Bra frukost?

muesli

gröt står jag inte ut med! Muesli är enkelt; man kan packa den hemma och förbättra på olika vis. 100 gram muesli
och 50 gram mjölkpulver är min frukost + 3 deciliter kaffe
(hemma blir det betydligt mer!)

För fysiskt mer krävande turer, dvs. söderut, funderar jag på
att dryga ut, t ex med fyllda kex, eller bröd plus
pålägg, nötmassa, e.d. Det som saknas mest i
min kost är nog fett, det får jag mest genom min lunch som är
100 gram Studentenfutter (som till skillnad från chokladkakor tar
tid att äta och som inte blir kladdigt i den sydeuropeiska solen).

il C.

Välling bättre än gröt

Jag har i alla år ätit gröt, tyvärr känner jag vid hårda och långa vandrings eller paddlingspass att energin är för dålig, det tar också en del energ för kroppen att tillgodogöra sig havregrynsgröten till skillnad från välling. Jag skulle ta dessa i kombination med övervägande på vällingfronten. Det finns väldigt god vällign nu för tiden. Titta även på barnvälling och gröt, det finns "starka" grejer där för energitillskott i grötstyle ;-) Jag är ju ingen dietist på något sätt men det är vad jag har listat ut genom att läsa på paketen och erfarit i verkligheten. Och andra sidan måste jag anpassa beroende på vad jag ska göra. Ska jag vandra eller paddla 2 timmar om dagen i normalt till medelhårt väder då spelar det ingen roll som jag ser det. Då blir det italiensk korv och grovt bröd som håller länge. Lite bacon och ägg och sånt som är svingott ;-) då struntar jag i energiintaget :)

Bra limpa mm

I år var favoriten egentillverkad snabbgröt med blåbärssoppepulver. Tröttnade faktiskt på äpple+kanel och varianten med torkad frukt. Med blåbärspulver smakar inte gröten havregrynsgröt längre - tips till de som har lite svårt med själva smaken. Hade inte med nån välling i år, men nästa år tänker jag köra det igen - kanske med lite blåbär i.

Testade också Fazers "Efterugnslimpa" och den var riktigt bra. Höll ihop och blev inte torr. Konsistensen är lite seg, men det tyckte jag var bättre än snustorra smulor.

Mjukostarnas mjukost är för övrigt kräftosten. Mums!

Efterugnslimpa kan man (iaf i Uppsala) hitta i de flesta inte alltför små matbutiker. Jag tror att jag har hittat den både hos Coop, Ica och Rätt Pris.

Maken upptäckte förresten en ny favorittubis på den senaste turen -- baconost.

Finnarna är överlägsna när det gäller fiberrik mat. Själv gillar jag att smälla i mig Nallens fyrkornsgröt, som än så länge bara finns i Finland vad jag vet. Fyrkornsgröten är som namnet låter en gröt på havre, korn, vete och råg, men behandlad så att det bara tar 3 min att koka, precis som vanlig havregrynsgröt. Mums! Jag hamstrar när jag är i Finland! (I övrigt är grötmarknaden i Finland enorm, finns något för alla smaker, som mannagrynsgröt med chokladsmak tex.)

I lumpen käkade vi AXAs "gröt direkt" Fanns olika smaker, Rörde bara ner i hett vatten. Gott :)
Men det var -96 det, finns inte längre :-(

Nu kör jag "nypongröt" Nyponsoppa, som man bryter ner vetekex i, mums.

/Tommy

Mums

Vad är det för fel på AXA:s Gröt direkt och ett par jordnötsmörsmackor?
Jordnötssnör är bra på vandring - mycket energi och tål värme

Havregrynsgröt med kräm..
Varvar ofta mellan Hallonkräm(sås), Blåbärskräm(sås) och andra sjyssta krämer med bra sockerhalt. Kaffe och C(alt ABCDE)-brus..

Man kan inte få nog.. ;-)

Prioriterat bort mackor vid ett flertal vandringar, skall se om man kan få med sig detta nästa gång. Saknat det jättemycket varje gång... (Knäcke, Kvaiar, Surdegsberöd?)

Fredric
http://www.glädje.nu

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 4
thomas.vastervik Frukost Friluftsmat 0
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
BrittMarie Diskfri frukost Friluftsmat 44
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
Mialun Yoghurt-frukost på fjällvandring Friluftsmat 9
Frukost i fjällen? Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg