Jaaaaaaa, än haren en annan ente sätt allt, (tänker på bilden) usch tvi det ser surt ut sa räven....
Ja nästa gång jag får så ymnig fotsvett ska jag försöka att inte stå i ett dike
Jaaaaaaa, än haren en annan ente sätt allt, (tänker på bilden) usch tvi det ser surt ut sa räven....
men då brukar jag torka dom vid en eld. Eldar man kan man också värma några stenar och lägga i kängorna över natten. (De får dock självklart inte vara heta)
Joooo nog e de så allti, men de beror på HUR man gör det....Tjaa, har man inte läderkängor man man väl göra så. Men läder förstörs redan vid så låg temperatur som 70 grader så det brukar inte rekommenderas att torka läderkängor vid elden.
inspelet om gurkor kom efter patrics liknelse, eller jämförelse, eller vad man nu ska kalla det, på mitt inlägg om lätta skors stabilitet. Med avseende på gurkorna finns det inte så mycket att tilläga, tror inte att vi kommer så mycket längre där
Själv har jag ett par salomon kängor som väger 600 gr, alltså inte UL men samtidigt lättare än mina Meindl kängor och de funkar utmärkt. Fast mina trailrunners funkar minst lika bra, bör tillägas.
´'
- Inget meck med att vada, inget bytande av skor eller farligt hoppande mellan stenar
- Inga stapplande steg med tunga fötter mot slutet av dagen
- Kängorna blir ofta blöta ändå till slut om man går utanför led
- Man sparar vikt genom att slippa vadarskor eller påsar
- Lågskorna är mycket billigare (På längre sikt stämmer det kanske inte)
- Fötterna blir varma snabbt när man går
- Inget meck med att vada, inget bytande av skor eller farligt hoppande mellan stenar
Är det bara jag som vet att man kan vada i kängor? Jag har ALDRIG bytt skor.
Det går så mycket skrock.
Jag kom precis hem från tre veckors vandring i Vindel- och Arjeplogsfjällen. Använder Jörnkängor.´'
0+0Jag kom precis hem från en vecka i Abisko. Jag gick hela tiden i mina lågskor (Vasque någonting). Främst sattes systemet på prov under en tur Abisko-Kåppatjåkka-Latnajaure-Kårsavagge-Abisko. Det var ingen brist på regn och temperaturen på kalfjället låg väl kring 6-8 plusgrader. Det regnade också lätt av och till de två dagar jag var ute så det var ingen brist på vatten. ag tyckte att det fungerade finfint. Visst blev man lite kall om fötterna efter att vada genom en bäck, me känslan försvann väldigt snabbt, kanske redan efter en minut eller två. Sedan var man förstår fuktig, men det märker man inte när man går. Mina skor är inte direkt av den dränerande sorten så de höll tyvärr kvar en hel del fukt. Jag använde ullstrumpor. På natten när jag kom fram till Latnajaure så bytte jag till torra strumpor.
Sammanfattningsvis så tycker jag det fungerade jättebra. Jag kommer nog inte gå i kängor igen på sommaren. Om jag ska gå på hösten är jag fortfarande tveksam. Då skulle jag nog vilja komplettera med något tätare, men det är kanske för att jag inte prövat.
Det som gör mig övertygad är:
Så, vi tycker olika;-)
Är det bara jag som vet att man kan vada i kängor? Jag har ALDRIG bytt skor.
Det går så mycket skrock.
Sen förstår jag inte riktigt det där med "farligt hoppande mellan stenar".
Stengång är väl ofta det ofarliga alternativet (testa utloppet från Kvitevatnet i Jotunheimen!) Vad har just det med skovalet att göra?
Min senaste tur började med en etapp på 10 timmar, med en 1800 meters stigning
och vissa snöproblem - lagom mjukstart för en som så sent som 31 mars gick med krycka
och som först i slutet av maj hade full styrka i vänster ben.
Jag var behagligt trött när jag slog läger, men inte var det några stapplande steg på slutet.
Det är iofs inget argument i skofrågan, men ibland undar man vad folk pratar om.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hjälp i blöta-fötter-djungeln | Lättpackning | 1 | ||
Blöta trailrunners när man inte rör på sig? | Lättpackning | 56 | ||
torra fötter på lägret | Lättpackning | 8 |