Nej man bryter inget ben.
Är det något mer att tänka på? Hur gör ni som är ute på "överlevnad" Typ som en del fick göra i lumpen. När man bor i skogen och har bara med sig kniv tändtickor och lite kläder, sen ska man gömma sig i vinskydd och flytta sig hela tiden, Jag har läst på ett annat forum att en del gör så ibland. Hur ska man få tag på hjälp och man bryter ett ben? Kommer något farligt djur? Fast farliga djur kanske man inte behöver oroa sig för här utanför Gbg?
Mobilen kommer ju bara klara sig 2-3 dagar.
Fast det finns sådana mobilladdare som du vevar på så genererar den ström till mobilen, där har man något att göra iallafall
Du kan ju faktiskt samla ved, grenar som ligger på marken och döda grenar man kan bryta av med handen får man ju plocka. Det skulle däremot ta lång tid att samla ihop ved för ngt annat än kaffeelden däremot. Problem med ved på plats är fukthalten, veden måste torkas om den ska vara effektiv. Det går la med kamin, men du får ut en avsevärt högre effekt om den torkas, vilket är intressant då det kommer krävas en hel del (kanske inte så mkt på sommaren om man har en bra sovsäck).
Bryter du ett ben får du väl ringa ambulans som med största sannolikhet kommer komma med helikopter om du är ute i skogen. Det är nog mkt större risk för skärsår och infektioner.
Farliga djur finns det gott om, människor kallas de. Däremot tror jag inte du kommer stöta på så mkt orosmoment ute i skogen. Kanske om du stöter på någon aggressiv hund som går löst, eller en argsint markägare. Risken för fysiska skador vid något av de mötena är väl väldigt liten. Iofs, under brunsten kan älgar vara lite aggro, men det är väl rätt ont om älg utanför gbg? Hörde att de blåste av jakten i Lerum, för att de var för lite djur i markerna.
Det finns även mobilladdare som drivs av sol. Mat blir ditt största problem. Om du mot förmodan skulle hitta näringsrik jord kan du ju försöka odla lite potäter, morötter och lök. Glöm inte att lösa fiskekort om du tänker fiska. Nätfiske är effektivast men omgärdat med en hel uppsjö regler, som i princip gör det omöjligt att använda för husbehov. Matförrådet måste skyddas från allehanda skadedjur och snyltare. Det är mindre kul att upptäcka att ens rökta öring har blivit stulen avondsinta gnagare.
Vet inte riktigt hur det är juridiskt sett med mer eller mindre permanenta tält, borde ju krävas bygglov tillslut. Temporära byggnationer (typ lagertält,garagetält och liknande) kräver ju bygglov efter en tid. Det verkar vara olika policys i olika kommuner för det där. Chansen att nån bryr sig om du hittas är nog ganska stor, så det kan vara värt att ha i åtanke. Sen blir det väl problem med sanitet i lagens ögon säkert. Sanitet kan nog komma att bli ett praktiskt problem också, avföring drar till sig en massa skadedjur, bakterier och insekter. Jag skulle inte orka släpa med mig en massa släckt kalk. Har hört att björkaska ska vara bra att strö över med, blanda med torv osv. Någon annan kan säkert bekräfta/avfärda det. Tänk bara vilken mängd gråvatten det blir på några veckor. Videdungar är väl bra på att ta hand om sånt iofs.
Jag kan gladeligen rekommendera boken 'Bushcraft' av Mors Kochanski, som tar upp en hel del om hur man kan leva längre perioder i kanadensiska skogar, mkt av det är direkt översättbart till svenska förhållanden. Det kan inte riktigt sägas vara överlevnad, utan mer vällevnad under primitiva förhållanden. Om du bor i gbg kan du få låna mitt ex, skicka ett PM.
En annan intressant källa till information är
www.thatroundhouse.info som är en site som drivs av ett par i england som lever i ett litet runt hus som är helt och hållet ekologiskt (typ). Iaf förnyelsebart. Mkt fina tankar om hur ett dylikt boende i praktiken går att lösa. Speciellt intressant är avloppsbiten tycker jag.