• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Combatsporter

Guest

Gäst
Frågan huruvida det är omoraliskt och oetiskt att syssla med combatsport borde vi alltså kunna lägga ner. Ingen tvingas med, inget fysiskt våld simuleras och andra sporter som av majoriteten räknas som sporter eller friluftsliv har långt mycket mer militär historia bakom sig varpå vissa friluftsaktiviteter till och med innebär användandet av riktiga vapen. Streck alltså. (Eller?).

Frågan nu är alltså om airsoft (paintball kan jag inte uttala mig om då jag aldrig sysslat med det även om jag provat) är friluftsliv eller inte. Varför skulle det inte vara det? Anser vissa individer att det blir mer friluft om man klär sig i GoreTex snarare än M/90? Om man beskriver airsoft utan vapnen/markörerna/whatever så skulle ett kort scenario se ut så här:

Lag ett skall lokalisera lag två. Lag två har förskansat sig i en serie löpgravar byggda på en del av ett område. Regnet hänger i luften men det är fortfarande så pass klart att det inte försvårar kartläsning och liknande. Det är endast några kilometer skog mellan de båda lagen och lag etts gissning på var lag två befinner sig stämmer (med facit i hand), detta vet dock inte lag ett säkert och då det hela är tidsbegränsat väljer de att dela upp sig och göra en omfattning för att på så vis täcka upp misstänka platser på väg mot den plats man nu anser vara den rätta. Grupp A från lag ett förflyttar sig till en början ganska snabbt, då skogen tätnar och åsryggarna höjer och sänker sig överallt inleds en mer försiktig växelvis framryckning då det är svårt att få en överblick. Man håller hela tiden radiokontakt med Grupp B från lag ett som befinner sig jämsides nån halvkilometer bort i en lite mer öppen terräng utmed en mossig ås. Plötsligt bryter regnet loss från skyn och sakta men säkert ökar nederbörden för att slutligen börja bli ett litet problem. Kartläsningen försvåras då det är svårt att känna igen landmärken o.s.v. Grupp B övergår också till en mer försiktig framryckning. Grupp B hamnar snart i ett kärr man inte riktigt kan placera på kartan. Gruppchefen beslutar således att man skall korsa kärret för att nå en mindre höjd snarare än att gå runt det och riskera att komma upp på ett olämpligt ställe, klockan tickar som ni kanske minns. Grupp A har upptäckt spår längs en numera lerig stig de kommit ut på, de följer dessa och nu är framryckningen knappt märkbar, spänningen stiger då de hör röster från andra sidan av en åsrygg.
Grupp B har precis långsamt tagit sig igenom det gyttjiga kärret och två av deltagarna avancerar upp på höjden för att ta reda på sin kartposition. Väl uppe får de inte bara reda på var de är, de får kontakt med en besviken Grupp A som trodde att de lokaliserat lag två men i själva verket bara hittat en lerig Grupp B.
De båda gruppernas gruppchefer konfererar och man upptäcker att lag två måste ha förflyttat sig då man i närheten av åsarna och kärret hittar tomma och förmodligen nyligen övergivna löpgravar. Rollerna är ombytta.

Texten och scenariot ovan är ett exempel på hur det kan gå till under ett airsoftarrangemang. Jag har dock inte beskrivit någon form av strid eller något vapen. Blir det mindre friluftsliv bara för att lag ett hittar lag två och kastar lite plats på de eller räknas inte ens ovanstående som friluftsliv? Om inte då vill jag veta vad ni anser vara det överhuvudtaget.
Är GoreTex, skidleder, klättring och Camelbakprodukter ett krav för att få kalla en verksamhet friluftsliv?
Naturupplevelse blir det vare sig man vill eller inte och om ni anser att det inte skulle vara det p.g.a. vapenreplikornas närvaro eller det stundtals höga tempot kan jag ju bara avslöja att jag inte hinner räkna årsringarna på de stockar jag cyklar över med min MTB heller. Är inte cykling friluftsliv heller då? Visst, jag kan sänka tempot och ta med mig kameran ut men kamera kan ingå i ett airsoftscenario det också.

Den enda egentliga frågan gällande combatsportens vara eller inte vara är huruvida Utsidan.se - redaktionen anser det vara lämpligt/olämpligt och i så fall varför. Men kvala in bland ämnen under "Övrigt" anser jag att det gör. Att gå på brinnande kol är ju tillräckligt med friluft, varför då inte att under hårda förhållanden med lite lek befinna sig i skogen en helg?

- John
 
Jag har alltid undrat hur det fungerar med ammunitionen. Blir det kvar en massa färgpåsar av plast, plastkulor etc? Eller är de biologiskt nedbrytbara och försvinner av sig självt?
 

Guest

Gäst
sajberjohan; sa:
Friluftsliv handlar om naturupplevelser.

Att springa runt och simulera krig handlar om något helt annat. Ser ingen naturupplevelse att springa runt och skjuta mina kompisar med plastkulor. Men "combat sporter" som du kallar det kanske även utövas på skidor, vandrandes på fjället eller kanske med kajaker i skärgården?

Som jag sa tidigare, det finns flertalet forum och andra hemsidor som tar upp ämnet. Där kan man finna likasinnade som utövar detta.

Handlar friluftsliv BARA om naturupplevelser? Det gör det i alla fall inte för mig. Det handlar även om träning, kamrater, vänskap, frihet... Saker man återfinner i alla sporter och friluftsaktiviteter. Ditt svar här berättar inte varför airsoft inte är en friluftsaktivitet. Du skriver också att "simulera krig handlar om något helt annat", då vill jag veta om man inom airsoft koncentrerar sig på att bara simulera krig samt vad det handlar om eftersom det är "något annat". Eller är det helt enkelt så att du konstaterar fakta utan att känna till sanningen?

Det finns flera sidor som tar upp ämnet ja. Det finns även flera sidor som tar upp t.ex. MTB eller telemark. Skall vi helt enkelt lägga ner Utsidan.se eftersom det finns andra friluftssidor? Ursäkta sarkasmen men jag förstår inte vad du vill komma fram till med all information du delar med dig av.

- John
 

Guest

Gäst
Retrovirus:

Färg hör paintball till och det kan jag i princip inget om. Airsoft däremot har ett stort utbud då det gäller ammunition. Kulorna har storleken 6mm och är vanligtvis vita eller gula. De flesta har sett de i åtminstone någon katalog eller liknande. Nu för tiden använder de flesta jag känner som spelar olika former av biologiskt nedbrytbar ammunition. Hur utbrett det är eller så vet jag desvärre inte. Garanterat mer miljövänligt än att cykla MTB i gammal och unik skog i alla fall ;).

- John
 
Själv tycker jag att om utövarna vill kalla det "friluftsaktivitet" så är det väl det. Är inte orientering inspirerat från militär verksamhet? Och hur är det egentligen med scouterna?

Och bara för att man är emot våld i verkligheten behöver man väl inte avsky "combatsporter". Jag ser ibland på actionfilmer men skulle inte uppskatta skottlossning i mitt bostadsområde.
 

Guest

Gäst
Det jag menar är bara att det känns fånigt att försvara det som en friluftsaktivitet då man inte känner till folks krav. Och egentligen inte bryr sig heller ;), jag tycker bara att det är det.
Orientering, skidskytte, scoutrörelsen och så är nedstigande från militära tävlingsgrenar, företeelser och liknande jo. Det är precis vad jag menar, kan de som klagat på grund av dylika anledningar förklara varför det är ok trots sitt släktskap med de riktiga soldaterna?

Dessutom vore det roligt att höra de som säger att inom airsoft är all etik/moral slängd överbord. Varför är det okej att skjuta ihjäl ett djur men inte okej att skjuta en plastkula på en vän?

- John
 
Varför är det okej att skjuta ihjäl ett djur men inte okej att skjuta en plastkula på en vän?

- John

Jag tycker att det är okej både att skjuta ihjäl ett djur och att skjuta plastkulor på sina vänner. Däremot tycker jag illa om skjutande på ovänner.
Har själv inte testat airsoft eller liknande, men vattenpistoler är väldigt roligt. Skjutes med fördel ute i fria luften.
/Emma
 
Många intressanta åsikter!
Speciellt Shultze har ju koll på läget.
Dock ska ju jakt inte ens nämnas i samma tråd som
denna då det defenitivt INTE har någotsomhelst med
combatsporter att göra!

Att all etik , moral skulle ha slängts överbord av airsoftspelare var en konstig åsikt. Man kan ju fråga sig om myntaren av detta uttryck har alla hästarna i stallet egentligen =) .

Sen frågan om det är friluftsliv eller inte. Om utövarna själva tycker det är friluftsliv så är det ju det för dom(som någon skrev). Vem är polis att döma ut saker som friluftsliv/icke friluftsliv?
 

Guest

Gäst
Emma: Men då är det ju okej. Jag tycker också det. :)

Erik: Nej, jakt har ingenting med airsoft att göra. Jag jämför bara eftersom människor tidigare i tråden ansett att airsoft var fel eftersom det förekommer riktiga dödsskjutningar och pågår riktiga krig. Som om airsoft skulle gå ut på att leka specifikt avrättning.

- John
 
Om ni så gärna vill smyga på varandra i skogen kan ni väl göra det utan vapen?
Hoppas ni springer omkring i ett inhängnat område så personer som inte är med i leken far illa.

Stef
 

Guest

Gäst
Straylight. Det är inte bara smygandet det handlar om. Det är med stor förhoppning om att fallet är annorlunda som jag utgår ifrån att du förstår detta och i ditt inlägg försöker vara sarkastisk.
Det inskränkta tänkandet bland flera medlemmar på Utsidan.se är stor. Varför? Ingen aning. Att det skall vara så fruktansvärt svårt att inse att vi i Sverige har något som kallas valfrihet. Det är helt upp till var och en att delta eller inte delta i t.ex. en aktivitet, ingen tvingas med på något sätt, du behöver inte om du är rädd för att testa nya saker o.s.v.
Det är dock även fritt att delta i diskussioner och kanske propagera mot något, såsom du här gör. Dock ser jag ingen saklighet eller något argument i ditt inlägg.
Om jag skulle skriva liknande, t.ex. "om ni nu måste åka längdskidor, kan ni då inte göra det utan stavar" i en skidtråd skulle folk tycka att jag var helt dum i huvudet, och jag kan garantera att folk undrar även om du har alla skruvar på rätt ställe efter ditt inlägg här. Det är inte lätt att veta allting om något man inte känner till men det du skriver bevisar att du antingen inte läst tidigare inlägg i tråden eller att du inte förstått de, i båda fallen är det ganska tråkigt.

Det finns säkerligen folk som spelar airsoft där det inte bör spelas. Liksom det finns folk som kör MTB på ställen där det av olika anledningar är förbjudet. Folk kör även mot rött ljus ibland, det är t.o.m. olagligt. Dock spelas de flesta seriösa spel och de spel jag varit med om på privatägda områden som tillhör diverse företag/butiker inom verksamheten. Det framgår enligt mig ganska tydligt i och med snacket om ganska komplexa skyttegravar som står att läsa i tidigare inlägg, men det krävs ju så klart att man läser detta för att få reda på den informationen.

- John :)