Mattermos och disk

IKEA Medelvåg (flaskborste) är prisvärd och bra flaskborste. Väldigt långt skaft dock.

Annars har många "flaskborstar" dåligt med borst "framåt".
Tack för den! Jag trodde inte de hade den längre. De sålde ut den för 5kr för flera år sedan p.g.a. att den skulle utgå. Jag köpte några, men har ångrat grovt att jag inte köpte massor.

Jo, den är jättebra till flaskor, men lite vek för större grejer. Var först besviken på min igelkott då jag köpte den som flaskborste och försäljaren försäkrade mig att den gick ner i ölflaskor. Gör den inte. Och inte i vinflaskor heller. Men den är istället superbra till större grejer som glas och burkar då den är väldigt stadig och garanterat har spröt åt alla håll utom uppåt.

Är öppningen stor nog kanske en oanvänd toaborste skulle funka för att gno botten, men som sagt, diksmaskinstablett och hetvatten tar det mesta i botten.
Korken i alla thermosar sköljer och skakar jag ur grundligt efter varje användning, ofta skruva isär om möjligt. Det samlas guck inuti annars som med tiden blir osmakligt.

/Patrik

Är öppningen stor nog kanske en oanvänd toaborste skulle funka för att gno botten, men som sagt, diksmaskinstablett och hetvatten tar det mesta i botten.
Korken i alla thermosar sköljer och skakar jag ur grundligt efter varje användning, ofta skruva isär om möjligt. Det samlas guck inuti annars som med tiden blir osmakligt.

/Patrik

Precis, min igelkottsborste är designad precis som en toborste - fast mindre. Bara att köra liksom. Tyvärr vet jag inte var såna borstar kan köpas. Jag fick tag i min på en marknad för några år sedan, så det kan ju vara ett tips. Brukar ju vara samma säljare som reser runt med samma lager varje år.

Jag har faktiskt tänkt ta en toaborste (ny) och klippa ner borsten på sidan så den enklare går ner i flaskor med lite större öppning.

Precis, glöm inte att ta med toalettborste på nästa campingtur. Och en stor flaska Allrengöring Lemon.

Jag tror faktiskt vi har en oanvänd toalettborste med rött skaft och svarta borst ligger i städskåpet, den lär inte platsa på nån av våra toaletter så det är nog ingen risk man tar fel. (Varför vi köpte den har jag ingen aning om... möjligen köpte jag den för att använda som färgborste på bilen)

Angående o-ringen. Några tillfälliga tältlägerkamrater förra vintern körde ett varv med en slickepott i rännan som del av diskrutinen. Så slapp de ta av och på o-ringen.

Jag använder bikarbonat och varmt vatten när jag rengör termosen, bör funka lika bra i en mattermos.

Ett litet tips kring rengöring. Kolla vad DeLaval har i sitt utbud... deras diskborstar är nog omöjliga att slita ut i ett kök... nagelborstarna kommer också hålla i flera år.

I den här tråden är den kanske ändå universalborsten som kommer till sin rätt.

Det här är ju prylar som främst används inom industri, lantbruk och i annan professionell verksamhet där IKEA helt enkelt inte håller måttet... Visst det är dyra prylar i jämförelse med annat... men vad säger man buy once, cry once

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ulindh Vad har du i din mattermos? Friluftsmat 30
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
Fjällkjell Lätt mattermos Friluftsmat 31
avslutatmedlemskap160620 Mattermos Friluftsmat 13
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
Franz321 mattermos 3-5 liter Friluftsmat 2
Lotten Mattermos Friluftsmat 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg