Shultze!
Du skriver ovan att du nu lägger ner denna tråd. Lägg då också ner att skriva mail direkt till mig.
Ditt mail till mig lägger jag ut här eftersom det är här det hör hemma. Som jag skrivit ovan avser jag inte att ägna mig åt politiska diskussioner, men jag tänker kommentera ditt svar.
Ditt brev, som börjar med ett citat från mitt svarsinlägg:
""Polisen skjuter MOT oskyldiga", skriver du. De flesta av oss har sett tv-bilderna från Götet. Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen? En gatsten i skallen dödar lika effektivt som en kula. Skillnaden är att polisen har att upprätthålla ordningen.
"Så och militären..." Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?
Raskesven"
"Varför gör de då inte det? Under de demonstrationer jag deltagit i har det sällan förekommit bråk, de gånger det har förekommit är det när polisen plötsligt anfaller led av ungdomar. Jag har sett polisbefäl riva sönder skriftliga tillstånd som arrangörer försökt visa upp när polisen gjort just anfall. Jag kallar det anfall då de bär skydd, rustning, hjälm, maskering, uniform, skjutvapen, teleskopbatonger, sköldar och inte sällan är beridna, har hundar, tårgas och olika typer av motorfordon.
Angående stenarna i Göteborg och på andra platser får man sätta det i relation. Somliga tycker faktiskt att det får vara nog. Om man tar en titt på världen inser man snart att när folk som Bush öppet säger att målet är "full spectrum dominance" (det kräver så klart att man behärskar engelska), när filmstjärnor vinner val istället för politiker, när poliser som i Göteborg (jag var där) kastar hundmat på liggande demonstranter när polismännen bakom har kopplade, skällande hundar o.s.v. Bush förlorade valet men på något sätt blev han ändå president och styr världen, majoriteten av världens befolkning lider men minoriteten är så självupptagen att de tror att det är de som är majoriteten. Det är lätt att behärska sig när man inte bor i länder där polisen sparkar in dörrar mitt i natten och för bort brottslingar vars brott är oliktänkande, sex utanför äktenskapet o.s.v.
Det är lätt att behärska sig när man är rik och så trångsynt att man tror att demonstranterna är på plats för att jävlas. Det är mindre lätt att behärska sig när ens flickvän blir misshandlad av kravallpoliser, när man med tillstånd i hand springer från tårgasgranaterna eller när nationella insatsstyrkan bryter in i sovsalen där man enligt kommunen skall bo under toppmötet.
Ådalen är känt, andra ställen är mindre kända. Sätt dig in i Svegs historia. Sveg ligger i Härjedalen i Jämtland. Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter utan att varken polisen eller medborgargardet (dock demonstranterna) fördes inför rätta (liksom i Gbg där ingen polis fälldes) så bör du ju kolla upp saker och ting innan du försöker något.
Varför blir folk så ignoranta i Sverige? Det är alltid samma sak. Det man inte hör om finns inte. Det är egentligen inte så konstigt att man inte känner till saker man inte hört om, men det är jäkligt märkligt hur folk utgår i från att inget annat hemskt har hänt eftersom det inte har lika stora rubriker som när farmen Whatever är naken i TV-rutan.
- Shultze"
Slut på Shultzes brev.
Jag tog upp endast två saker, och det är endast dina svar på de två saker jag tog upp som jag tänker kommentera.
Det ena var ditt påstående att en person som skickar gatstenar mot polisen är oskyldig. Jag ställde då frågan "Hur j*vla oskyldig är någon som skickar gatsten efter gatsten mot polisen?" Ditt svar? Ett sammelisurium om att "vissa faktiskt fått nog", "Bush vinner val" och filmstjärnor väljs istället för politiker". Inte direkt kristallklart.
Det andra var ditt påstående om att "Så och militären", i samma andetag som du påstod att polisen skjuter oskyldiga. Jag ställde då frågan "Vad snackar du om? Ådalen 31 eller något annat land eller vad?"
Ditt svar? Jo:
"Ådalen är känt, andra ställen är mindre kända. Sätt dig in i Svegs historia. Sveg ligger i Härjedalen i Jämtland. Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter utan att varken polisen eller medborgargardet (dock demonstranterna) fördes inför rätta (liksom i Gbg där ingen polis fälldes) så bör du ju kolla upp saker och ting innan du försöker något."
Vad har det med min fråga om militär att göra? Även om det du skriver stämmer så skriver du ju: "Om du inte hört om hur polis och ett medborgargarde sköt ner fackliga demonstranter..." Igen; vad har det med militär att göra? Svensk militär tillhör olika staber, vapengrenar, specialförband etc, inte medborgargarden eller polis. Så vad är det "jag bör kolla upp innan jag försöker något", som du skriver? Håll isär saker och ting när du skriver, annars blir det bara en röra av allt.
Kommenterar jag vissa påståenden och sakfrågor är det självklart att motparten kan kommentera tillbaks och vidareutveckla. Det är ju vad som kallas diskussion. Undanber mig dock långa utläggningar om saker jag inte varit inne på.
Raskesven