Avslöja en hemlighet...
Känner att jag måste till slut avslöja en hemlighet jag bara berättat för mina sambos, som har sett vad jag använder.
Har inte vågat berättat det förrän nu.
Först ett par Sarekkängor med högt snörat skaft., träsula. cellgummifot, läderskaft.
Jag har FEM (5) par sockor på mig sommar som vinter, OCH har ända sedan jag började med det konceptet inte haft några som helst problem med skavsår, fukt, även fast jag vandrar mycket på dyngsura mossar. Ett par vanliga strumpor först, de ska sitta skönt ej strama åt, halka av, sedan ett par långa yllesockor som går upp över kängskaften,
sedan TRE (3) par "raggsockor" till (hemmagjorda).
Det ni, gör att fötterna har mycket material runt om sig så de kan andas o ha det skönt, och har fötterna skönt, så har jag det med...
Vintertid kompletterar jag med ett par älgskinnssulor, av framben med håren uppåt, framåt, sen kan man stå still länge utan frysa om fossingarna.
Blödande köttskavsår fick jag första och enda gången när jag gick i ett par stela skidpjäxor som var för små, morsan hade inga pengar till riktiga kängor, men jag höll käften, för jag var bara 12 år, och de som var med mig var äldre killar, FBU:are (frivillig befälsutbildning), som hånade dom som gnällde. Dom älskade att vandra långt, och hade givetvis lärt sig hur man ska klä fötterna för hårda marscher...
Bilden föreställer de hemmagjorda raggsockorna
Men det här konceptet är inget för dom som inte orkar lyfta på fötterna....