Bo i skogen?

Var inte Kropp officer? Har hört någon historia om att han bodde i tält i ett grustag som fänrik. Ställde väckarklockan utan att titta på den och när den ringde så klev han upp och gick ett par mil...

Jodå det stämmer på det härliga I12 i Eksjö. Han jobba där när jag låg inne. Träffade honom flera gånger. Det där med tälta i en grusgrop och klockan stämmer nog också, hörde det redan när jag låg inne.

/mattias

Var inte Kropp officer? Har hört någon historia om att han bodde i tält i ett grustag som fänrik. Ställde väckarklockan utan att titta på den och när den ringde så klev han upp och gick ett par mil...

Ska man bo lite längre på samma ställe så kanske solpaneler (lättviktsmodellen) kan funka för mobilen?

Det står lite kort om det i boken om Kropp 8000+, en bok som jag alltid har med på mina vandringar och resor, inspiration som intet annat. Jag är djupt imponerad av mycket som Kropp gjorde, men då är vi inne på en annan tråd igen...

Senast ändrad:
En annan fråga är om det finns vandringar i sverige som man kan åka med på? ingen av mina kompisar är sugna på att vandra..

Det gör det. Fjällräven anordnar en i slutet på sommaren. Tror förra året var första gången, men det verkade vara ett lyckat jippo, så var jag förstod det som skulle det ordnas igen. Sedan anordnar väl STF gruppresor på olika nivåer tror jag.

Boken de annorlunda rekommenderas, i tält med kamin är det lätt att bo, vi prövade i nära 9 månader och det gick bra. Häromåret bodde en student utanför Lund i oeldat tält under två terminer, det gick oxså bra. Min extremare kamrat bodde i snöka en vårvinter det gick men var fuktigt.
//J

Hmm, efter att ha följt denna tråd, så har jag insett att gränsen mellan att vara en extrem friluftnisse eller ett original är hårfin. Kanske är det så att det är snarlika psykosociala mekanismer/processer som ligger i grunden för båda typerna ;).

Mvh /Joel

Precis som tidigare nämts så får du inte sova mer än en dag eller två, kanske tre utan markägarens tillstånd. Lite beroende på hur nära bebyggelse du bor. Egentligen vill jkag minnas att det inte är några exakta regler utan allemansrätten är lite "fri".

Träd får du som sagt inte heller fälla utan tillstånd. Någon liten död ruska för en brasa är väl ok, men levande träd är helt förbjudet. Liggande och ståend edöd ved ska annars lämnas till naturen idag. De är en bristvara för många arter.

Norr om Göteborg finns ett område som heter Svartedalen, det är nog det närmaste du kan komma ett "vildmarksområde" i dessa trakter. Det är väldigt fint. Varför inte ta kontakt med Skogssällskapet som äger mark i området, åtminstone gjorde de det för 10 år sedan. Det är ett bolag som bedriver skogsbruk, kanske kan de hjälpa till med ved oxå. Kan vara möjligt att köpa och få utkört. Få det i tre meterslängder så har du lite sysselsättning med att kapa o klyva. Då för 10 år sedan var det deras kontor i Vänersborg som skötte dessa marker. Annars kan du ju alltid kontakta huvudkontoret i Göteborg

Lycka till!

Komma bort en tid...

Tack för alla svar =)

Jag skulle inte bo där utan att tex ibland åka / gå och handla, tex potatis toapapper mm, någon gång i veckan. Visst tror jag med att det kan bli mycket tråkigt ibland!! Men alltid kan man läsa i en bok fiska fixa med tältet och liknande....

Det var synd att man inte fick bo på samma ställa hela tiden, (om man inte pratar med ägaren av marken då)
Känner ingen bonde eller markägare här omkring, och här i närheten får det bli isf finns en del sjöar en bra bit ut i skogen.
Sen är ju frågan också hur länge det går, till slut kommer ju veden ta slut i närheten antar jag?
Att hugga ner ett träd är enligt vad jag läst i en tråd här olagligt...

Är det något mer att tänka på? Hur gör ni som är ute på "överlevnad" Typ som en del fick göra i lumpen. När man bor i skogen och har bara med sig kniv tändtickor och lite kläder, sen ska man gömma sig i vinskydd och flytta sig hela tiden, Jag har läst på ett annat forum att en del gör så ibland. Hur ska man få tag på hjälp och man bryter ett ben? Kommer något farligt djur? Fast farliga djur kanske man inte behöver oroa sig för här utanför Gbg?
Mobilen kommer ju bara klara sig 2-3 dagar.
Fast det finns sådana mobilladdare som du vevar på så genererar den ström till mobilen, där har man något att göra iallafall ;)
Jag har tänkt som du hur många år som helst, allt har fallit på EKONOMIN, mitt sällskap, men det är inget o skylla på igentligen...
Vevgenarator finns till mobtfn, se hemsida http://skuggan.alhagensmainecoon.com "Tips o diverse"
Men du: bygg en ordentlig koja med eldstad o tag med stormlyktor så att du kan läsa samt ett frekvensstabilt dieselverk så att du kan rapportera med bärbar dator till Utsidan vad som händer, ska följa dig dygnet runt !
Vattenfrågan, du måste fixa något ställe o hämta vatten på o kanske en moppe som du kan ha en kärra efter när du åker o veckohandlar.
Jag har tusen ideer till men återkommer om du menar allvar...
Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg