• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

Shultze; sa:
Hannes är en av flera som blev beskjuten och en av få (som tur är) som blev träffad i Gbg, dock inte den enda. Polisen skjuter MOT oskyldiga. Så och militären..
.....
- John
"Polisen skjuter MOT oskyldiga", skriver du. De flesta av oss har sett tv-bilderna från Götet. Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen? En gatsten i skallen dödar lika effektivt som en kula. Skillnaden är att polisen har att upprätthålla ordningen.

"Så och militären..." Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?

Raskesven
 
Lockelser

Raskesven; sa:
Shultze; sa:
Hannes är en av flera som blev beskjuten och en av få (som tur är) som blev träffad i Gbg, dock inte den enda. Polisen skjuter MOT oskyldiga. Så och militären..
.....
- John
"Polisen skjuter MOT oskyldiga", skriver du. De flesta av oss har sett tv-bilderna från Götet. Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen? En gatsten i skallen dödar lika effektivt som en kula. Skillnaden är att polisen har att upprätthålla ordningen.

"Så och militären..." Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?

Raskesven

Den här tråden började i gränslandet till vad som passar på utsidan, men var legitim eftersom den just föreslog en breddning av gränserna. Tyvär verkar tråden ha gått allt för långt från sitt ursprung. Jag är själv politiskt aktiv och känner ofta en lockelse att hoppa in i debatten själv. (Särskilt när man kritiserar polisen på felaktiga grunder och pratar om vapen i största allmänhet.)
Det jag funnit så fascinerande med Utsidan.se är just att man kunnat hålla sig borta från ideologi och politik trots vissa frågor som är av politisk karaktär(jakt och icke-jakt till exempel).
Jag vet inte om min formulering i text är så mjuk som jag skulle velat ha den i tal. Men kan vi inte försöka fortsätta hålla Utsidan.se fi från politik?

Johan Lundberg
 
Re: Lockelser

yuggler; sa:
Raskesven; sa:
Shultze; sa:
Hannes är en av flera som blev beskjuten och en av få (som tur är) som blev träffad i Gbg, dock inte den enda. Polisen skjuter MOT oskyldiga. Så och militären..
.....
- John
"Polisen skjuter MOT oskyldiga", skriver du. De flesta av oss har sett tv-bilderna från Götet. Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen? En gatsten i skallen dödar lika effektivt som en kula. Skillnaden är att polisen har att upprätthålla ordningen.

"Så och militären..." Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?

Raskesven

Den här tråden började i gränslandet till vad som passar på utsidan, men var legitim eftersom den just föreslog en breddning av gränserna. Tyvär verkar tråden ha gått allt för långt från sitt ursprung. Jag är själv politiskt aktiv och känner ofta en lockelse att hoppa in i debatten själv. (Särskilt när man kritiserar polisen på felaktiga grunder och pratar om vapen i största allmänhet.)
Det jag funnit så fascinerande med Utsidan.se är just att man kunnat hålla sig borta från ideologi och politik trots vissa frågor som är av politisk karaktär(jakt och icke-jakt till exempel).
Jag vet inte om min formulering i text är så mjuk som jag skulle velat ha den i tal. Men kan vi inte försöka fortsätta hålla Utsidan.se fi från politik?

Johan Lundberg
Jag tycker du har rätt i att detta inte är ett forum för politiska diskussioner. Jag brukar avhålla mig från politiska diskussioner här, och har inte för avsikt att ge mig in i någon dylik heller. För mig spelar det ingen roll om en person skickar gatstenar på en demokratisk stats utkommenderade poliser för att personen vill förändra världen, eller bara är allmänt aggressiv. Oskyldig är personen inte. Ideologiska frågor har jag inte tänkt beröra, däremot sakfrågor och vilda påståenden.

Raskesven
 
Någon nämnde sport kontra friluftsaktivitet. Tror det är mycket där det ligger, men också det faktum att airsoft verkligen ligger mycket nära militär verksamhet. Att kalla det markering känns bara löjligt eftersom du faktiskt skjuter på någon.

Att sedan airsoft utspelas ute i det fria med många friluftsfaktorer som ingrediens gör väl inte det till en friluftsaktivitet. Det är inte skog och mark som ligger till grund för sporten utan grunden ligger i krigsspel, något som skiljer sig markant från vad min uppfattning om vad mitt friluftsliv baseras på.

Du tar också upp reenactment. Denna verksamhet har ett syfte. Den förevisar en historisk händelse vilka bidrar till en historisk inblick. Ytterligare ett medium att föra historien vidare. Och därmed ett sätt att förhindra att samma sak händer igen. Airsoft verkar bygga på andra sidan cirkeln, att skapa en konflikt under kontrollerade former.
På ett sätt kan detta också ses som en skymf mot alla som varit med om eller befinner sig i krig på riktigt.

Ett försök till något konstruktivt
mvh/samme
 
Moderator bestämmer?

Denna tråden har väl kommit ifrån ursprungsinlägget ganska rejält och det är väl en sak men att det är så många som har åsikter om vad ska vara "tillåtet" på Utsidan är märkligt. Tråden är ju för det första startad i Övrigt-delen och sen är det faktiskt så hela Utsidans forum är under "bevakning" från de som driver sajten.(vilket de måste enl. lag för övrigt) så det är väl de som sätter gränser för vad som passar här eller inte?
Det främjar ju ingen att vi här skriver inlägg och "tycker" att en viss aktivitet inte passar att diskutera här. Om moderator tycker att det ok och inte låser tråden, ja då är det inget att "diskutera" :=)
Hur stör det Utsidan att man i Övrigt pratat om paintball eller soft air guns?
De flesta forum har ju ett ställe där allt som inte hör hemma i forumets inriktning kan diskuteras == Övrigt??.
/F
 
samme83; sa:
Att sedan airsoft utspelas ute i det fria med många friluftsfaktorer som ingrediens gör väl inte det till en friluftsaktivitet.

Detsamma gäller ju orientering, MTB, långfärdscykling, klättring och en hel dröse andra saker som diskuteras på Utsidan.
 

Guest

Gäst
Jo men ni vinner, jag lägger ner. I mitt första inlägg vid skapandet av tråden undrade jag om någon ville snacka airsoft... tråden lämnade grundfråga och sidtema då folk började dra upp statistik över hur många som dör i Sverige varje år, något som definitivt inte har med airsoft att göra då sporten/aktiviteten inte har lett till någons död.

De politiska delarna av något av mina inlägg kommer då någon påpekade att airsoft kunde leda till att vi genom att utöva sporten samt andra liknande kunde råka ge sken av att "vi" (vi = människor?) tyckte att det var Ok att bruka vapen i verkligheten. Jag ansåg det inlägget vara det dummaste i hela tråden eftersom vapen redan brukas polisiärt, militärt, kriminellt och civilt över hela världen.

Det kanske är dags att stänga av den här tråden, jag återkommer när jag sysslar med saker som alla andra redan gör, då blir det inte så mycket missförstånd.

- Shultze
 

Guest

Gäst
samme83; sa:
Någon nämnde sport kontra friluftsaktivitet. Tror det är mycket där det ligger, men också det faktum att airsoft verkligen ligger mycket nära militär verksamhet. Att kalla det markering känns bara löjligt eftersom du faktiskt skjuter på någon.

Att sedan airsoft utspelas ute i det fria med många friluftsfaktorer som ingrediens gör väl inte det till en friluftsaktivitet. Det är inte skog och mark som ligger till grund för sporten utan grunden ligger i krigsspel, något som skiljer sig markant från vad min uppfattning om vad mitt friluftsliv baseras på.

Du tar också upp reenactment. Denna verksamhet har ett syfte. Den förevisar en historisk händelse vilka bidrar till en historisk inblick. Ytterligare ett medium att föra historien vidare. Och därmed ett sätt att förhindra att samma sak händer igen. Airsoft verkar bygga på andra sidan cirkeln, att skapa en konflikt under kontrollerade former.
På ett sätt kan detta också ses som en skymf mot alla som varit med om eller befinner sig i krig på riktigt.

Ett försök till något konstruktivt
mvh/samme

Jag kallar det inte markering. Jag förnekar inte att det inom vissa områden är likt militära operationer. Jag tror dock inte att det spär på nationernas våld, USA hade stuilt Iraks olja oavsett om folk spelat airsoft eller inte. Reenactment har INGENTING med att förstå historia att göra på det sätt du verkar tro. Det är inte forskare som sysslar med reenactment, det är vanliga människor som tycker det är intressant och roligt att tillverka och lära sig saker om historiska föremål etc. Striderna som spelas ut har tagit stor del av den historiska hobbyn och fått namnet reenactment. Detta för att folk i allmänhet tycker att svärd, pikar, hakebössor och värnkanoner är roligare än nålbindning, garvning och heraldik.

Ditt friluftsliv innefattar inte airsoft? Det innebär om jag förstått dig rätt att det är du som bestämmer vad tusentals andra svenskar anser och tycker?

Även om detta kanske blir politiskt så skriver jag ändå. Du säger att airsoft kan ses som en skymf mot alla som befinner sig i eller varit med om krig på riktigt. Då anser jag att bilar skall förbjudas eftersom brukandet och framförandet av de kan ses som en skymf mot jorden då de spyr ut avgaser och frambringandet av drivmedlet sker genom riktigt krig, I-landsstödda diktatorer, utsugande av fattiga länder, exploaterande av arbetskraft, sponsrande av paramilitära organisationer och miljövidrigt hanterande av fossila bränslen, transporter och fabriker. Att sporten airsoft skulle skymfa vissa individer är möjligt men om dylikt är grund för att förbjuda eller smutskasta en företeelse så är airsoft inte speciellt högt upp på listan över prioriteringar.

- Shultze
 
Du har förvisso bra argument men det du i stort sett säger är att eftersom det finns så mycket skit ute i världen redan så kan vi lika gärna släppa alla hämmningar och leva rövare helt och hållet?

mvh/samme
 
Shultze!
Du skriver ovan att du nu lägger ner denna tråd. Lägg då också ner att skriva mail direkt till mig.

Ditt mail till mig lägger jag ut här eftersom det är här det hör hemma. Som jag skrivit ovan avser jag inte att ägna mig åt politiska diskussioner, men jag tänker kommentera ditt svar.

Ditt brev, som börjar med ett citat från mitt svarsinlägg:


""Polisen skjuter MOT oskyldiga", skriver du. De flesta av oss har sett tv-bilderna från Götet. Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen? En gatsten i skallen dödar lika effektivt som en kula. Skillnaden är att polisen har att upprätthålla ordningen.

"Så och militären..." Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?

Raskesven"




"Varför gör de då inte det? Under de demonstrationer jag deltagit i har det sällan förekommit bråk, de gånger det har förekommit är det när polisen plötsligt anfaller led av ungdomar. Jag har sett polisbefäl riva sönder skriftliga tillstånd som arrangörer försökt visa upp när polisen gjort just anfall. Jag kallar det anfall då de bär skydd, rustning, hjälm, maskering, uniform, skjutvapen, teleskopbatonger, sköldar och inte sällan är beridna, har hundar, tårgas och olika typer av motorfordon.

Angående stenarna i Göteborg och på andra platser får man sätta det i relation. Somliga tycker faktiskt att det får vara nog. Om man tar en titt på världen inser man snart att när folk som Bush öppet säger att målet är "full spectrum dominance" (det kräver så klart att man behärskar engelska), när filmstjärnor vinner val istället för politiker, när poliser som i Göteborg (jag var där) kastar hundmat på liggande demonstranter när polismännen bakom har kopplade, skällande hundar o.s.v. Bush förlorade valet men på något sätt blev han ändå president och styr världen, majoriteten av världens befolkning lider men minoriteten är så självupptagen att de tror att det är de som är majoriteten. Det är lätt att behärska sig när man inte bor i länder där polisen sparkar in dörrar mitt i natten och för bort brottslingar vars brott är oliktänkande, sex utanför äktenskapet o.s.v.
Det är lätt att behärska sig när man är rik och så trångsynt att man tror att demonstranterna är på plats för att jävlas. Det är mindre lätt att behärska sig när ens flickvän blir misshandlad av kravallpoliser, när man med tillstånd i hand springer från tårgasgranaterna eller när nationella insatsstyrkan bryter in i sovsalen där man enligt kommunen skall bo under toppmötet.

Ådalen är känt, andra ställen är mindre kända. Sätt dig in i Svegs historia. Sveg ligger i Härjedalen i Jämtland. Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter utan att varken polisen eller medborgargardet (dock demonstranterna) fördes inför rätta (liksom i Gbg där ingen polis fälldes) så bör du ju kolla upp saker och ting innan du försöker något.

Varför blir folk så ignoranta i Sverige? Det är alltid samma sak. Det man inte hör om finns inte. Det är egentligen inte så konstigt att man inte känner till saker man inte hört om, men det är jäkligt märkligt hur folk utgår i från att inget annat hemskt har hänt eftersom det inte har lika stora rubriker som när farmen Whatever är naken i TV-rutan.

- Shultze"


Slut på Shultzes brev.


Jag tog upp endast två saker, och det är endast dina svar på de två saker jag tog upp som jag tänker kommentera.

Det ena var ditt påstående att en person som skickar gatstenar mot polisen är oskyldig. Jag ställde då frågan "Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen?" Ditt svar? Ett sammelisurium om att "vissa faktiskt fått nog", "Bush vinner val" och filmstjärnor väljs istället för politiker". Inte direkt kristallklart.

Det andra var ditt påstående om att "Så och militären", i samma andetag som du påstod att polisen skjuter oskyldiga. Jag ställde då frågan "Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?"
Ditt svar? Jo:


"Ådalen är känt, andra ställen är mindre kända. Sätt dig in i Svegs historia. Sveg ligger i Härjedalen i Jämtland. Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter utan att varken polisen eller medborgargardet (dock demonstranterna) fördes inför rätta (liksom i Gbg där ingen polis fälldes) så bör du ju kolla upp saker och ting innan du försöker något."




Vad har det med min fråga om militär att göra? Även om det du skriver stämmer så skriver du ju: "Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter..." Igen; vad har det med militär att göra? Svensk militär tillhör olika staber, vapengrenar, specialförband etc, inte medborgargarden eller polis. Så vad är det "jag bör kolla upp innan jag försöker något", som du skriver? Håll isär saker och ting när du skriver, annars blir det bara en röra av allt.

Kommenterar jag vissa påståenden och sakfrågor är det självklart att motparten kan kommentera tillbaks och vidareutveckla. Det är ju vad som kallas diskussion. Undanber mig dock långa utläggningar om saker jag inte varit inne på.

Raskesven