Bra frukost?

Frukost

Går upp tidigt, the och macka med nått magert kött eller rökt fisk på, en liten frukt efteråt. Packar och går entill- enochenhalv timme, paus för grötfrukost, kaffe. Gröten är en stenåldersblandning med 6-10 sorters frön och flingor samt en knivudd honung, en liten skvätt olivolja, ibland lite yogurt och några torkade frukter. Gröten och frukten har fått svälla sen kvällen innan. Såhär på mogonen finner vi oftast en österbacke där har det oftast torkat upp en smula och vi har gått oss varma och hungriga. Efter enoch halv kåsa nybryggt kaffe går vi stärkta vidare och njuuuter..... Torkad frukt och nötter är vårt jägarsnus...

God tur

Johan K

kraftfoder

Min utefrukost de senaste åren har bestått av följande:

Crunchy-mysli (billigt plagiat på Start) 3 dl
vällingpulver 1/2 dl
vatten, kallt eller ljummet (vintertid)
drickchoklad (1/2 dl pulver + 4 dl vatten)

ev dessutom några knäckeskivor med vad som finns att tillgå som pålägg.

Crunchyn har en underbar näringsdeklaration (typ 450 kcal/100g), massor med fett och kolhydrater (snabba och långsamma), ungefär som digestive-kex i smulform. Vällingen kan bytas mot mjölkpulver eller skippas helt, då myslin har mycket egensmak.

Detta har jag ätit sedan jag var och sprang i kebnefjällen en höstsommar och behövde spara utrymme och vikt. Dessutom insåg jag hur vansinnigt mycket havregryn det går för att täcka mitt energibehov...

blåbärsgröt med kokos

Tänkte bidra med mitt recept på gröt:
1dl fiberberikad havregryn
1/2dl rågflingor
1/2dl blåbärssoppa
10-12 hasselnötter
1msk vetekli
1msk kruskakli
1msk havrekli
1msk krossade linfrön
1msk kokosflingor
en näve russin
2krdm salt
Körs i mixer och blandas ut med varmt vatten. Kokosen ger god smak och många kalorier. Det känns som en balanserad måltid av långsamma och snabba kolhydrater. Hemma brukar jag ha honung på toppen och en halv banan innan jag häller soyamjölk på. Får också mycket riktigt raka mig flera gånger om dagen...

...och det där man dricker som inte är kaffe, stavas väl te och inte the eller té eller så. På svenska alltså. ;)

Henrik
[Ändrat av bensson 2007-02-18 kl 23:51]

havregrynsgröt kokat med en paket blåbärssoppa per ca 5 dl vatten. mums. först kokas gröten och sedan vispas blåbärssoppepulvret i mot slutet, så får det finast färg.
sen lite av varje i; nötter, russin..

Digestivekex & jodnötssmör

Min frukost;
Digestivekex & jodnötssmör kan inte bli bättre. Inget kokande, ingen disk och funkar utmärkt på vintern! Vad mer kan man begära..

Frukost

Ägg är ganska nyttigt på morgonen, om man inte vill riskera hela ägg kan man kläcka upp dom i en liten flaska och ha med sig så många ägg så att de räcker under turen.
har man smeten i en flaksa kan man blanda i salt och e.v. kryddor också så är allt färdigt att steka.
Ska man steka så fungerar det bäst i teflonpanna som det finns på de mer moderna Trangia köken, men släpar man med sig en del fett så fungerar aluminium också halv bra. ;)

Gjorde själv en vandring i de norska fjällen i höstas, då åt vi en blandning utav,
Kockos,
Russin,
Havregryn,
torrmjölk,
Vatten,
Oboy pulver
och socker/salt.
Rätt så geggigt men gott och ganska närande ;)

När jag och min käre far gör vår årliga (inge riiiiktigt varje år) resa till Fatmomakke i klimpfjäll brukar jag ha med mig torkat kött att gnaga på då vi går och till lunch brukar det bli något i klass med stekt pytt i grädde med ihoprörda ägg och en lättöl........j*vligt gott.

VH Jens.L (håller på och ta Skidlärarutbildning för tillfället)

Mera frukost

Som majoriteten av svaren är det främst gröt som gäller.

Jag brukar variera lite: havregrynsgröt och strödadlar (finns på hälsokostaffärer) ev lite "mjölk" dvs mjölkpulver+ vatten.
Rågmjölsgröt med torkade bär (egen specialblandning; rågmjöl, mjölkpulver, socker, salt- kokas med lite vatten i 4 min).
Eller när jag tröttnat på gröt: misosoppa och risnudlar, väger just ingenting och det blir lite disk genom att jag bara behöver koka upp vatten och hälla över, låta stå en stund och röra om. Detta brukar bli frukost i slutet av en tur eftersom att jag då tröttnat på all gröt ;)

Är det en kortare tur eller att jag har kanot/ cykel, då kör jag grova mackor med te eller choklad. Jag måste hålla med om att Finland har en del intressanta produkter, jag gillar speciellt deras grova och saftiga rågbröd som håller så länge... mmm.

Min frukost består av 1 dl välling, 1 dl havregryn, 1 msk russin, 1 msk solrosfrön. Frukostarna är förpackade i portionspåsar. Vikten blir ca. 100-110 g/portion och har ett energivärde på 420 kcal. Tillsätt 2-3 dl vatten vid tillagning.

Mvh /Joel

Tänkte bidra med mitt recept på gröt:
1dl fiberberikad havregryn
1/2dl rågflingor
1/2dl blåbärssoppa
10-12 hasselnötter
1msk vetekli
1msk kruskakli
1msk havrekli
1msk krossade linfrön
1msk kokosflingor
en näve russin
2krdm salt
Herreje, sådär mycket olika ingredienser får jag inte i mig på en hel veckas frukostar ens hemma! Får mig att känna mig som en grottmänniska när jag äter min Crunchy-müsli utrörd i kallt vatten som fjällfrukost...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg