den statistiken? Om en ansvarsfull jägare köpen en 50bmg
istället för en vanlig älgstudsare vad spelar det för roll? Kan man inte skjuta ihjäl folk med ett 22 kalibrigt salongsgevär? När ska folk fatta att det inte spelar roll vilka legala vapen som finns tillgängliga. Alla brott skulle ske ändå givetvis.
Man ska ändra på dom personer det behövs ändring på
inte på vapnen. Man kan likagärna döda med en kniv, tegelsten eller vanlig träpinne..

Vad detta nu har att göra med combatsport kan ju ju oxå undra :)

Ang. anknytningen till Airsoft se inlägg 1,2 och 4.

Vad gäller hur många legala/illegala skjutvapen som använts vid de dödsskjutningar som skedde under 2002 har jag inget svar. Det är svårt att finna statistik över detta.

Klar är däremot att de flesta illegala vapen (80 - 90 %) har någon gång varit legala. Varje gång _Erik eller uao har inbrott i sitt vapenskåp/blir rånad på vapnet osv. blir dessa vapen tillgängliga för kriminella. Den skötsamme Erik blir således den som, om än säkerligen ofrivilligt, tillgodoser den undre världens behov av vapen. Självklart är det då mycket allvarligare om de vapen som stjäls är hel- eller halvautomatiskt militära vapen än traditionella jaktvapen eller 22:eek:r.

Visst lär det också gå att slå ihjäl människor med pinnar och tegelstenar. Det är dock mycket lättare att uppnå sitt mål med hjälp av ett skjutvapen, särskilt med ett skjutvapen som är av grov kaliber eller kan skjuta många projektiler på kort tid.